Grappig en ontroerend, aanrader voor kinderen en volwassenen!

Je@net 02 juli 2024
Hoe ik de beste vriend werd van Helena – Jan Sobrie

Mijn ouders hebben nooit veel tijd. Mijn vader is begrafenisondernemer. En mijn moeder verzorgt voeten. Voeten van andere mensen. Haar agenda staat vol met afspraken met minstens drie maanden wachttijd. En werkelijk iedereen komt naar papa bij een overlijden.
Gelukkig heb ik opa. Die zal nooit vergeten dat ik er ben. Opa en ik delen iets bijzonders: we hebben een wereld zonder tijd in ons hoofd. Ik ontdekte het per ongeluk toen ik de tijd stilzette. Maar ik weet niet zeker hoe ik het gedaan heb én of ik het nog kan. En misschien het allerbelangrijkste: kan ik er Helena, het nieuwe meisje in de klas, mee helpen?
De knaloranje cover springt meteen in het oog, de rouwwagen is het tweede dat opvalt en als je dan ziet dat er een televisie naar beneden komt vallen word je helemaal nieuwsgierig!

De schrijfstijl is prettig met heel veel (droge) humor, wijze woorden, maar ook pijnlijke waarheden. De hoofdstukken zijn kort en veel situaties zullen herkenbaar zijn voor kinderen en volwassenen.

Want dit is nou zo’n boek dat niet alleen leuk en leerzaam is voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen. Daarom zou iedereen dit boek dus eigenlijk moeten lezen. Omdat het grappig is, maar eigenlijk ook verdrietig en ergens toch ook weer troost geeft en vertrouwen.

Jan Sobrie (1979) is een Belgisch schrijver, acteur en regisseur. De mooie cover en kleine illustraties her en der in het boek zijn getekend door Sophie Pluim.

Hoe ik de beste vriend werd van Helena is een grappig en ontroerend verhaal over vriendschap, familie en verlies. Geschikt voor lezers vanaf 10 jaar die van avontuur en een beetje magie houden.
5 ★

Bedankt uitgeverij Lannoo en De leukste kinderboeken voor dit recensieboek!

Meer recensies van Je@net