Geslaagde kennismaking met Musso?

JKleest 25 oktober 2021
De auteur
Toen op Hebban een oproep verscheen voor het deelnemen aan een leesclub rond het boek ‘Het geheime leven van schrijvers’ werd ik vooral getriggerd om me hiervoor aan te melden door de mysterieuze titel. Daarnaast werd ik nieuwsgierig door de omschrijving van het verhaal op de achterflap en de positieve ervaringen van andere lezers met de auteur Guillaume Musso. Zelf kende ik deze Franse misdaad-/thrillerauteur nog niet. ‘Shame on me’ of in goed Frans ‘Honte à moi'. Want hij blijkt een veelgelezen en veelgeprezen auteur te zijn. Hoog tijd dus, ook voor mij, voor een nadere kennismaking.

Het verhaal
In het boek maken we kennis met Nathan Fawles. Deze schrijver heeft zich na het schrijven van een aantal succesvolle boeken teruggetrokken op het Franse eiland Beaumont. Velen vragen zich af wat hiervan precies de reden is. Zo ook Raphael Bataille, een beginnend schrijver die een bewonderaar is van het werk van Fawles. Als hij de kans krijgt om te gaan werken in een boekhandel op Beaumont ziet hij zijn kans schoon om dichter in de buurt te komen van zijn voorbeeld. Hij hoopt van Nathan Fawles de nodige tips and tricks en van het eiland de nodige inspiratie te krijgen voor het voltooien van zijn boek. Tevens hoopt hij meer te weten te komen over de reden van Nathan Fawles’ afzondering op het eiland. Ook een Zwitserse journaliste Mathilde zoekt contact met Nathan Fawles op het eiland om zijn geheimen te ontrafelen. Als op het eiland Beaumont vervolgens een lijk wordt aangetroffen komen de ontwikkelingen in een stroomversnelling en neemt de spanning op het eiland en tussen de genoemde personages toe.

Beoordeling
Interessant aan het boek is dat we naast het spannende verhaal ook meer leren over het schrijverschap. Enerzijds doordat aan het begin van elk hoofdstuk quotes zijn opgenomen van bekende schrijvers over het proces van schrijven. Anderzijds doordat we in het boek worden meegenomen in gedachtes hierover van Raphael Bataille, Nathan Fawles en Guillaume Musso. Hierbij is de vraag belangrijk in hoeverre schrijvers hun inspiratie ontlenen aan de werkelijkheid of dat zij hiervan losstaand een nieuwe, eigen werkelijkheid creëren.

Hoewel ik het persoonlijk wel interessant vind om hierover na te denken, zorgt het in het boek ook wel voor verwarring. Want heeft Musso nu vooral een verhandeling over het schrijverschap willen schrijven of toch primair een spannende thriller? Wat mij betreft komt de spannende thriller niet helemaal uit de verf. Want nergens zit je echt op het puntje van je stoel qua spanning.

Wel leest het boek van Musso vlot en is de ontknoping van het boek verrassend en heb ik genoten van de epiloog waarin Musso de lezer nog even op het verkeerde been zet. Jammer is dan weer dat de personages wat summier zijn uitgewerkt waardoor ik hun handelen niet altijd goed begrijp of geloofwaardig vind. Verder komen de verschillende verhaallijnen - die op zich interessant zijn - wat mij betreft iets te snel/abrupt bij elkaar. Zonder dat je hierbij als lezer de mogelijkheid hebt gehad om zelf clues voor de ontknoping te verzamelen.

Voor mij is deze eerste kennismaking met Musso dus niet helemaal geslaagd.
Toch ben ik nog wel nieuwsgierig naar de andere boeken van Musso. Zijn deze boeken beter en spannender? Verder ben ik benieuwd wat andere lezers vinden van het boek. Dus ik zal zeker de recensies die hier nog op Hebban verschijnen lezen om te kijken of die nog een ander licht kunnen werpen op het boek.

Heel veel dank aan Sigried Lievens van Hebban voor het organiseren en begeleiden van de leesclub, de andere leesclubdeelnemers voor het delen van hun leeservaringen en Xander Uitgevers voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘Het geheime leven van schrijvers´.

Meer recensies van JKleest