Sprookjesachtig mooi!

Je@net 09 september 2024
Een missie vol magie – Monica Haak

Als er tijdens een stormachtige avond een deur in de schutting van haar achtertuin verschijnt, weet de tienjarige Amina niet wat ze ziet. Nieuwsgierig als ze is, sluipt ze stiekem naar buiten en ontdekt ze de magische wereld van Luminos, die zich net achter de deur schuilhoudt.
Luminos is mooier dan ze ooit had durven dromen. Er zijn pratende dieren, eetbare bloemen en nog meer onmogelijke dingen, maar er heerst ook een duistere Tovenaar die een ieder bevriest die hij op zijn pad tegenkomt.
Samen met een pratende vos baant Amina zich een weg door deze magische wereld, op zoek naar de zwakte van de Tovenaar om Luminos te bevrijden.
Zal het Amina lukken of verandert ook zij in een standbeeld van ijs?

Een missie vol magie is het eerste jeugdboek van de auteur waar ik eerder al Voor verdriet heeft niemand tijd en De pijn die wij verbergen van las. Twee prachtige YA boeken, die ik ook iedere volwassene aan kan raden!

De mooie cover van Een missie vol magie spreekt me direct aan, prachtig van kleur en sprookjesachtig. Na het lezen van de achterflap heb ik meteen zin om het boek te gaan lezen.

De fijne en beeldende schrijfstijl van Monica brengt de personages en de omgeving tot leven. En wat een belevenis is het om samen met Amina de magische wereld van Luminos te mogen ontdekken.

Er zijn lollybloemen, hoe leuk is dat! En vonksprinkhanen die met hun pootjes voor een mooi haardvuur zorgen en….nee, meer verklap ik niet. Die prachtige wereld moet je zelf maar gaan ontdekken in Een missie vol magie!

Amina, een wat eenzaam meisje, is dol op sprookjes en vooral op Alice in Wonderland. En hoewel ze erg twijfelt om in het slechte weer naar buiten te gaan (en haar ouders het zéker niet goed zouden vinden) gaat ze toch! Ze wil tenslotte niets liever dan net als Alice een avontuur beleven. En zodra Amina de geheimzinnige deur in de schutting doorstapt krijgt ze haar avontuur. Maar Luminos is niet alleen maar mooi, er is ook een duistere Tovenaar die voor ijskoude problemen zorgt en samen met Raf, de pratende vos, doet de dappere Amina er alles aan om dat tot een goed eind te brengen. Want IJS GOED AL GOED!

De hoofdstukken zijn niet al te lang en dat maakt dat het voor kinderen prettig is om het boek in gedeeltes te lezen.
Ook de humor en woordgrapjes maken het (voor)lezen erg plezierig:

Als Amina’s kamer in brand zou staan, mocht ze via deze trap naar benden klimmen, had haar vader gezegd. Misschien stond Amina’s kamer nu niet in brand, maar ze brandde van nieuwsgierigheid dus besloot ze dat het nu ook om een noodsituatie ging.

Natuurlijk ontbreken ook de wijze woorden niet:

‘Zij die de weg kwijt zijn komen niet hier’, antwoordde de In-Het-Wilde-Wegwijzer. ‘Enkel zij die een nieuwe richting nodig hebben. En wie wil nou weten waar een pad eindigt?. De weg ernaar toe is zoveel belangrijker.’

Een missie vol magie is een heerlijk fantasierijk en avontuurlijk verhaal. Geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar die van sprookjes en magie houden!

4 ★

Bedankt uitgeverij Hamley Books voor dit recensieboek!

Meer recensies van Je@net