Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Op maat gesneden voor de francofiel

Jean-Paul Colin 01 juni 2008 Auteur

Kate Mosse’ (1961) schrijverscarrière begon betrekkelijk onbeduidend. Haar eerste twee boeken deden het lang niet zo goed als gehoopt. Dit werd anders toen ze overstapte op historische thrillers waarmee ze zich onmiddellijk in de kijker speelde. Mosse is sterk geïnteresseerd in geschiedenis en geniet met haar man van het leven in het Zuid-Franse Carcassonne. Geen wonder dat de kaskraker Het verloren labyrint  zich daar afspeelt. Om het succes een vervolg te geven schreef Mosse onlang De vergeten tombe. Jawel, vrijwel hetzelfde decor en dezelfde schrijfstijl. Iedere francofiel die niet vies is van een beetje historie wordt keurig op zijn wenken bediend. 1891.

De zeventienjarige Léonie Vernier woont met haar moeder en broer, Anatole, in Parijs. Anatole is zichzelf niet meer sinds de dood van zijn vrouw. Hij verdwijnt om de zoveel tijd en maakt zich schuldig aan gokken, bezoekjes aan opiumkids en hoeren. Een uitnodiging van een tante uit het Zuiden van Frankrijk komt wat dat betreft als een verlossing. Broer en zus verlaten Parijs zonder iemand op de hoogte te stellen van tantes adres, daar menigeen nog een appeltje te schillen heeft met Anatole. De tante woont op een groot landgoed, het Domaine de la Cade, vlakbij Rennes-les-Baines. Daar aangekomen vindt Leonie in de bibliotheek een boek dat haar overleden oom heeft geschreven. Hij schrijft over een tombe op het landgoed, over muziek waarmee geesten kunnen worden opgeroepen en over tarotkaarten. Léonie raakt in de ban van deze feiten en is vastbesloten de geheimen te ontrafelen. Maar of ze op het landgoed rust zullen vinden is nog maar de vraag. Een oud-geliefde van de tante zint op wraak en wil koste wat kost haar verblijfplaats vinden.

2007. De Amerikaanse Meredith Martin reist naar Frankrijk omdat ze een biografie wil schrijven over het leven van componist Achille-Claude Debussy. Dit is althans wat ze haar uitgeverij doet geloven. Veel meer belangstelling heeft haar eigen verleden. Een verleden waarin Merediths biologische moeder overleed aan een ziekte, die mogelijk ook andere voorouders heeft geveld. Meredith draagt de achternaam van haar moeder en heeft geen idee wat die van haar vader was. Alleen een paar oude foto’s waarvan een met een onbekende soldaat kunnen haar verder helpen. Bij toeval komt ze in het bezit van een spel tarotkaarten, het zogenaamde Bousquetspel dat eind 19e eeuw in Carcassonne is gemaakt. Hierdoor staan de gebeurtenissen uit 1891 op het punt zich te herhalen.

De vergeten tombe  is voer voor discussie. Is het verhaal te langdradig of juist heerlijk gedetailleerd in beeld gebracht? Beide. Kate Mosse houdt van diversiteit en is een ‘queen van de research’. Parijs tegen het einde van de 19e eeuw was allesbehalve een warm en welkom oord. Mosse portretteert de stad en haar burgers terecht als onbetrouwbaar, gemeen en gewelddadig. Verder omschrijft ze de klederdracht en etiketten, zoals tafelmanieren en taalgebruik, tot in de perfectie. De schrijfstijl en sfeertekeningen doen denken aan die van aanstormend historisch thrillertalent Wolfram Fleischhauer uit Duitsland. Ook de invloed van Dan Brown is merkbaar. Dit onder meer door de cryptische verwijzingen naar een Visigotenschat.

Mosse houdt erg van muziek. Ze confronteert je meteen met Wagners ‘Opera Tannhauser’ en introduceert niet veel later componist en pianist Achille-Claude Debussy. Die is vreemd genoeg de zwakste schakel in het verhaal. Hij blijft op de achtergrond terwijl hij gezien de biografie overduidelijk een sleutelpositie had moeten innemen. Mosse gaat daarentegen zeer gedetailleerd in op tarot. Iets waar ze in haar dagelijkse leven niets van moet weten. Een temponummer is De vergeten tombe  in ieder geval niet. Bovendien missen de twee protagonisten, Léonie en Meredith, het kloppende hart waar een lezer verliefd op wordt. Onnodig, want de schrijfster weet wel goed om te gaan met dramatische ontwikkelingen en moedergevoelens.

Net als in Het verloren labyrint  speelt het verhaal zich af in twee verschillende tijdperken. Pas op het einde wordt duidelijk hoe mooi de twee verhaallijnen in elkaar overvloeien. Toch heeft Mosse te veel hooi op haar vork genomen. Als ze de biografie over Debussy niet had losgelaten, was het goud dat ze in handen had verzilverd geweest. Wat nu overblijft is in ieder geval voldoende om de middenmoot lichtelijk te overstijgen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Jean-Paul Colin

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur