Over de dood

Willewete

Auteur:

Sofie Jans

Bron: www.radio2.be

Toen Sofie haar echtgenoot JP verloor door een plotse ziekte bleef ze achter met haar twee kinderen, en een heleboel vragen. Want hoe praat je over de dood met je kinderen, hoe rouw je en welke antwoorden kun je geven aan je kinderen. Het boek dat ze toen nodig had, heeft ze uiteindelijk gewoon zelf geschreven.

Sofie Jans schrijft kinderboek 'Over de dood': "Eerlijke info op kindermaat die ik zelf had kunnen gebruiken"

Illustraties:

Madeleine van der Raad

Bron: www.vierwindstreken.com

(1978) behaalde haar propedeuse aan de kunstacademie van Maastricht en vervolgde de opleiding Illustratie aan de kunstacademie in Groningen. Na haar afstuderen bleef zij hangen in de Groningse studentenstad, kreeg hier drie kinderen en woont er nog steeds met veel plezier samen met haar man Reinout.

Ze heeft een atelier vlakbij de binnenstad en werkt hier samen met mede-illustratoren Mara Piccione en Tineke Meirink. Madeleine werkt vooral aan schoolmethodes en kinderboeken in België en Nederland. Het liefst werkt ze met pen en inkt en kleurt ze de tekeningen in met de computer (photoshop) of met acrylverf. Haar eerste boeken zijn al in meerdere landen uitgebracht.

Wijze van lezen:

Recensie exemplaar gekregen van uitgeverij Clavis.

Uitgeverij: Clavis

Genre: kinderboek uit de Willewete serie. Een informatief prentenboek voor kinderen vanaf 6 jaar over alles wat er gebeurt als een geliefde dood gaat.

Cover en flaptekst:

Een kleurrijke cover een jongetje en een meisje staan hand in hand met de verdrietige gezicht bij een graf met bloemen erop. Het meisje houdt een hondenriem vast je ziet op het graf de vage contouren van een hond. Waarschijnlijk hun eigen hond die ze intens lief gehad hebben en nu overleden is ze staan bij een mooie boom en worden omringd door gras en andere bomen.

De flaptekst is informerend.

Het verhaal:

Wille wete

willewete … dat zijn informatieve prentenboeken die een antwoord geven op de vragen van jonge kinderen. Sommige onderwerpen staan dicht bij hen, andere een beetje verder. Ze gaan over de wereld en de natuur om ons heen, over het leven in het verleden en het leven nu. Op een speelse en spitsvondige manier vertellen deze boeken wat kinderen graag willen weten. Hoe komt het dat mensen sterven? Hoe kunnen we afscheid nemen? Hoe gaan we nadien om met ons gemis? En hoe doen ze dat op andere plaatsen in de wereld? Op deze en veel andere vragen krijg je een antwoord. Je vindt in dit boek ook een grote uitklappagina, een versje, een knutselwerkje en een miniquiz. Een informatief prentenboek voor kinderen vanaf 6 jaar over alles wat er gebeurt als een geliefde doodgaat.

Mijn leesbeleving:

Ik werd op het idee gebracht van dit boek door een juf die op Instagram boeken bespreekt voor kinderen toevallig was ik op zoek naar een boek voor jonge kinderen die op een goede en duidelijke manier uitleg geeft over de dood en wat dat nou precies inhoudt. Mijn dochter Femke van 7 jaar had op dat moment vaak nachtmerries en gilde dan alles bij elkaar. Ze droomde dan levens echt dat mensen die ze lief had dood gingen.

Toen ik het boek kreeg merkte ik dat Femke het eng vond om erin te beginnen. Ik heb niet gedwongen. Ik heb het boek in de kamer laten liggen op een zichtbare plek. Eerst heb ik het zelf gelezen en bekeken. En op een gegeven moment pakt Femke zelf het boek op en bekeek en las het.

Toen ze het uit had zei ze tegen mij ‘Mem dit boek is helemaal niet eng ik vind het juist een heel mooi boek.’ Daarna hebben we het boek samen gelezen en bekeken en kon ze alle vragen stellen over de dood die ze had aan de hand van de prachtige illustraties en de duidelijke tekst. Daarbij zeg ik dat er een bepaalde rust over Femke heen wam en ze vertelde me ook dat ze dit een heel fijn boek vindt dat ook op een duidelijke manier uitlegt wat de dood inhoudt niet alleen dichtbij maar wereldwijd.

Wij verloren in 2020 onze hond dus het stukje over hond Amber in dit boek was voor ons heel erg herkenbaar. En door dat stukje over Amber konden wij het ook weer over onze overleden hond hebben dat vonden wij heel erg waardevol.

Een jaar voor dat Femke werd geboren overleed haar broer; zij heeft hem nooit gekend. We zijn hier als gezin wel ontzettend open over. Dus toen ze het gedeelte over crematie en cremeren las wist ze wat dat inhield want dat was ook met haar broer gebeurd.

Het beeldje van een beertje wat in de kamer staat heeft een kettinkje om van een vlinder en in zijn lijfje zit de as van Femke haar broer en onze zoon. Zichtbaar en ze mag er ook mee in haar handen zitten als ze dat fijn vindt. Zo is haar broer toch een beetje bij haar ook al heeft ze hem nooit gekend.

Onze dochter Astrid was 8 jaar toen haar broer overleed. Wij hebben haar toen overal bij betrokken en samen met haar alles proberen te bevatten. Nu zei ouder is zegt ze dat ze dat daar dankbaar voor is. Zij was nooit alleen in haar verdriet maar deelde dat samen met ons. Het blijft verdrietig en pijnlijk maar doordat we het bespreekbaar maken en houden komt er een gevoel van verbondenheid met elkaar en wat je onderlinge band daardoor ook hechter.

Dit boek over de dood van Sofie Jans sluit qua tekst perfect aan bij de belevingswereld van kinderen vanaf 6 jaar. Door de schitterende illustraties krijgen kinderen nog meer inzichtenen gevoel bij het onderwerp de dood. En zo leren ze te begrijpen dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort. Ik geloof dat als iemand dood gaat de ziel altijd blijft doorleven. Ik vertel het ook aan mijn kinderen maar dring hen mijn mening niet op.

Voor mij is er zeker meer tussen hemel en aarde Ik geloof dat onze zoon in de hemel is en daar samen met andere kinderen mag spelen in de hemelse tuinen en zich veilig en gewaarborgd voelt. Wij kunnen hem niet zien maar hij blijft voor altijd aanwezig in ons hart.

Femke en ik zijn blij dat we dit boek hebben en dat we het gelezen en bekeken hebben. Ook de tips achterin en de creatieve opdrachten die je kunt doen vinden wij erg mooi. De mini-quiz achterin kun je ook samen met je kind doen en dan kom je rechter dat ze tijdens het voorlezen of het zelf lezen ongelooflijk veel informatie uit de tekst halen en eigenlijk alle antwoorden zo kunnen oplepelen.

Het fijne vinden wij dat je dit boek keer op keer uit de boekenkast kunt pakken en dan weer kunt lezen en bekijken en er weer diezelfde rust, troost en kennis uit kunt halen. En het is goed om te beseffen dat het niet erg is om te huilen van verdriet een pijn van iemand moeten missen naast blijdschap en plezier hoort dit ook bij het leven. Dit boek en deze illustraties zijn er in geslaagd om van de dood een onderwerp te maken dat op kinderniveau bespreekbaar is en bij hun gedachten en gevoelswereld op dat moment past. Momenteel zijn de nachtmerries van mijn dochter over dit onderwerp voorbij. Ik hoop van harte dat het boek wat we gelezen hebben over de dood voor haar geholpen heeft.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een beeldende en duidelijke schrijfstijl. Met taal en illustraties wordt de dood op een ingetogen maar ook bij het leven horende aan kinderen vanaf 6 jaar getoond.

Vele weetjes die op de pagina's terugvinden zijn erg leuk en interessant voor kinderen. Het brengt het dialoog op gang. Hetzelfde waardevolle gesprekken die je niet snel vergeet.

De tips en doe opdrachten achterin zijn voor een kind ontzettend leuk en nuttig om te doen. Ook de emotionele binnenwereld van een kind wordt niet vergeten. Het is niet erg om verdrietig te zijn als je een persoon of een dier die dood is ontzettend mist. Troost zoeken bij volwassenen en vrienden is dan een goede manier om je verdriet te delen en het lichter te maken.

Dit boek is een aanrader om samen met je kind te lezen en te bekijken. En na het lezen te bespreken. Ook kan het kind het boek zelf lezen. Neem dan nadat kind het boek uitgelezen heeft de tijd voor het kind als het nog vragen heeft.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76