Onderhuidse spanning!

Je@net 21 augustus 2024
De poppenmeester – Sam Holland

Op een schijnbaar doodgewone maandagochtend komt een man onder de wielen van een locomotief terecht. Het lijkt een duidelijk geval van zelfmoord. Inspecteur Cara Elliot wordt naar de plaats delict geroepen en zet haar vraagtekens bij het sterfgeval. Ze haalt haar broer, ex-rechercheur Nate Griffin, over om te helpen, maar hij heeft zijn eigen problemen.

Dan volgen er meer opmerkelijke sterfgevallen: een schizofrene man, een vrouw die haar dementerende moeder verzorgt en een slachtoffer van verkrachting. Heeft iemand hen de dood ingejaagd? En wat hebben ze met elkaar gemeen? Kunnen Cara en Nate de waarheid achterhalen voordat er meer slachtoffers vallen?

Na De echoman en De 20 is De poppenmeester het derde deel in de super spannende Major Crime-serie van Sam Holland. Je zou De poppenmeester los kunnen lezen, maar het draagt zeker bij aan het leesplezier als je vooraan in de serie begint. Er wordt namelijk regelmatig verwezen naar gebeurtenissen uit het verleden.

De cover en de subtitels laten mijn hart al sneller kloppen en zorgen er voor dat ik zin krijg om alles uit mijn handen te laten vallen en meteen te beginnen met lezen:

De poppenmeester
Hij houdt je in de gaten
Hij neemt je leven over

De schrijfstijl van de auteur is onverminderd prettig en dat zorgt ervoor, mede ook door de korte hoofdstukken, dat het geheel vlot wegleest. Vanaf het eerste hoofdstuk wordt je meegezogen in het verhaal en kost het moeite om het boek weg te leggen.

Er zijn veel ontwikkelingen en er is een voortdurende onderhuidse spanning. Er is deze keer gekozen voor het breed uitwerken van enkele karakters. Zij hebben natuurlijk bij het onderzoek naar de Echoman al veel meegemaakt en dus ook het nodige te verwerken. Deze persoonlijke struggles met het verleden, terwijl het huidige onderzoek gewoon doorgaat, maakt de personages menselijker en geloofwaardig.

Het zorgt er echter wel voor dat dit boek vooral in het begin minder vaart heeft. Dit wordt ergens halverwege goed gemaakt als de spanning opgevoerd wordt en het naar de ontknoping toe gaat.

En na het lezen van de epiloog kan ik alleen nog maar hopen dat Sam Holland snel doorschrijft en we verder kunnen lezen in deel vier!

4 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net