Lezen van Coppers, zeker geen Offer

JKleest 23 januari 2023
Toen op Hebban een oproep verscheen voor het deelnemen aan een leesclub rond het nieuwe boek Offers van Toni Coppers, was ik meteen enthousiast. Zelf had ik namelijk nog nooit iets gelezen van deze veelgelezen en veelgeprezen Vlaamse thrillerauteur. De hoogste tijd dus voor een nadere kennismaking.

De serie
Offer is het derde deel in een serie met rechercheur Alex Berger in de hoofdrol. Hiervoor verschenen ‘De zaak Magritte’ en ‘Val’. De cover van het boek Offer is eenvoudig, maar mooi vormgegeven. Op een (voor mij) oranje omslag, zien we enkel drie vogels en de titel van het boek ‘Offer’.

Het verhaal
In Offer wordt het lichaam van een meisje gevonden in het Woud van Anlier, vlak bij het afgelegen dorpje Suxy. Het meisje is misbruikt, gewurgd en hierna naakt en nogal theatraal achtergelaten op een boomstronk. Eerder al werd dit dorp opgeschrikt door een drietal moord- en vermissingszaken. Dit laat zijn sporen na bij de inwoners van het dorpje. De inwoners zijn verdrietig, boos, wantrouwen, verdenken en beschuldigen elkaar en zijn bang voor een volgend slachtoffer.

De lokale politie onderzoekt de zaak en roept hierbij de hulp in van Interpol. Zo raken Sara Cavani en Alex Berger bij het onderzoek betrokken. Alex Berger is een oud-politierechercheur die zijn werk heeft neergelegd om te herstellen van de trauma’s die hij (tijdens zijn werk) heeft opgelopen en om het verlies van zijn vrouw te verwerken. Hiervoor was hij op retraite in de Italiaanse Alpen waar hij veel wandelt en op verzoek van een lokale natuurvereniging op zoek is naar een wolf. Als zijn vriendin Sara hem vraagt om als adviseur te helpen bij een moordzaak verruilt hij deze zoektocht naar een wolf voor een spannende jacht op een moordenaar.

In het boek komen al snel een aantal verdachten en mogelijke scenario’s in beeld. Maar lange tijd blijft het onduidelijk hoe het precies zit en blijft het spannend wie de dader is, wat zijn motieven zijn en of hij tijdig gevonden en gestopt kan worden.

Beoordeling
Toni Coppers heeft een aantrekkelijke en begrijpelijke schrijfstijl. Korte zinnen en hoofdstukken en veel vlotte en echt aanvoelende dialogen dragen hieraan bij. Het is fijn dat je de personages goed leert kennen en dat ze allemaal bijdragen aan een spannend plot waarin Coppers de lezer lange tijd weet af te leiden van de echte dader. Mooi zijn ook de beschrijvingen van het mysterieuze, donkere, ondoorgrondelijke en angstaanjagende woud dat de aard van de gebeurtenissen en de personages lijkt te weerspiegelen.

De personages in Offer zijn goed uitgewerkt en geloofwaardig. Vooral het personage Alex Berger wordt goed ingekleurd. Alex Berger moet in Offer niet alleen afrekenen met de moordenaar, maar ook met de trauma’s die hem achtervolgen en met het verdriet over zijn overleden vrouw en het schuldgevoel dat hij hierover heeft. Mooi is dat Alex in Offer enerzijds meermaals verdwaalt en de weg kwijt is in zijn zoektocht naar de dader en wordt achtervolgd door zijn angsten, sombere gedachten en nachtmerries en anderzijds dat hij de ruimte in Offer hervindt voor nieuwe vriendschappen en om lief te hebben. En dat hij langzaamaan zijn gedrevenheid als rechercheur weer terugkrijgt en weer durft te dromen over een positieve toekomst.

Het plot is goed uitgewerkt en erg spannend. De spanning zit erin dat je lange tijd niet weet wie de dader is en wat zijn motieven zijn. Hierbij word je door Coppers op een interessante manier steeds op het verkeerde been gezet. Spannend zijn ook de (sfeer)beschrijvingen van het woud en de gebeurtenissen in het woud en het dorpje Suxy die de dreiging van een mogelijk volgend slachtoffer aannemelijk maken. Toch laat Coppers in mijn ogen qua spanning ook enkele mogelijkheden onbenut als hij op een aantal momenten in het boek een spannende situatie te snel afrondt.

Ik heb het lezen van Offer als een zeer aangename kennismaking met Toni Coppers ervaren en ben erg nieuwsgierig geworden om ook de eerdere delen van deze serie te gaan lezen. Om op die manier nog een beter begrip te krijgen van de personages en wat hen is overkomen.

Eén ding vond ik wel jammer in het boek en dat is dat we niet vanuit het perspectief van de dader zelf nog te horen kregen wat zijn motief voor de moorden en de betekenis van ‘het offer’ was. Nu krijgen we hiervan wel een beeld vanuit de interpretaties van het onderzoeksteam, vanuit de geraadpleegde getuigen en deskundigen en vanuit een aantal psychologische rapportages, maar niet vanuit de dader zelf. Dat had ik nog wel een interessante toevoeging gevonden aan het boek zodat we nog dichter in het hoofd waren gekropen van de dader en zodat de titel ‘Offer’ voor mij nog duidelijker zou worden en meer betekenis en body zou krijgen.

Kortom, het lezen van Coppers, was voor mij zeker geen Offer. Ik beoordeel het boek dan ook met 4 sterren.

Heel veel dank aan Hebban en Gea voor het organiseren en begeleiden van deze leesclub en uitgeverij Borgerhoff & Lambrechts voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van JKleest