Prikkelt de fantasie!

Je@net 30 september 2024
De donutdief – Melvin & Lectrr

Vanavond is er feest in het bos. Iedereen is druk bezig met de voorbereidingen: de lampionnen worden opgehangen, de tafel wordt gedekt, de band maakt zich klaar...

Maar iemand heeft de donut gepikt! Help jij de dader vinden?

Zie je ook wie de feesthoedjes uitdeelt?
Waarom is Schildpad zo blij?
Wat gebeurt er tijdens de goochelshow?
Wat krijgt meneer Varken op zijn kop?
Wie wordt wakker door de val van Aap?
Waardoor vervangen de muzikanten hun kapotte trommel?
En waar is de hoed van Kikker?

De donutdief is een groot en kleurrijk prentenboek zonder woorden, maar met rijk geïllustreerde pagina’s.

Elke illustratie focust zich op dezelfde plek in het bos. Door kleine veranderingen en het kleurgebruik zie je al snel wat er gebeurt.

En iedere keer dat je het boek opnieuw pakt, zie je weer iets nieuws om samen over te praten en verhalen te verzinnen. Echt een prentenboek dat de fantasie van kinderen (en volwassenen) prikkelt.

Ook een boek zonder tekst is goed voor de taalontwikkeling. Op deze manier leren kinderen om zelf hun gedachten onder woorden te brengen, ze gaan verbanden ontdekken en leggen. Het zorgt tevens voor een mooie interactie tussen de voorlezer en het kind.

De donutdief is in te zetten bij diverse thema’s, want zonder woorden nodigt het uit tot het verzinnen van allerlei verschillende verhalen. Momenteel zijn we bezig met Wiskids en we zoeken in het boek naar driehoeken en cirkels, tellen dieren, maar ook groot en klein komt aan de orde.

Door de vragen op de achterkant te gebruiken is het meteen ook een geweldig leuk zoekboek.

Geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 2 á 3 jaar.

4 ★

Bedankt uitgeverij Lannoo en De leukste kinderboeken voor dit recensieboek!

Meer recensies van Je@net