Barbecueën op hoog niveau

Jeanette 30 juli 2015

Je zult maar wereldkampioen Barbecue zijn. Die titel draagt eigenaar/chef kok Peter De Clercq van restaurant Elckerlijc sinds 2003. Zijn kennis en kunde op dit gebied draagt hij uit via een heleboel boeken over dit onderwerp. Grillen is ook de specialiteit van zijn restaurant in het Belgische Maldegem waar hij niet alleen zelfgefokte varkentjes op de grill legt maar ook groenten, fruit, kruiden, kippen en lammeren van eigen kweek. Peter de Clercq doet geen concessies als het gaat om kwaliteit en dat komt ook tot uitdrukking in zijn boek BBQ, de outdoor cooking bijbel. Een stevig en stoer boek van formaat dat direct imponeert.

Het boek begint met 80 pagina’s over Peter De Clercq, zijn restaurant, zijn gezin en hoe het allemaal zo gekomen is. Een stukje geschiedenis waar we duidelijk in lezen dat wij hier met een gepassioneerd man te maken hebben.
Uit het boek blijkt dat Peter De Clercq kookt op hoog niveau. Een hoger niveau dan de doorsnee (hobby)kok en met ingrediënten die niet zomaar overal verkrijgbaar zijn. En dat is dan nog heel zachtjes uitdrukt. Sterker nog, een aantal ingrediënten dat in de recepten gebruikt wordt is zo bijzonder dat de meeste mensen waarschijnlijk eerst op internet moeten zoeken wat het precies is. Dat is met name zo in het laatste stuk van het boek waarin de topcreaties van Peter de Clercq aan bod komen.
Gelukkig krijgen we eerst nog heel wat overheerlijke en voor iedere kok maakbare recepten voorgeschoteld. Naast marinades, kruidenmengsels, sauzen en vuuraromaten is er ook ruim aandacht voor groenten, vis, schaal- en schelpdieren, vlees, gevogelte, wild en zoet. Het hoofdstuk over cocktails die uitstekend passen bij gegrilde gerechten is een fijne toevoeging aan het boek.

Nam Jim
“Mijn favoriete Thaise Barbecuesaus"

4 dl water
4 dl wittewijnazijn
450 g suiker
3 grote rode chilipepers
6 teentjes verse knoflook
8 stengels verse koriander met wortels
zeezout

Verwarm het water met de azijn en de suiker en laat het koken tot de suiker is opgelost. Hak de chilipepers, de knoflook en de koriander fijn. Stamp ze in een vijzel tot pasta.

Meng de pasta met de azijn in een kookpot en laat de saus 20 minuten op een laag vuur pruttelen tot ze de gewenste dikte heeft. Breng op smaak met een snufje zeezout.

Doe de saus warm in flessen en sluit ze goed af. Laat ze omgekeerd afkoelen. Deze saus kan een paar weken bewaard worden in een kelder of koele berging.

Een heerlijke en simpel te maken saus. Gelukkig staan er nog een paar in het boek. Wie zich niet opgewassen voelt tegen recepten waar je minder gangbare ingrediënten of kookgerei voor nodig hebt kan zich altijd nog uitleven op de sauzen, de cocktails en de marinades.

Een redelijk aantal van de andere recepten is ook goed te maken. Je hoeft niet altijd direct te schrikken van onbekende ingrediënten want vaak zijn ze makkelijk te vervangen door iets anders. Parelhoen vervang je door kip, chocolademunt is niets anders dan een muntsoort met een wat andere kleur en recepten waar je 2 kilo nek van hert of 1 kg gnoe of antilope voor nodig hebt sla je gewoon over.

Dat geldt zeker voor de 25 unieke recepten uit het restaurant Elckerlijc. Peter De Clercq zegt dit ook in de inleiding van dit hoofdstuk. Daarnaast weet hij zeker dat hobbykoks het leuk vinden om te mogen delen in de keukengeheimen van zijn restaurant en dat is de reden dat deze recepten in het boek zijn opgenomen. Daar heeft hij vast en zeker gelijk in. Je zult de recepten zeer waarschijnlijk nooit maken maar ze zijn een genot om over te lezen; om van de prachtige foto’s nog maar te zwijgen.

Ik heb geen idee wat het mooiste gerecht is dat Peter de Clercq ooit heeft gemaakt maar dit is vast en zeker wel zijn mooiste boek. Een kookboek, een kijkboek, een leesboek en zeker een boek om met andere liefhebbers uitgebreid te bekijken en over te praten. Met recht een “pièce de resistance”.

Meer recensies van Jeanette

Wanneer zijn ploeg vastloopt door een reusachtig bot, gaat Boer Boris samen met Berend en Sam op onderzoek uit. Van welk dier zou dit bot kunnen zijn? Een cavia? Een marmot?

Marie zit op de beste school van de wereld met de allerliefste juf. Als haar klas uitgenodigd wordt om een week te ruilen met een andere klas, logeert Marie zelfs in een villa met zwembad en paarden.

De TikToks die geheimen van leerlingen én docenten onthullen, zijn enorm populair op Lauries school. Maar is het wel echt ongeluk als een meisje uit een van de sappigste TikToks om het leven komt?

Met zeven sleutels kan een bont gezelschap reizigers de schat van de meedogenloze Roverkoning in handen krijgen, als ze langs de zeven bewakers kunnen komen.

Noura leeft met een groot geheim – haar moeder mag absoluut niet ontdekken dat ze bij volle maan in een weerwolf verandert. En dan is er nog dat andere grote geheim ...

Als het afbrokkelende gebouw van Brams middelbare school wordt gesloten, moet hij ergens anders heen dan zijn beste vriend, Theo Thorbecke. Kunnen ze de school nog redden?

De kikkertjes maken weer met veel plezier en humor hun stripboeken. Met hun opbrengsten kunnen ze snoep kopen. Of kunnen ze het beter samen aan iets anders besteden?

Waakgorgel Jukko vertelt de Waakgorgeltjes-in-Opleiding en Melle dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt. De verdedigende Gorgels vallen allemaal in slaap.

Drie tieners bekennen de moord op Mirza. Alle drie hebben ze een motief, maar slechts een van hen is de dader. Wie viel Mirza aan op het feest? Wie is de mystery guest?

Er is een landelijke internetstoring en nu kunnen Quinn en Aaron geen huiswerk maken. Ze moeten een voldoende halen, anders moeten ze stoppen met hun videokanaal.

Een ode aan de allesoverstijgende kracht van vrouwenvriendschap en een intiem portret dat een nooit eerder getoonde kant van Marilyn Monroe laat zien.

Als haar vader haar herinneringen vertelt die niet rijmen met de geschiedenis zoals zij die kent, gaat Olga twijfelen over haar achtergrond.

Dit is het sensationele verslag van hoe Red Bull luidruchtig de Formule 1-wereld instapte en steeds succesvoller werd om uiteindelijk de sport te domineren met Max Verstappen.

Twee advocaten, de een wit, de ander zwart, proberen hun ten onrechte beschuldigde zwarte verdachte van de doodstraf te redden.

Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev verklaart Dani's jeugdvriend Pavel dat het socialisme dood is. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek.

Journalist Gina deed jarenlang verslag van oorlogen over de hele wereld, maar sinds kort is ze correspondent in Rome. Na een zwoele zomeravond belandt ze in bed met haar jeugdvriend Okke.

Wanneer Poppy anonieme brieven ontvangt, betrokken is bij een ongeval en verrast wordt door een groot geldbedrag, wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld.

Schrijfster Keet ontdekt dat de eigenaresse van een sjofele strandtent waar ze graag komt, illegaal onderdak biedt aan een groepje jongeren.

Bruce Cable, de extravagante boekhandelaar die zijn winkel bestiert op Camino Island, en de groep schrijvers die hij om zich heen heeft verzameld staan voor een nieuwe uitdaging.

Tanya, een Britse exchange student, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Ze begint steeds meer te lijken op hun overleden dochter Anabel.

Wanneer haar buurvrouw Kira dood wordt aangetroffen denkt iedereen aan zelfmoord. Maar Nancy is ervan overtuigd dat er kwade opzet is.

Amsterdam, 1824. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline. Samen maken Karel en Lize een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Cornelisse en Wertheim selecteerden de mooiste en indrukwekkendste verhalen uit 12,5 jaar Echt gebeurd. Ook op papier beklijven deze verhalen. Een feest om te lezen!

Het team is een oude sekte op het spoor als plotseling de cold case roodgloeiend wordt: een jonge vrouw is sinds een paar dagen spoorloos verdwenen...

Pim Franssen beschrijft zijn reis vol beproevingen van twee jaar en twee dagen door 26 Afrikaanse landen in een oude Land Cruiser.

Over vergeving, spijt hebben van altijd maar doorgaan, het plezier van simpel leven en de kracht die schuilt in gewoon geluk.

Op Ivy's safari’s worden dieren alleen gefotografeerd. Ze stuit daarbij op verzet van de andere witte jagers, maar ze zet vastberaden door.

De zeventigjarige Cecilia kijkt ernaar uit de zomer ongestoord aan de kust door te brengen. Dit plan wordt echter verstoord als ze een onverwachte gast aantreft.

Met zijn kenmerkende opgerolde sokken, zijn taaiheid en wilskracht hoort Søren Lerby bij de absolute boegbeelden van het voetbal.

Als de jonge Ned Maddstone zich na een uit de hand gelopen grap op school plots in een streng bewaakte gevangenis bevindt, ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit.

Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Slechte gewoontes blijf je herhalen, omdat je de verkeerde methode gebruikt.

Miljardair Georg zoekt hulp bij zijn vriend Joe Carling, voor zijn spoorloos verdwenen kleinzoon en enige erfgenaam. Iemand heeft er baat bij heeft als Filip nooit gevonden wordt …

Dumoulin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.

Het jaar van Gwen van Poorten varieerde van paddoceremonies tot botox, van met je partner naar Burning Man en je daar verloven tot het verbreken van die verloving.

Qmusic-dj en brandweerman Tom geeft aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms idiote verhalen een eerlijk en inzichtelijk beeld van het leven van een brandweerman.