Lezersrecensie
De boom die bang was voor een roodborstje
Recensie van:
De boom die bang was voor een roodborstje
Auteur:
Kees van Zwaard
Bron: www.keesvanderzwaard.nl
(1962) is van huis uit theoloog. Hij werkt sinds 1998 freelance als schrijver en theatermaker. Hij speelde tot nu toe 10 zelfgeschreven solo-voorstellingen, variërend van een toneelmonoloog tot kleinkunst. Zijn laatste solo-voorstellingen zijn Hier sta ik – dansen en vechten met Maarten Luther en Alzh…enzo…
Kees van der Zwaard schrijft toneel voor anderen. O.a. AF – terug naar Srebrenica, gespeeld door Cees Geel. Als schrijver/regisseur maakte Kees o.a. Nie swart nie wit nie, een theaterproject met jongeren uit Culemborg en Manenberg (Zuid-Afrika); jouw land, mijn land over het conflict tussen Israël en Palestina, en Circus 4 en 5 mei, over herdenken en herinneren.
Kees van der Zwaard maakt theater op maat voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers uit met name de non-profit sector.
Sinds 1999 zijn alle activiteiten van Kees van der Zwaard bijeengebracht onder de paraplu van Hystrix Producties, Culemborg. Daarbij bracht hij inmiddels 7 cd’s uit. De laatste cd is Woelgeestballades, i.s.m. Hans Hasebos.
Illustraties:
Janneke Hoek
Bron: www.jannekehoek.nl
Janneke Hoek (1995, Groningen) is illustrator, striptekenaar, muzikant en bovenal verhalenverteller.
Haar beeldend werk varieert in materialen en technieken, wisselend van decors en meubels van hout of metaal tot linosnedes, zeefdrukken en illustraties. Binnen haar werk onderzoekt Janneke verwondering en speelsheid en maakt daarin gebruik van bestaande verhalen passend bij de omgeving waarin zij gepresenteerd worden.
Ze werkt het liefst met haar handen en dus analoog omdat dit vertraagt en extra verbinding geeft met het materiaal. Door de tijd te moeten nemen voor elk werk, onverwachte ‘foutjes’ te ontdekken en die vervolgens juist te gebruiken, blijft haar werk uniek en straalt plezier en ambacht uit.
Door gedichten, verhalen en nummers te schrijven en deze om te zetten naar beeld onderzoek zij één van de oudste ambachten ter wereld: verhalen vertellen.
Binnen de zoektocht naar het verhaal, en vooral de mogelijkheden om deze te delen, hakt zij paarden uit grote massieve stenen, onderzoekt scheppingsverhalen als Eurynome en vormt hieruit metersgrote afdrukken op stof. Een van de vaste ijkpunten binnen Janneke’s werk is de natuur en dan vooral het verbinden van de mensen met elkaar en de wereld waarin zij leven. De mens lijkt haar natuur te vergeten, en afgedreven naar iets waarin zij los staat van datgeen waarop (en met wie) zij loopt.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen uitgeverij Zilt/Peper in ruil voor mijn recensie.
Uitgeverij: Zilt
Genre: jeugd
Cover en flaptekst:
Een prachtig samenspel van kleuren van donkerblauw naar donkergroen of oranjerood naar okergeel. Prachtig dat nestje met twee eitjes die de dubbele o in de titel van het woord roodborstje vormen.
De flaptekst is informerend en nodigt tot lezen uit.
Quote:
Maar daar ergens in het donker van zijn wortels, heeft de boom nog iets opgevangen. Een waarschuwing, een alarm: pas op voor roodborstjes! Voor je het weet sta je in de fik! De boom weet het zelf niet precies hoe en waarom. Het is een doet herinnering. ‘Pas op voor die vliegende vlam!’
Het verhaal:
Er was eens een oude boom.
Hoe oud?
Dat weet de boom niet.
Hij weet wel dat hij veel dingen van vroeger weet.
Die berichten krijgt de boom door van zijn wortels.
Van heel diep.
Vanuit zijn tenen.
En daar, ergens in ‘het donker’ van zijn wortels,
heeft de boom iets opgevangen.
Een waarschuwing, een alarm:
Kijk uit voor roodborstjes!
Pas op voor die vliegende vlam!
Voor je het weet, sta je in de fik!
En dan, op een mooie dag in mei, gebeurt het.
Een roodborstje vliegt laag boven de grond
en landt aan de voet van de boom.
Mijn leesbeleving:
De illustraties in dit boek zijn adembenemend mooi en tillen de tekst op naar een hoger niveau. De tekst al zo rijk, leerzaam en betoverend. De schrijfstijl is beeldend. Dit wordt nog versterkt door de illustraties. In woord en beeld ontvouwt dit verhaal zich. Je leert veel over de kringloop van bomen maar ook over alles wat een boom een boom maakt. Fascinerend en continu boeiend.
De communicatie tussen alles wat leeft en dit al eeuwenlang. Daar kun je met je verstand niet bij. Daar lun je alleen maar verwondering voor voelen.
Ook de dialoog tussen de boom en het roodborstje bewonder ik. Dit boek is uniek in zijn soort. De plot is ontzettend gaaf.
Ik heb genoten op visueel niveau in samenspraak met de tekst. Een ware boekenparel die iedere lezer jong of oud zou moeten ervaren.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Dit boek heeft het allemaal:
Schitterende illustraties die qua kleur en beleving in harmonie zijn.
Leerzame filosofische teksten die je als lezer letterlijk en figuurlijk meenemen in dit verhaal. Een verhaal wat je raakt, fascineert en intrigeert. Met een sublieme plot.
Ook leert dit verhaal ons de natuur met daarin alles wat leeft te blijven eten en koesteren. We hebben elkaar nodig. Altijd.
De boom die bang was voor een roodborstje
Auteur:
Kees van Zwaard
Bron: www.keesvanderzwaard.nl
(1962) is van huis uit theoloog. Hij werkt sinds 1998 freelance als schrijver en theatermaker. Hij speelde tot nu toe 10 zelfgeschreven solo-voorstellingen, variërend van een toneelmonoloog tot kleinkunst. Zijn laatste solo-voorstellingen zijn Hier sta ik – dansen en vechten met Maarten Luther en Alzh…enzo…
Kees van der Zwaard schrijft toneel voor anderen. O.a. AF – terug naar Srebrenica, gespeeld door Cees Geel. Als schrijver/regisseur maakte Kees o.a. Nie swart nie wit nie, een theaterproject met jongeren uit Culemborg en Manenberg (Zuid-Afrika); jouw land, mijn land over het conflict tussen Israël en Palestina, en Circus 4 en 5 mei, over herdenken en herinneren.
Kees van der Zwaard maakt theater op maat voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers uit met name de non-profit sector.
Sinds 1999 zijn alle activiteiten van Kees van der Zwaard bijeengebracht onder de paraplu van Hystrix Producties, Culemborg. Daarbij bracht hij inmiddels 7 cd’s uit. De laatste cd is Woelgeestballades, i.s.m. Hans Hasebos.
Illustraties:
Janneke Hoek
Bron: www.jannekehoek.nl
Janneke Hoek (1995, Groningen) is illustrator, striptekenaar, muzikant en bovenal verhalenverteller.
Haar beeldend werk varieert in materialen en technieken, wisselend van decors en meubels van hout of metaal tot linosnedes, zeefdrukken en illustraties. Binnen haar werk onderzoekt Janneke verwondering en speelsheid en maakt daarin gebruik van bestaande verhalen passend bij de omgeving waarin zij gepresenteerd worden.
Ze werkt het liefst met haar handen en dus analoog omdat dit vertraagt en extra verbinding geeft met het materiaal. Door de tijd te moeten nemen voor elk werk, onverwachte ‘foutjes’ te ontdekken en die vervolgens juist te gebruiken, blijft haar werk uniek en straalt plezier en ambacht uit.
Door gedichten, verhalen en nummers te schrijven en deze om te zetten naar beeld onderzoek zij één van de oudste ambachten ter wereld: verhalen vertellen.
Binnen de zoektocht naar het verhaal, en vooral de mogelijkheden om deze te delen, hakt zij paarden uit grote massieve stenen, onderzoekt scheppingsverhalen als Eurynome en vormt hieruit metersgrote afdrukken op stof. Een van de vaste ijkpunten binnen Janneke’s werk is de natuur en dan vooral het verbinden van de mensen met elkaar en de wereld waarin zij leven. De mens lijkt haar natuur te vergeten, en afgedreven naar iets waarin zij los staat van datgeen waarop (en met wie) zij loopt.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen uitgeverij Zilt/Peper in ruil voor mijn recensie.
Uitgeverij: Zilt
Genre: jeugd
Cover en flaptekst:
Een prachtig samenspel van kleuren van donkerblauw naar donkergroen of oranjerood naar okergeel. Prachtig dat nestje met twee eitjes die de dubbele o in de titel van het woord roodborstje vormen.
De flaptekst is informerend en nodigt tot lezen uit.
Quote:
Maar daar ergens in het donker van zijn wortels, heeft de boom nog iets opgevangen. Een waarschuwing, een alarm: pas op voor roodborstjes! Voor je het weet sta je in de fik! De boom weet het zelf niet precies hoe en waarom. Het is een doet herinnering. ‘Pas op voor die vliegende vlam!’
Het verhaal:
Er was eens een oude boom.
Hoe oud?
Dat weet de boom niet.
Hij weet wel dat hij veel dingen van vroeger weet.
Die berichten krijgt de boom door van zijn wortels.
Van heel diep.
Vanuit zijn tenen.
En daar, ergens in ‘het donker’ van zijn wortels,
heeft de boom iets opgevangen.
Een waarschuwing, een alarm:
Kijk uit voor roodborstjes!
Pas op voor die vliegende vlam!
Voor je het weet, sta je in de fik!
En dan, op een mooie dag in mei, gebeurt het.
Een roodborstje vliegt laag boven de grond
en landt aan de voet van de boom.
Mijn leesbeleving:
De illustraties in dit boek zijn adembenemend mooi en tillen de tekst op naar een hoger niveau. De tekst al zo rijk, leerzaam en betoverend. De schrijfstijl is beeldend. Dit wordt nog versterkt door de illustraties. In woord en beeld ontvouwt dit verhaal zich. Je leert veel over de kringloop van bomen maar ook over alles wat een boom een boom maakt. Fascinerend en continu boeiend.
De communicatie tussen alles wat leeft en dit al eeuwenlang. Daar kun je met je verstand niet bij. Daar lun je alleen maar verwondering voor voelen.
Ook de dialoog tussen de boom en het roodborstje bewonder ik. Dit boek is uniek in zijn soort. De plot is ontzettend gaaf.
Ik heb genoten op visueel niveau in samenspraak met de tekst. Een ware boekenparel die iedere lezer jong of oud zou moeten ervaren.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Dit boek heeft het allemaal:
Schitterende illustraties die qua kleur en beleving in harmonie zijn.
Leerzame filosofische teksten die je als lezer letterlijk en figuurlijk meenemen in dit verhaal. Een verhaal wat je raakt, fascineert en intrigeert. Met een sublieme plot.
Ook leert dit verhaal ons de natuur met daarin alles wat leeft te blijven eten en koesteren. We hebben elkaar nodig. Altijd.
1
Reageer op deze recensie