April's Cookies

Recensie van:

April’s Cookies

Auteur:

Janneke Stemerdink

Op school was Janneke al dol op opstellen schrijven. Maar een boek? Dat was een stap te ver. Ze bleef wel schrijven, voor haar werk. Nieuwsbrieven, handleidingen, notulen, memo’s en jaarverslagen. Saaie, zakelijke stukken. Tot ze tijdens de coronapandemie zomaar een online cursus creatief schrijven volgde.

Na die eerste cursus volgde een tweede en nog één, en nog één. Ze kan gewoon niet meer stoppen.

Voor de Lentekriebelswedstrijd van de Verhalenfabriek schreef ze haar eerste novelle: April’s Cookies. Het vervolg June Bride is in de maak en ergens in haar achterhoofd groeit het idee voor een derde deel.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van De Verhalenfabriek in ruil voor mijn recensie

Uitgeverij: De Verhalenfabriek

Genre: feelgood

Cover en flaptekst:

Een roze voorkant geblokt. In het midden een rondje, wat me doet denken aan een stempel dat je ook wel op koekjes stempelt. Een vrouw omhelst een man. Een sprankelende cover.

Een spannende maar ook informerende flaptekst die mij nieuwsgierig maakt naar het verhaal.

Quote:

Hoofdstuk 2:

Nog even geduld, mormel. We zijn bijna bij de dokter. Die is echt heel aardig, dus je kunt wel stoppen met dat gemauw.’ Ik bel aan. ‘Echt, het maakt niet uit of Erna of Berend er is,’ klets ik door. ‘Ze zijn allebei lief. Voor alle dieren, zelfs voor katten. Zelfs voor een vechtend loeder als jij, en…’

Ik kijk met open mond naar de persoon die de deur heeft opengedaan.

‘Vechtend loeder?’ De man kijkt me geamuseerd aan. De jonge man. De erg aantrekkelijke jonge man. De erg aantrekkelijke, jonge man met pretlichtjes in prachtige bruine ogen.

Hier klopt iets niet. Ik kijk van de man naar het bord naast de deur. Daar staat gewoon ‘erna en berend sassen, dierenartsen’.

‘Jij bent niet Berend en ook niet Erna.’ Jemig, dat kwam er intelligent uit.

‘Ik ben niet Berend en ook niet Erna. Ik ben Stef Sassen. Hoi, Noëlle.’

‘Ik ben niet Noëlle,’ is het enige wat ik weet te zeggen.

De grijns van de onbekende Stef wordt groter. ‘Ik ben niet Berend en niet Erna en jij bent niet Noëlle. Is dat wel Bagel of Bean?’

‘Eh ja, dit is Bagel.’

Jezus, April, je staat te stotteren. Alsof je nog nooit een aantrekkelijke man tegen bent gekomen, doe ff normaal.

‘Kom dan maar binnen, niet Noëlle met wel Bagel.’ De onbekende Stef houdt de deur open.

Ik loop langs hem heen naar binnen, de wachtkamer in en zet de reismand op een stoel. Dan haal ik diep adem en draai me om. ‘Dat was een beetje raar begin, sorry. Ik ben April. Noëlle is mijn zus. Haar katten logeren bij mij, vandaar.’ Ik haal mijn schouders op en rits mijn jas open. Het is warm hierbinnen. Of ik heb het warm, dat kan ook. Want de zeer aantrekkelijke onbekende Stef staat me met zijn zeer aantrekkelijke bruine ogen aan te kijken.

Hij lacht. ‘Aha, dan snap ik het. De weekendcentrale had doorgegeven dat Bagel gewond was, een van de katten van Noëlle Versteegh. Ik had het dossier er net bij gezocht. Erna en Berend zijn mijn oom en tante. Ze zijn een weekendje weg. Ik neem voor ze waar. Ik ben ook dierenarts.’

We staan elkaar even zwijgend aan te kijken.

Dan schraapt Stef zijn keel. ‘Zullen we even naar de spreekkamer gaan? Dan kan ik kijken hoe erg gewond dat “vechtende loeder” is.’

Ik voel mijn wangen rood worden. ‘Nou ja, bij wijze van spreken. Ik ben niet zo’n erg kattenmens. Vandaar.’

‘Niet zo’n erg kattenmens, maar wel katten bij je laten logeren?’ Stef trekt zijn wenkbrauwen op, terwijl hij Bagels reismand open maakt en Bagel – die inmiddels is gestopt met mauwen – er behendig uit haalt. ‘Zo, schooier, laat maar eens kijken naar dat koppie.’

Mooie tekst:

‘So far at least until tomorrow I’ll never fall in love again’

Hal David

Het verhaal:

Zomertijd betekent voor April meer dan ’s avonds een uurtje langer licht. Zodra de klok vooruitgaat, beginnen haar lentekriebels op te spelen. Ze wordt verliefd. Elk voorjaar.
Tijdens de lange, zonnige maanden is ze in de zevende hemel. Maar dan wordt het september. De avonden worden korter, de blaadjes vallen en Aprils verliefdheid is over. Daar is ze helemaal klaar mee. Zeker sinds haar laatste lenteliefde in het najaar transformeerde in een creepy stalker. Bovendien heeft ze dit jaar iets anders aan haar hoofd. Ze gaat eindelijk haar eigen bakkerij, haar koekjeswinkel openen.

Die aantrekkelijke dierenarts Stef? Dat is de perfecte man voor haar zus June. Want April weet het heel zeker: zij wordt dit jaar niet verliefd.

Mijn leesbeleving:

Dit verhaal is in de ik vorm geschreven. April verteld het verhaal Voor mij kwam het daardoor nog intenser binnen. Dit wordt ook versterkt door de beeldende schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort waardoor ze prettig leesbaar zijn. De titels zijn informerend en veelal met een humoristische ondertoon.

De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Je leert ze kennen qua karakter maar hun gevoelens zijn tastbaar. Je kunt je bij iedere situatie gelijk een tastbaar en gevoelsmatig beeld vormen. Voor mij voelde het alsof ik door de ogen van April naar de wereld om mij heen keek. Ik kon me met haar identificeren. Vaak kon ik om haar gedragingen en uitspraken lachen. Maar ook op de gevoelige momenten leefde ik met haar mee.

Ook de geur van gebakken koekjes  en de smaak kon ik ruiken en proeven. Ook de diverse chocolade combinaties vond ik niet te versmaden. Toch is dit niet een recht toe recht aan feelgood. Er moet wel het nodige gebeuren in mindset en gevoel voordat alles in kannen en kruiken is. Dat maakt dat je door blijft lezen omdat je nieuwsgierig en geboeid blijft.

De plot vond ik mooi gedaan.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een duidelijke verhaallijn, een realistische opbouw, de lezer blijft nieuwsgierig en geboeid. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt waardoor je hen qua persoonlijkheid goed leert kennen.

Het verhaal is beeldend voor mij wordt dit nog versterkt door de gehanteerde ik vorm.

Gelijk had ik het gevoel deze band is meant to be maar er zijn nog de nodige struikelblokken te nemen.

Ik kijk uit naar meer verhalen van Janneke Stemerdink. Dit verhaal is een uitstekend debuut.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76