Een spannend avontuur voor jong en oud!

Je@net 27 augustus 2024
De schaduwsluiper – Rob Koops

Obbe en Darja reizen samen door het rijk Norgië om het geheimzinnige Zevende Boek in veiligheid te brengen. Onderweg krijgen ze echter te maken met een grote tegenslag: Obbe wordt gevangengenomen door de verraderlijke Rafenna, die hem overlevert aan koningin Fredegonde. Omdat Obbe de langverwachte Raadselbreker zou zijn, moet hij de raadsels van het Zevende Boek oplossen. Maar kan hij dat wel?

Darja zet alles op alles om Obbe te bevrijden. Daarvoor is ze zelfs bereid om een gevreesde Schaduwsluiper te worden, waarbij ze moet leren om vrijwel onzichtbaar te zijn. Maar de tijd dringt, want de verschrikkelijke Fluisterwinter staat voor de deur…

De schaduwsluiper is deel twee van de spannende Oerbloed-trilogie en het vervolg op De raadselbreker.

De schaduwsluiper begint met een korte terugblik zodat je geheugen weer lekker opgefrist wordt. Deel één eindigde namelijk met een geweldige cliffhanger en dan is het fijn als je even mee terug genomen wordt en zo meteen weer helemaal in het verhaal zit.

Je leest het verhaal beurtelings vanuit Obbe en Darja. Ze zijn elkaar kwijtgeraakt en terwijl Obbe meegenomen wordt door Rafenna en de zwaardzusters, doet Darja er alles aan om hem weer terug te vinden. En dat blijkt voor allebei nog niet zo eenvoudig te zijn. Ik kan er natuurlijk niet teveel over zeggen, want dan is voor jou de verrassing er al helemaal vanaf.

Het is best een dik boek, maar door de korte hoofdstukken, de spannende avonturen, de humor en de wijze woorden leest het toch heel vlot. Heel handig is ook de begrippenlijst achterin het boek.

De toffe zwart/wit illustraties van Maruga Koops, waaronder een plattegrond van Bleydestede, zijn veelal paginagroot en passen goed bij de sfeer van het verhaal.

De Oerbloed-trilogie is heel geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar die van spannende avonturen houden.

5 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net