Een pure, eerlijke biografie over een grote legende

Toen in 2019 Niki Lauda overleed stond de Formule 1 even compleet stil. Ruim een jaar later verscheen de biografie over Lauda van de pen van Maurice Hamilton: veteraan sportjournalist binnen de Formule 1. De vertaling is van Rob Kuitenbrouwer. De biografie draagt de passende, maar simpele titel Niki Lauda en je ogen vallen direct op de foto op de cover: zijn met de kenmerkende brandwonden die hij heeft overhouden aan zijn bijna-doodervaring in Duitsland, op de Nürburgring in 1976.

Hamilton put voor zijn biografie uit betrouwbare bronnen, mensen die dicht bij Niki Lauda hebben gestaan gedurende zijn carrière. Van medecoureurs als Alain Prost tot sportjournalisten en van Mercedes teambaas Toto Wolff tot de zoons van Lauda. Allemaal werken ze mee aan het boek waarin de herinnering aan Niki Lauda levend gehouden wordt.

Hamilton deelt het boek op in een aantal tijdsperioden: de start van zijn carrière, de eerste keer dat hij stopt met de Formule 1 en zijn terugkeer na een uitstap in de luchtvaart. En tenslotte zijn tweede pensioen en terugkeer in de sport als belangrijk adviseur. Hamilton houdt zich in Niki Lauda grotendeels bij de sportieve en zakelijke carrière van de man. Het familieleven van de racelegende wordt sporadisch genoemd, we leren over zijn huwelijken en dat uiteindelijk zijn zoons deels in zijn voetsporen treden. Toch is het geen gemis om weinig over zijn familie te lezen: juist het sportieve en zakelijke beeld geven je het beste inzicht in de mens Niki Lauda.

We volgen hem door alle ups en downs van zijn sportieve carrière. Hoe hij zijn faam kreeg, zijn strijd met rivaal James Hunt en de film die daar later (met Lauda's goedkeuring) over gemaakt is (Rush, 2013), de kampioenschappen met Ferrari en McLaren en uiteindelijk hoe hij Mercedes in de Formule 1 voorzag van de regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Daarnaast lezen we ook over Lauda’s carrièrepad buiten de Formule 1 die samenvalt met één van zijn grootste hobby's: de luchtvaart en de stappen die hij daar zet. En hoe dat uiteindelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Niki Lauda is een boek waarin je emotie proeft omdat alles wat je leest uit eigen ervaringen en interviews is geput. Iedereen die zijn bijdrage heeft geleverd aan het boek doet dat met zijn eigen intonatie en emotie, die door Maurice Hamilton goed overeind gehouden wordt. Het boek leest als een jongensdroom. Het boek is tegelijkertijd een mustread voor alle liefhebbers van de Formule 1 én de niet-liefhebbers, omdat Lauda een bijzonder man was. Misschien niet de beste Formule 1-coureur in vergelijking met hedendaagse coureurs als Michael Schumacher en Lewis Hamilton, maar niettemin een legende en een groot gemis voor de sport, wat Maurice Hamilton met deze biografie meer dan duidelijk maakt.

Meer recensies van Janneke van Geertruy