Te lang van stof, te kort door de bocht

JKleest 18 juli 2022
Verwachtingen
Toen op Hebban de oproep verscheen voor het deelnemen aan een leesclub rond ‘Spoorloos’ van Mari Hannah, was ik meteen nieuwsgierig. Een mooie cover, met daarop een verlaten vliegveld en een achtergelaten koffer. In combinatie met de titel en de beknopte tekst op de achterflap wil je meteen weten wie er is verdwenen en wat er precies is gebeurd. Ook was ik meteen benieuwd naar de Britse thrillerauteur Mari Hanna die in het Verenigd Koninkrijk al zeer succesvol is met deze serie rond het hoofdpersonage Kate Daniels. Spoorloos is het zevende deel in deze serie en het eerste deel dat ook in Nederland verschijnt. Dit roept wel de vraag bij mij op of het boek ook als ‘stand alone’/thriller goed te lezen is?

Het verhaal
In het eerste gedeelte van het boek maken we kennis met Kate Daniels. Ze is een zeer gedreven politierechercheur, die boven alles een groot rechtvaardigheidsgevoel heeft en zeer betrokken is bij haar collega’s. Maar als ze zich vastbijt in een zaak dan kan ze ook erg eigenwijs worden en laat ze zich te veel meeslepen door haar emoties en intuïtie en luistert ze niet/onvoldoende naar haar meerderen en collega’s en maakt ze met iedereen ruzie.

Dit gebeurt ook als een vliegtuig verdwijnt met op de passagierslijst haar collega en (ex-)vriendin Jo Soulsby. Kate zet alles op alles om haar (ex-)geliefde te vinden en zorgt ervoor dat ze samen met haar collega, vriend en steun en toeverlaat ‘Hank’ wordt opgenomen in het team in Londen dat de verdwijning van het vliegtuig onderzoekt. Dit tot ongenoegen van haar chef Bright, omdat ook aan het thuisfront in Newcastle veel werk aan de winkel is als er door een oplaaiende bendeoorlog meerdere dodelijke slachtoffers vallen.

Lange tijd volgen we Kate die zich steeds verder in het onderzoek wurmt. Het goede nieuws is dat Jo uiteindelijk wordt gevonden. Het slecht nieuws is dat het onderzoek naar het verdwenen vliegtuig (in Londen) en het onderzoek naar de verantwoordelijken voor de moorden in Newcastle muurvast lijkt te zitten. Totdat een (voor Kate niet anonieme) tipgever zich meldt die stelt dat beide zaken met elkaar verbonden zijn. Dit spoor zorgt uiteindelijke voor een doorbraak in het onderzoek en een spannend slot, waarin uiteindelijk duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit.

Beoordeling
Na een veel te lang en saai begin, is het tweede gedeelte van het boek gelukkig veel spannender. Maar ook hier is Mari Hannah op momenten veel te kort door de bocht. Te warrig en te gefragmenteerd komen relevante passages uit eerdere delen van de serie aan bod en wordt het plot ontrafeld, waardoor sommige zaken te lang onduidelijk blijven. Dat leest niet echt prettig. Dan is een samenvatting nodig om zaken alsnog te verhelderen. Ook zijn er een aantal elementen die onvoldoende worden uitgewerkt om van meerwaarde te zijn of voor extra spanning of verrassing te zorgen. Dat is een gemiste kans. Hierdoor weet Mari Hannah me met dit boek onvoldoende te overtuigen om ook andere delen met Kate in de hoofdrol te willen gaan lezen. Maar wie weet, misschien geef ik Maria Hannah, net als Jo aan Kate, wel een tweede kans als de opvolger van dit boek verschijnt.

Heel veel dank aan Gea van Hebban voor het organiseren van de leesclub rond dit boek en uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘Spoorloos´. En dank ook aan alle leesclubdeelnemers voor het delen van jullie leeservaringen en leestips.

Meer recensies van JKleest