Naaiboek voor als je nog geen naaiervaring hebt

Jedidja 28 juli 2021
‘Het grote naaiboek’ is een naaiboek voor beginners. Het belooft vrolijke illustraties, laagdrempelige basispatronen, een verstelgids, duurzame recycle- en vermaaktips. Het is geschreven door beginnend naaister Nienke van Leverink en ervaren naaister Pieke Streuvel.

Het boek:
Het boek begint met een heldere uitleg van de basisbenodigdheden en -vaardigheden. Daarna volgen 6 hoofdstukken met zelfmaakprojecten. De projecten gaan van (heel) makkelijk naar (iets) moeilijker. Het boek richt zich op beginners en is geschreven vanuit Nienke die onder begeleiding van Pieke voor het eerst gaat naaien.

Pluspunten:
Nienke beschrijft haar persoonlijke ervaringen, haar verhaal is heel herkenbaar en haar tips zijn praktisch. Je tekent de patronen voor de projecten zelf op basis van je eigen lichaam. Dit is een goede manier om kennis te maken met hoe patronen werken en hoe je ze aanpast. Als je net als Nienke de hele weg aflegt van een simpel tasje naar een jurk of jas, dan heb je een goede basis voor toekomstige naaiprojecten. De naai-, verstel-, en recycleprojecten uit dit boek zijn simpel en door iedereen uit te voeren.

Minpunten:
Het is een boek met veel tekst. Dat komt niet alleen doordat Nienke haar ervaringen opschrijft, ook de instructies voor de naaiprojecten zijn erg tekstueel. De vormgeving helpt daarbij niet: instructies staan in bullets, maar ook in de lopende tekst. ‘Werktekeningen’ staan niet bij de projecten, maar vaak erna. De tekeningen zijn vooral gezellig en voegen niet altijd iets toe. Er staan geen foto’s in het boek, zelfs niet van de spullen die Nienke naaide.

Wel of niet lezen?
Het boek is helder van opzet, duidelijk en persoonlijk geschreven. Er staan goede tips in en de methode om te leren naaien is goed. Of het wat voor jou is, hangt af van je naaiervaring (het is te simpel als je al ervaring hebt). Bekijk vooral ook een (online) inkijkexemplaar. Voor mij is de vormgeving het grootste minpunt. En ik hou vooral van heel praktische DIY-boeken (de persoonlijke verhalen en anecdotes kunnen wat mij betreft weg), maar de trend is tegenwoordig dat zelfs bij recepten al anecdotes staan… waarschijnlijk zijn er veel mensen die dat juist wel leuk vinden!

Meer recensies van Jedidja