Voor fantasierijke kinderen die van avontuurlijke verhalen houden en oog hebben voor de natuur om ons heen!

Je@net 08 juli 2024
De onderwaterpoort – Emma Carroll

Neem een duik in het verleden!
Het is 2032. Groot-Brittannië heeft opnieuw te maken met een hittegolf en de overheid probeert mensen binnenshuis te houden. Maar het is zomervakantie en Polly verveelt zich. Ze wordt samen met haar broer weggestuurd naar haar tante, die aan een meer woont. Bij aankomst blijkt het meer half opgedroogd en vanonder het wateroppervlak wordt een verloren dorp zichtbaar. Als Polly op een nacht besluit een duik te nemen, blijkt ze ineens onder water te kunnen ademen. Langzaam wordt ze meegezogen naar het verleden, waar haar een bijzonder avontuur wacht…

‘De onderwaterpoort’ van Emma Carroll is een unieke jeugdroman over een meisje dat per ongeluk terug in de tijd reist, voor lezers vanaf 10 jaar.

De mooie cover van dit boek trekt meteen de aandacht. Mijn blik viel direct op het meisje onder water, de sleutel bovenin en de deurklink onderin tussen de waterplanten. Het maakt je nieuwsgierig naar het verhaal hierachter.

De schrijfstijl is prettig en het verhaal laat zich makkelijk lezen. Er zijn twee verhaallijnen, met Polly in 2032 en met Nellie in 1952. Deze sprongen in de tijd worden goed aangegeven bovenaan elk hoofdstuk en zorgen nergens voor verwarring. Beide verhaallijnen zijn ook erg boeiend en al lezend vallen er steeds meer puzzelstukjes op hun plek. Dit zorgt ervoor dat je voortdurend verder wilt lezen om te weten te komen wat er gebeurd is.

Het verhaal kent verschillende thema’s als anders zijn, pesten, vriendschap en je eigen keuzes maken. Ook een belangrijke boodschap is de klimaatverandering en dit wordt op een leuke en speelse manier door het verhaal verweven, zonder dat het een zwaar thema in het boek wordt. Dat maakt dat dit boek prima in te zetten is bij thema’s over het klimaat op school en er daarna samen over in gesprek te gaan.

De onderwaterpoort is een aanrader voor fantasierijke kinderen vanaf ongeveer 10 jaar die van avontuurlijke verhalen houden en oog hebben voor de natuur om ons heen.

4,5 ★

Bedankt KokBoekencentrum voor dit recensieboek.

Meer recensies van Je@net