Lezersrecensie
Originele en spannende young adult
Een zeer originele en spannende young adult waar je echt van kun genieten. Het verhaal is uniek, zit technisch strak in elkaar en voert je mee naar diverse interessante werelden waar je bij weg kunt dromen.
Verder valt de schitterende kaft meteen op in elke boekwinkel. Men zegt wel eens ‘Don’t judge a book by its cover’, maar dit moet toch even benoemd worden. Het is een aquarel met diverse skylines erin verwerkt van waar het verhaal zich afspeelt. Goed bedacht die artistieke inslag, want de hoofdpersoon is immers kunstenares.
Samenvatting
Let op, deze samenvatting is erg uitgebreid en geeft iets meer weg dan sommige boekfanaten fijn vinden.
De hoofdpersoon in het verhaal is Marguerite. Haar ouders zijn succesvolle wetenschappers en zijn bezig met een project die ‘de Vuurvogel’ wordt genoemd. De Vuurvogel is een apparaatje waarmee je naar een andere dimensie kunt reizen.
In het verhaal is het namelijk zo dat de wetenschappers ervan overtuigd zijn dat er tal van andere dimensies bestaan. Iedere keuzemogelijkheid schept een nieuwe dimensie. Zo bestaat er een dimensie waarin Jennifer Aniston nog samen is met Brad Pitt, een dimensie waarin de ouders van Marguerite nooit getrouwd zijn, een dimensie waarin Marguerite meerdere broertjes en zusjes heeft etc. Met de Vuurvogel zou je dus naar een andere dimensie kunnen reizen en neem je het lichaam van jezelf over in die desbetreffende dimensie waarin je terecht komt. Persoonlijk houd ik al van een dergelijk gedachte-experiment, je denkt meteen aan jezelf in allerlei verschillende dimensies en keuzes die je hebt gemaakt. Dus ik was al meteen geboeid toen dit principe werd uitgelegd.
De vader van Marguerite werkt samen met twee studenten: Paul en Theo. De twee zijn zoveel bij Marguerite thuis, dat ze praktisch als familie worden beschouwd. Des te beroerder is het als in het begin van het boek Marguerite’s vader wordt vermoord en Paul met behulp van de Vuurvogel een andere dimensie inspringt. Marguerite is woest op Paul, die overduidelijk haar vader heeft vermoord, en pakt samen met Theo een ander prototype om achter Paul aan te gaan.
Elke keer weer als ze in een andere dimensie terecht komt, duurt het even voordat ze heeft ontdekt hoe de vork in de steel zit en in welk opzicht de dimensie waarin ze is beland, verschilt met de dimensie waarin ze oorspronkelijk vandaan komt. Daarnaast is het zo dat het niet altijd even gemakkelijk is om te achterhalen waar haar bondgenoot Theo zich bevindt en hoe ze met hem in contact komt.
Er zitten wel meer haken en ogen aan het reizen door dimensies. Hoewel het de bedoeling is dat de reiziger telkens het lichaam overneemt van zichzelf in de andere dimensie, loopt dat nog niet altijd even soepel. Soms komt de reiziger in een soort slaaptoestand terecht. De reiziger krijgt dan wel alles mee, maar heeft geen invloed op het lichaam. De geest die oorspronkelijk in het lichaam zat, heeft dus nog altijd de touwtjes in handen en weet niets van de reiziger die in ‘slaaptoestand’ in hetzelfde lichaam zit. Dit gegeven zorgt voor aparte scenario’s. Want wanneer Marguerite Paul tegenkomt in een andere dimensie en er al snel achter komt dat Paul niet dé Paul is uit haar eigen dimensie, kan ze hem moeilijk in elkaar meppen, terwijl de Paul die ze zoekt wel in zijn lichaam zit. Daarnaast is het ook praktisch onmogelijk voor Paul om in de slaaptoestand verder te reizen. Je kunt zo dus een eeuwigheid opgesloten zitten in een andere dimensie.
Een ander interessant feit is dat de personen met wie je close bent, ook altijd nauw verbonden met je zijn in een andere dimensie. Zo treft Marguerite ook haar vader opnieuw, maar is hij niet haar vader maar haar leraar. Dat is uiteraard best heftig, om je net vermoorde vader weer tegen te komen. Die overigens van niets weet.
Wanneer Marguerite door verschillende dimensies reist, komt ze steeds meer te weten over de moord op haar vader, over het motief van de dader, maar ook over haar eigen gevoelens voor Theo en Paul.
Mening
Het verhaal zit simpel gezegd steengoed in elkaar. Het heeft welliswaar een vleugje sci-fi, maar, zelfs als je geen fan bent van science fiction, word je gemakkelijk dit verhaal ingezogen. Er blijven aan het einde van het boek geen vragen onbeantwoord terwijl het nog lang onduidelijk en een verrassing blijft hoe het nou precies zit met de moord op Marguerite’s vader.
Het is een boek wat gemakkelijk leest en dat je van begin af aan weet te boeien. De keuzes die Marguerite maakt zijn soms erg riskant maar wel logisch. Haar gevoelens, gedachtes en emoties zijn geheel vanzelfsprekend, waardoor je je goed kunt inleven in de hoofdpersoon. Het verhaal is origineel en uniek en deze creativiteit verdient dan ook alle waardering. Duizend Stukjes van jou is gewoonweg een echte aanrader!
Verder valt de schitterende kaft meteen op in elke boekwinkel. Men zegt wel eens ‘Don’t judge a book by its cover’, maar dit moet toch even benoemd worden. Het is een aquarel met diverse skylines erin verwerkt van waar het verhaal zich afspeelt. Goed bedacht die artistieke inslag, want de hoofdpersoon is immers kunstenares.
Samenvatting
Let op, deze samenvatting is erg uitgebreid en geeft iets meer weg dan sommige boekfanaten fijn vinden.
De hoofdpersoon in het verhaal is Marguerite. Haar ouders zijn succesvolle wetenschappers en zijn bezig met een project die ‘de Vuurvogel’ wordt genoemd. De Vuurvogel is een apparaatje waarmee je naar een andere dimensie kunt reizen.
In het verhaal is het namelijk zo dat de wetenschappers ervan overtuigd zijn dat er tal van andere dimensies bestaan. Iedere keuzemogelijkheid schept een nieuwe dimensie. Zo bestaat er een dimensie waarin Jennifer Aniston nog samen is met Brad Pitt, een dimensie waarin de ouders van Marguerite nooit getrouwd zijn, een dimensie waarin Marguerite meerdere broertjes en zusjes heeft etc. Met de Vuurvogel zou je dus naar een andere dimensie kunnen reizen en neem je het lichaam van jezelf over in die desbetreffende dimensie waarin je terecht komt. Persoonlijk houd ik al van een dergelijk gedachte-experiment, je denkt meteen aan jezelf in allerlei verschillende dimensies en keuzes die je hebt gemaakt. Dus ik was al meteen geboeid toen dit principe werd uitgelegd.
De vader van Marguerite werkt samen met twee studenten: Paul en Theo. De twee zijn zoveel bij Marguerite thuis, dat ze praktisch als familie worden beschouwd. Des te beroerder is het als in het begin van het boek Marguerite’s vader wordt vermoord en Paul met behulp van de Vuurvogel een andere dimensie inspringt. Marguerite is woest op Paul, die overduidelijk haar vader heeft vermoord, en pakt samen met Theo een ander prototype om achter Paul aan te gaan.
Elke keer weer als ze in een andere dimensie terecht komt, duurt het even voordat ze heeft ontdekt hoe de vork in de steel zit en in welk opzicht de dimensie waarin ze is beland, verschilt met de dimensie waarin ze oorspronkelijk vandaan komt. Daarnaast is het zo dat het niet altijd even gemakkelijk is om te achterhalen waar haar bondgenoot Theo zich bevindt en hoe ze met hem in contact komt.
Er zitten wel meer haken en ogen aan het reizen door dimensies. Hoewel het de bedoeling is dat de reiziger telkens het lichaam overneemt van zichzelf in de andere dimensie, loopt dat nog niet altijd even soepel. Soms komt de reiziger in een soort slaaptoestand terecht. De reiziger krijgt dan wel alles mee, maar heeft geen invloed op het lichaam. De geest die oorspronkelijk in het lichaam zat, heeft dus nog altijd de touwtjes in handen en weet niets van de reiziger die in ‘slaaptoestand’ in hetzelfde lichaam zit. Dit gegeven zorgt voor aparte scenario’s. Want wanneer Marguerite Paul tegenkomt in een andere dimensie en er al snel achter komt dat Paul niet dé Paul is uit haar eigen dimensie, kan ze hem moeilijk in elkaar meppen, terwijl de Paul die ze zoekt wel in zijn lichaam zit. Daarnaast is het ook praktisch onmogelijk voor Paul om in de slaaptoestand verder te reizen. Je kunt zo dus een eeuwigheid opgesloten zitten in een andere dimensie.
Een ander interessant feit is dat de personen met wie je close bent, ook altijd nauw verbonden met je zijn in een andere dimensie. Zo treft Marguerite ook haar vader opnieuw, maar is hij niet haar vader maar haar leraar. Dat is uiteraard best heftig, om je net vermoorde vader weer tegen te komen. Die overigens van niets weet.
Wanneer Marguerite door verschillende dimensies reist, komt ze steeds meer te weten over de moord op haar vader, over het motief van de dader, maar ook over haar eigen gevoelens voor Theo en Paul.
Mening
Het verhaal zit simpel gezegd steengoed in elkaar. Het heeft welliswaar een vleugje sci-fi, maar, zelfs als je geen fan bent van science fiction, word je gemakkelijk dit verhaal ingezogen. Er blijven aan het einde van het boek geen vragen onbeantwoord terwijl het nog lang onduidelijk en een verrassing blijft hoe het nou precies zit met de moord op Marguerite’s vader.
Het is een boek wat gemakkelijk leest en dat je van begin af aan weet te boeien. De keuzes die Marguerite maakt zijn soms erg riskant maar wel logisch. Haar gevoelens, gedachtes en emoties zijn geheel vanzelfsprekend, waardoor je je goed kunt inleven in de hoofdpersoon. Het verhaal is origineel en uniek en deze creativiteit verdient dan ook alle waardering. Duizend Stukjes van jou is gewoonweg een echte aanrader!
1
Reageer op deze recensie