De authentieke Thaise keuken voor de echte liefhebber

Jeanette 07 januari 2015

Pok Pok is een boek met Thaise streetfood- en familierecepten geschreven door een boomlange rasechte Amerikaan met de naam Andy Ricker. Een man die gepassioneerd is wat betreft de Thaise keuken en dan met name die van Noord-Thailand. Misschien kun je gepassioneerd zelfs vervangen door bezeten. Andy Ricker is geen kok van beroep en heeft geen enkele opleiding in die richting. Hij heeft een deel van zijn volwassen leven zodanig ingericht dat hij regelmatig naar Thailand kan reizen om daar de kookkunsten af te kijken in straatrestaurantjes en bij vrienden. Inmiddels heeft hij zich de Thaise keuken zo eigen gemaakt dat hij vier succesvolle restaurants heeft in Amerika. In de inleiding van het boek lees je het boeiende verhaal waarin wordt beschreven hoe hij dat allemaal voor elkaar heeft gekregen.
Het boek Pok Pok is een verzameling recepten uit de restaurants van Andy Ricker en uit zijn geheugen. Het is beslist geen boek waar je de gangbare recepten als Tom Kha Kai, Pad Thai of Kip met cashewnoten in terug zult vinden. Zeer zeker niet. Het boek begint met een voorwoord van de Australische chef David Thompson. Groot kenner van de Thaise keuken, kookboekschrijver en eigenaar van een restaurant in Bangkok. Dan het verhaal van Andy Ricker zelf. Daarna hoe je het boek en de ingrediënten gebruikt. Dan lopen we al direct aan tegen het feit dat Andy van mening is dat rauw varkensbloed en gestoomd bloed toch wel redelijk simpel te verkrijgen zijn bij slagers of toko’s. Vervolgens een hoofdstuk met Regionaal overzicht van Thailand. Heel mooi en heel informatief. Nog wat pagina’s over rijst en andere zaken en dan kunnen we van start. De pagina’s met de recepten zelf vind ik wat druk. Blauwe letters voor de titels, blauwe kadertjes, een gele rand om de ingrediënten en hier en daar wat rode letters. Het komt wat ongestructureerd over.
Verder staan er veel mooie foto’s in het boek die duidelijk laten zien hoe het eindresultaat van een recept eruit ziet en tussendoor tref je informatieve hoofdstukken aan over de mensen achter de gerechten, de gerechten zelf en het land.

Geroerbakte spruitjes
300 gram spruitjes **, onderkantjes eraf gesneden, buitenste blaadjes verwijderd, in de lengte gehalveerd
Zout
2 el Thaise oestersaus
1 tl Thaise vissaus
1 tl dunne Thaise sojasaus
Een mespuntje gemalen witte peper
2 el plantaardige olie
11 g gepelde knoflook, in de lengte gehalveerd en in een vijzel tot kleine stukjes gestampt (1 el)
4 verse, bij voorkeur rode Thaise chilipepers (6 g), in dunne ringetjes gesneden
60 ml Sup Kraduuk Muu (varkensbouillon), of water
1 tl kristalsuiker

De spruitjes kort koken
Breng een grote pan met water aan de kook en voeg zoveel zout toe dat het licht gezouten smaakt. Doe de spruitjes erbij en kook ze afhankelijk van de grootte 30 seconden tot 1 minuut tot ze niet meer rauw, maar nog wel knapperig zijn. Laat ze goed uitlekken. Dompel ze in ijswater als je ze niet meteen gaat roerbakken.

Het gerecht roerbakken en serveren
Meng de oestersaus, vissaus, sojasaus en witte peper in een kommetje en roer goed.
Verhit een wok op heel hoog vuur, schenk de olie erin en draai de wok rond om de zijkant met olie te bedekken. Voeg de knoflook toe als de olie licht begint te roken, zet het vuur uit en laat de knoflook circa 15 seconden terwijl je vaak roert sissen tot de knoflook geurig is maar nog niet verkleurd.
Zet de wok terug op het vuur en voeg de spruitjes en chilipeper toe. Roerbak 30 seconden om de knoflookgeur in de spruitjes te laten trekken. Voeg het oestersausmengsel toe (schenk zo nodig een scheutje water in het kommetje om er zeker van te zijn dat er niks achterblijft) en roerbak circa 45 seconden tot de spruitjes zacht maar nog wel chrunchy zijn en bijna al het vocht uit de pan is verdampt.
Voeg de bouillon toe en daarna de suiker en roerbak circa 30 seconden tot de spuitjes zacht zijn, maar nog een beetje crunchy en de saus iets ingedikt, maar nog wel vloeibaar is. Schep de groenten en de saus op een serveerschaal en dien op.

** Andy Ricker legt in het boek uit dat de Thaise spruitjes anders zijn dan bij ons. Meer een kruising tussen spruitjes en paksoi. Maar je kunt dit gerecht heel goed met gewone spruitjes maken en ook met broccoli, sperziebonen, bloemkool of een mengeling van verschillende groenten.

Dit recept is één van de simpelste recepten uit het boek. Andy Ricker is een Pietje Precies en lang van stof. Dat blijkt ook wel uit dit recept want ja: waarom precies 11 gram knoflook? Hij laat niets aan het toeval over en wie echt authentiek Noord-Thais wil koken zal heel blij zijn met dit boek. Veel recepten zijn bewerkelijk maar wel goed te doen. Als je tenminste aan alle ingrediënten kunt komen. De gerechten met varkensbloed en gestoomd bloed heb ik even overgeslagen. De salades zullen zeker nog eens op tafel komen en een aantal andere gerechten ook maar dan wel aangepast aan mijn eigen smaak en de verkrijgbaarheid van de ingrediënten. Volgens Andy is het dan niet meer authentiek en hij zou die concessies zeker niet doen maar ja, we zijn niet allemaal even fanatiek.
In eerste instantie had ik mijn bedenkingen over dit boek. Het is een boek voor de echte liefhebber en de doorsnee fan van de Thaise keuken zal wellicht wat teleurgesteld zijn omdat niet alles even gangbaar is of gemakkelijk verkrijgbaar. Wie Noord Thailand gaat bezoeken of gewoon nieuwsgierig is naar de keuken aldaar heeft een mooie bron aan informatie in handen.

Meer recensies van Jeanette

Wanneer zijn ploeg vastloopt door een reusachtig bot, gaat Boer Boris samen met Berend en Sam op onderzoek uit. Van welk dier zou dit bot kunnen zijn? Een cavia? Een marmot?

Marie zit op de beste school van de wereld met de allerliefste juf. Als haar klas uitgenodigd wordt om een week te ruilen met een andere klas, logeert Marie zelfs in een villa met zwembad en paarden.

De TikToks die geheimen van leerlingen én docenten onthullen, zijn enorm populair op Lauries school. Maar is het wel echt ongeluk als een meisje uit een van de sappigste TikToks om het leven komt?

Met zeven sleutels kan een bont gezelschap reizigers de schat van de meedogenloze Roverkoning in handen krijgen, als ze langs de zeven bewakers kunnen komen.

Noura leeft met een groot geheim – haar moeder mag absoluut niet ontdekken dat ze bij volle maan in een weerwolf verandert. En dan is er nog dat andere grote geheim ...

Als het afbrokkelende gebouw van Brams middelbare school wordt gesloten, moet hij ergens anders heen dan zijn beste vriend, Theo Thorbecke. Kunnen ze de school nog redden?

De kikkertjes maken weer met veel plezier en humor hun stripboeken. Met hun opbrengsten kunnen ze snoep kopen. Of kunnen ze het beter samen aan iets anders besteden?

Waakgorgel Jukko vertelt de Waakgorgeltjes-in-Opleiding en Melle dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt. De verdedigende Gorgels vallen allemaal in slaap.

Drie tieners bekennen de moord op Mirza. Alle drie hebben ze een motief, maar slechts een van hen is de dader. Wie viel Mirza aan op het feest? Wie is de mystery guest?

Er is een landelijke internetstoring en nu kunnen Quinn en Aaron geen huiswerk maken. Ze moeten een voldoende halen, anders moeten ze stoppen met hun videokanaal.

Een ode aan de allesoverstijgende kracht van vrouwenvriendschap en een intiem portret dat een nooit eerder getoonde kant van Marilyn Monroe laat zien.

Als haar vader haar herinneringen vertelt die niet rijmen met de geschiedenis zoals zij die kent, gaat Olga twijfelen over haar achtergrond.

Dit is het sensationele verslag van hoe Red Bull luidruchtig de Formule 1-wereld instapte en steeds succesvoller werd om uiteindelijk de sport te domineren met Max Verstappen.

Twee advocaten, de een wit, de ander zwart, proberen hun ten onrechte beschuldigde zwarte verdachte van de doodstraf te redden.

Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev verklaart Dani's jeugdvriend Pavel dat het socialisme dood is. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek.

Journalist Gina deed jarenlang verslag van oorlogen over de hele wereld, maar sinds kort is ze correspondent in Rome. Na een zwoele zomeravond belandt ze in bed met haar jeugdvriend Okke.

Wanneer Poppy anonieme brieven ontvangt, betrokken is bij een ongeval en verrast wordt door een groot geldbedrag, wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld.

Schrijfster Keet ontdekt dat de eigenaresse van een sjofele strandtent waar ze graag komt, illegaal onderdak biedt aan een groepje jongeren.

Bruce Cable, de extravagante boekhandelaar die zijn winkel bestiert op Camino Island, en de groep schrijvers die hij om zich heen heeft verzameld staan voor een nieuwe uitdaging.

Tanya, een Britse exchange student, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Ze begint steeds meer te lijken op hun overleden dochter Anabel.

Wanneer haar buurvrouw Kira dood wordt aangetroffen denkt iedereen aan zelfmoord. Maar Nancy is ervan overtuigd dat er kwade opzet is.

Amsterdam, 1824. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline. Samen maken Karel en Lize een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Cornelisse en Wertheim selecteerden de mooiste en indrukwekkendste verhalen uit 12,5 jaar Echt gebeurd. Ook op papier beklijven deze verhalen. Een feest om te lezen!

Het team is een oude sekte op het spoor als plotseling de cold case roodgloeiend wordt: een jonge vrouw is sinds een paar dagen spoorloos verdwenen...

Pim Franssen beschrijft zijn reis vol beproevingen van twee jaar en twee dagen door 26 Afrikaanse landen in een oude Land Cruiser.

Over vergeving, spijt hebben van altijd maar doorgaan, het plezier van simpel leven en de kracht die schuilt in gewoon geluk.

Op Ivy's safari’s worden dieren alleen gefotografeerd. Ze stuit daarbij op verzet van de andere witte jagers, maar ze zet vastberaden door.

De zeventigjarige Cecilia kijkt ernaar uit de zomer ongestoord aan de kust door te brengen. Dit plan wordt echter verstoord als ze een onverwachte gast aantreft.

Met zijn kenmerkende opgerolde sokken, zijn taaiheid en wilskracht hoort Søren Lerby bij de absolute boegbeelden van het voetbal.

Als de jonge Ned Maddstone zich na een uit de hand gelopen grap op school plots in een streng bewaakte gevangenis bevindt, ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit.

Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Slechte gewoontes blijf je herhalen, omdat je de verkeerde methode gebruikt.

Miljardair Georg zoekt hulp bij zijn vriend Joe Carling, voor zijn spoorloos verdwenen kleinzoon en enige erfgenaam. Iemand heeft er baat bij heeft als Filip nooit gevonden wordt …

Dumoulin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.

Het jaar van Gwen van Poorten varieerde van paddoceremonies tot botox, van met je partner naar Burning Man en je daar verloven tot het verbreken van die verloving.

Qmusic-dj en brandweerman Tom geeft aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms idiote verhalen een eerlijk en inzichtelijk beeld van het leven van een brandweerman.