Voor kinderen die van avontuur en magie houden!

Je@net 28 juni 2024
Winnie en de flopsies – Wim De Vos

Winnies ouders verdrinken in het werk. Ze voelt zich in de steek gelaten thuis, zeker nu ze de vakantie bij haar oudtante Bernie moet doorbrengen. Tot ze er flopsies ontdekt in de tuin: acht kleine wezentjes die verbonden zijn met mensen. Alleen blijkt er eentje steeds zieker te worden, wat ook de anderen in gevaar brengt. Er zit maar één ding op: samen met haar nieuwe vriend Stiem moet Winnie hen redden.

De mooie cover van dit gebonden boek spreekt al meteen tot de verbeelding. Twee kinderen bij een lichtgevende bloem in een verder donkere tuin van een huis. En…wacht eens even, is dat nou een flopsie daar onder in het kader?

Ook de proloog met een fragment uit het verleden maakt al meteen nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

De schrijfstijl van de auteur is prettig, niet al te veel moeilijke woorden en er is humor. Het verhaal laat zich dan ook vlot lezen.

Winnie en Stiem zijn twee leuke kinderen die het goed met elkaar kunnen vinden en al snel onafscheidelijk zijn. En er komen nog meer leuke personages voor in dit boek: oudtante Bernie, wat een schat is dat, de kauwgom kauwende receptioniste Marianne, directrice mevrouw Hoogenboezem met haar….euh toepasselijke naam zal ik maar zeggen, oma Linda en natuurlijk Tom Toggels.

De mooie, veelal paginagrote, zwart/wit illustraties van Chris Vosters geven veel van deze namen een gezicht en passen goed bij de sfeer van het verhaal.

Ondanks dat het verhaal naar mijn idee halverwege wat weg zakte, heb ik er toch erg van genoten. Het had van mij alleen wat spannender gemogen en sommige situaties hadden meer uitgewerkt kunnen worden.

Winnie en de flopsies is een erg leuk verhaal over vriendschap en samenwerking. Geschikt voor kinderen van ongeveer 10 jaar die van avontuur en magie houden.

Bedankt Wim de Vos voor dit recensieboek.

3,5 ★

Meer recensies van Je@net