"Niets schreeuwt luider dan stilte"

Je@net 15 september 2024
Als alles stil wordt – Gian Sardar

Brugge, 1918. Evelien, die als dienstmeisje in een door de Duitsers geconfisqueerd huis werkt, probeert de oorlog zo onopvallend mogelijk door te komen. Maar alles verandert wanneer ze wordt benaderd door het verzet: als ze een lijst met namen weet te stelen, krijgt ze in ruil daarvoor een brief van haar verloren gewaande echtgenoot Emiel. Leeft hij nog, of is het zijn laatste bericht?

Dan ontmoet Evelien een jonge Duitse soldaat, met wie ze het tegen haar verwachting in wonderwel kan vinden. Terwijl de situatie in de stad steeds grimmiger wordt, staat ze voor een onmogelijke en gevaarlijke keuze. Als het haar al lukt om de missie te voltooien, hoe ziet het leven na de oorlog er dan voor haar uit?

Cover en achterflap speelden een grote rol bij mijn keuze voor dit boek, maar het was de titel die me echt raakte. ALS ALLES stil WORDT. Ook de proloog maakte nieuwsgierig, want wat is er toch gebeurd met de kleine Evelien? En dan de zin die me het meest bijbleef: “Niets schreeuwt luider dan stilte.”

De schrijfstijl van de auteur is beeldend en poëtisch. Mooie zinnen die je raken en een omgeving die je voor je ziet, voelt en ruikt. Toch voelde het verhaal in het begin wat rommelig aan en lukte het me in eerste instantie niet om er goed in te komen.

Je leest het verhaal vanuit Evelien, een jonge vrouw van 21 jaar. Ze is opgenomen in het gezin van haar beste vriend Emiel, waar ze mee trouwde toen de oorlog uitbrak. Tekenen is heel belangrijk in het leven van Evelien en kunst speelt dan ook een grote rol in het verhaal.

“Tekenen is het herstellen van orde in haar leven, elke lijn die ze zet is als een vertaalslag die haar helpt de wereld te begrijpen.“

De innerlijke strijd die Evelien voert is door de auteur goed weergegeven. De druk die ze voelt om het juiste te doen, de liefde voor de kunst en haar zoektocht naar geborgenheid en zichzelf.

“Wie goeddoet, goed ontmoet, zei haar moeder altijd. Maar was dat echt zo? En wat was goed en voor wie was dat goed?”

Gelukkig kreeg het verhaal me steeds meer te pakken en kon ik het uiteindelijk niet meer wegleggen. De ontmoeting van Evelien met Joseph, een jonge Duitse soldaat en tevens kunstenaar, en de gesprekken die ze met hem voert geven haar nog meer stof tot nadenken. Die worsteling van Evelien, haar doorzettingsvermogen en vastberadenheid, zijn aangrijpend om te lezen.

Het verhaal kent ook een ontroerend en verrassend eind. Hou de tissues binnen handbereik! Als alles stil wordt is een prachtige historische roman die zich afspeelt in Brugge ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Een mooi en indrukwekkend verhaal over goed of fout, schuldgevoelens, angst, liefde, vergeving en de zoektocht naar jezelf.

4 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net