'Ik heb het' zet een zoektocht in gang!

Je@net 16 juli 2024
Een mooie dood – Charles den Tex

Hij is de gelukkigste man ter wereld. Tot het geluk verdwijnt…

Harm van Gast heeft het beste café in de stad en zijn vriendin Imane is de mooiste vrouw die hij ooit heeft ontmoet. Soms begrijpt hij gewoon niet waar hij zoveel geluk aan te danken heeft. Alles verandert als hij Imane op een nacht dood aantreft in het café en de politie denkt dat hij haar heeft vermoord, ook al kunnen ze niks bewijzen.

Keer op keer wordt hij ondervraagd. Het café wordt van boven tot onder doorzocht. De vragen van de politie zetten Harms wereld volledig op zijn kop. Van het intense geluk dat hij met Imane kende, is niets meer over. Eén ding weet hij zeker: hij heeft het niet gedaan. Maar wie dan wel? Het antwoord op die vraag moet hij zelf vinden. Het brengt hem in een wereld waarvan hij niet wist dat die bestond…

Wie een beetje bekend is met de boeken van Charles den Tex ziet meteen dat de cover van deze standalone mooi in lijn is met zijn andere boeken. Ik hou ervan!

De schrijfstijl is vlot en beeldend, de hoofdstukken zijn kort en het verhaal leest als een trein. Het tempo ligt hoog en de vaart zit erin, je wordt er helemaal door meegezogen.

Je leest het verhaal vanuit Harm, je leeft met hem mee en leert hem goed kennen. Ook van zijn vrienden, veelal de stamgasten uit zijn kroeg, krijg je een goed beeld. Maar mijn favoriete personage was toch wel Sam, zij komt pas wat later in het verhaal in beeld, maar maakt een onuitwisbare indruk!

Toch is dit een heel ander boek dan de vorige boeken van Charles den Tex. De nadruk ligt deze keer meer op de psychologische aspecten en zet zeker aan tot nadenken. Want wat is geluk en wat als het uit je leven verdwijnt? Wat doet het met iemand als je onterecht verdacht wordt van moord?

Halverwege het verhaal drong het tot me door waar het in Een mooie dood nu eigenlijk om draaide en dat maakte me nog nieuwsgieriger naar de ontknoping. Liefhebbers van psychologische thrillers zullen dit boek wellicht ook kunnen waarderen.

4 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net