Heeft deze schone slaapster schone handen?

JKleest 18 maart 2024
Verwachting
Diverse keren zag ik het boek Anna O. van Matthew Blake al voorbij komen op social media accounts waar boeken worden gelezen en besproken. De intrigerende cover van het boek sprak me aan evenals het beeld dat ik kreeg van het verhaal. Toen op Hebban een oproep verscheen voor het deelnemen aan een leesclub rond dit boek heb ik dan ook niet lang getwijfeld. Ik heb mezelf opgegeven en gelukkig mocht ik meedoen. Hieronder leest u mijn verslag.

Het verhaal
Het boek gaat over Anna O. die mogelijk in haar slaap en in een toestand van verminderd/geen bewustzijn een dubbele moord heeft gepleegd. Het leek me interessant om me hierin verder te verdiepen. Kan het inderdaad in psychologische zin, dat je in je slaap of terwijl je aan het slaapwandelen bent, iemand vermoordt zonder dat je je hiervan ook echt bewust bent. En zo ja, wat betekent dit dan voor een eventueel strafproces. Kan zo iemand dan ook veroordeeld worden? Alleen dit leken me al geweldige ingrediënten voor een spannend boek. Tel daarbij op dat we in het boek ook nog op zoek gaan naar de waarheid rond de dubbele moord. Heeft Anna O. die alle schijn tegen heeft de moorden ook daadwerkelijk gepleegd. En lukt het slaapdeskundige Ben(edict) Prince om Anna O. die na het gewelddadige incident al vier jaar in een toestand van een diepe slaap verkeerd wakker te krijgen zodat we haar kant van het verhaal te horen krijgen en zodat ze eindelijk voor de rechter gebracht kan worden?

Mijn beoordeling
Ik had dus een zeer positieve verwachting van het boek en van het verhaal. Nu ik het boek gelezen heb omschrijf ik het boek als intrigerend, complex en verrassend en waardeer ik het met 3,5 tot 4 sterren.
Intrigrerend was het verhaal zeker. Vanuit verschillende perspectieven en bronnen krijgen we steeds een beter beeld van wat er gebeurd is in de nacht van de dubbele moord. Waarbij de auteur erin slaagt om mij tot het einde toe te boeien, op het verkeerde been te zetten en te verrassen.

Persoonlijk vond ik het een spannend boek, omdat ik nieuwsgierig was en bleef naar wie het gedaan had én waarom. Tegelijkertijd zijn er weinig momenten van directe spanning, omdat het vooral gaat over het ophelderen van de reeds gepleegde moorden. In dit opzicht laat de auteur hier en daar ook wat kansjes liggen om het boek nog spannender te maken. Want er zijn wel situaties waarin personages in gevaar zijn of de confrontatie met elkaar aangaan, maar deze situaties worden dan niet goed genoeg uitgewerkt en onvoldoende spannend beschreven.

Interessant vond ik ook de informatie die in het boek is opgenomen over de psychologische en juridische aspecten van aan slaap gerelateerde misdrijven en over het berustingssyndroom waaraan Anna O. lijdt. Wat ik knap vind, is dat deze complexe onderwerpen op een begrijpelijke wijze worden beschreven. Hier en daar haalt alle uitleg die hierover nodig is wel wat de vaart uit het verhaal.

De personages zijn stuk voor stuk interessant en goed uitgewerkt, maar eigenlijk is geen van allen sympathiek te noemen. Langzaamaan wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit, waarbij diverse scenario’s en verdachtmakingen de revue passeren. Voor mij blijft tot het einde toe verrassend wie het gedaan heeft. Met het gekozen slot laat de auteur de lezer wel enigszins vertwijfeld achter. Want hoewel alles voor de lezer duidelijk wordt, krijgt niet iedereen zijn verdiende loon/lot. Dit is enerzijds origineel, maar voelt anderzijds toch ook wat onrechtvaardig/onbevredigend.

'Hoe moet zo'n verhaal eindigen?', vraag ik. 'Op dezelfde manier als andere verhalen', zegt Anna. 'De goeden overleven. De kwaden niet. Het kwaad wordt overwonnen en de orde wordt hersteld.'

Met dank aan uitgeverij HarperCollins voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van dit boek en Hebban voor het organiseren van een leuke leesclub rond dit boek. Ook alle leesclubdeelnemers wil ik graag danken voor alle interessante discussies en zeker ook de meningsverschillen over dit boek. Het maakte mijn leeservaring nog meer de moeite waard.

Meer recensies van JKleest