Is Anna O. de slapende onschuld?

Jenny1971 18 maart 2024
Matthew Blake was speechschrijver voor het Britse parlement voor hij debuteerde met de thriller Anna O. Het boek is vertaald door Arthur Wevers.
Toen bekend werd dat Anna O. boek van de maand was geworden, raakte ik gelijk geïnteresseerd. Mijn verwachting was dat het een spannend en wat mysterieus boek zou zijn. Dat mysterieuze zie ik terug in de cover: het gesloten oog met de druppel/traan. Ook verwachtte ik dat het met name een psychologische thriller zou zijn.
Het boek gaat over Anna O. die ervan verdacht wordt vier jaar eerder op 25-jarige leeftijd haar twee beste vrienden te hebben vermoord. Ze werd destijds slapend aangetroffen en ze is nog niet weer ontwaakt. Het OM heeft de hulp van forensisch psycholoog Benedict Prince (Ben) ingeschakeld. Ben moet proberen Anna te laten ontwaken, zodat ze terecht kan staan. Een taak die niet zonder gevaar blijkt te zijn.
Het boek heeft een duidelijke structuur, waarin aangegeven wordt over wie het hoofdstuk gaat. De zinnen en de hoofdstukken zijn kort en het verhaal wordt zo verteld dat je het als het ware ziet gebeuren. Ik vond het een spannend boek dat ik bijna niet meer weg kon leggen. In korte hoofdstukken krijg je steeds een nieuw stukje van de puzzel erbij. De spanning wordt op deze manier mooi opgebouwd. Het wordt steeds een beetje duidelijker wat er voor en na de moord gebeurde. Het plot is verrassend, maar goed gedaan.
In het verhaal verwerkt de auteur ook uitleg over slaapstoornissen en zijn er veel verwijzingen naar psycho-analyse, mythologie en Hitchcockfilms. Ik vond het interessant, maar kon het niet altijd goed plaatsen en vond het soms afleiden van het verhaal.
Ik vond het een spannend boek dat ik met plezier heb gelezen. Het heeft me laten nadenken over slaap en over schuld en onschuld. Het boek heb ik gewaardeerd met 4 sterren

Meer recensies van Jenny1971