De laatste dienstplichtigen

Recensie van:

De laatste dienstplichtigen

Belevenissen van de allerlaatste dienstplichtige militairen bij de Koninklijke Luchtmacht.

Auteur:

René van der Horst (1976):

is geboren in Gouda en is een actief sporter die vanaf zijn zevende jaar zeer actief is geweest in judo en jiujitsu. Mede dankzij deze sporten leek het hem leuk om in militaire dienst te gaan waar hij een geweldige tijd meemaakte. Na zijn dienstplicht is hij in de ICT gaan werken wat hij tot op de dag van vandaag nog steeds doet. De luchtmacht is hem altijd blijven interesseren waardoor hij 26 jaar later de behoefte voelde om zijn eigen unieke belevenissen bij de Koninklijke Luchtmacht op te schrijven in een biografie.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van de auteur en uitgeverij Boekscout in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Boekscout

Genre: non-fictie

Cover en flaptekst:

Een prachtige cover. Het silhouet van een militair die salueert en in de houding staat. Een schitterende zonsondergang. Misschien dat de zonsondergang ook symbool staat voor het verdwijnen van de dienstplicht. De zonsondergang die het silhouet van de militair voor altijd opslokt in de duisternis.

De auteurs informatie en foto vind ik een waardevolle toevoeging.

Het verhaal:

In dit boek zijn de belevenissen beschreven van de auteur, die in 1995 als achttienjarige in militaire dienst moest opkomen bij de Koninklijke Luchtmacht. Hij behoorde hiermee letterlijk tot de 48 allerlaatste dienstplichtige militairen van de luchtmacht in Nederland.

René van der Horst (1976) heeft zijn Algemene Militaire Opleiding gevolgd op de Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School (LIMOS) te Nijmegen. Na de opleiding werd hij gestationeerd op Vliegbasis Deelen bij Arnhem.
Na zijn dienstplicht in 1995 werd de LIMOS gesloten en de luchtmacht omgevormd tot een leger met uitsluitend beroepsmilitairen. 26 jaar later schreef hij dit boek om de herinneringen aan deze bijzondere periode uit de Nederlandse geschiedenis te delen met alle geïnteresseerden.

Mijn leesbeleving:

Auteur René van der Horst nam me letterlijk en figuurlijk bij de hand mee. Door de gehanteerde ik-vorm kreeg ik een beeldend verhaal over zijn belevenissen als militair. Door zijn verhaal werd ik het militaire jargon en rechten en plichten eigen. Alsmede het zware regime van luisteren naar de majoor; op tijd opstaan, je kamer tot in de uiterste precisie netjes, leren marcheren, de stormbaan bedwingen, oefenen op de schietbaan. Kortom een pittige opleiding tot militair. En veel verantwoordelijkheid leren.

De mooie plattegronden en foto’s maken de belevenis voor mij nog echter en tastbaarder. Ik heb een zeer goede indruk gekregen van de militaire dienst. Ook voor de generaties na de onze geeft dit boek een uitgebreid en waarheidsgetrouw beeld van de opleiding tot militair. En later het op wacht lopen en alles wat daarbij komt kijken.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de verplichte dienstplicht is afgeschaft. Volgens mij was het voor velen een leerzame, nuttige en verantwoordelijk lerende omgeving. Natuurlijk hebben we nog de beroepsmilitairen. Maar ik vraag mij af of wij genoeg militaire mankracht hebben mocht er een (Derde) Wereldoorlog uitbreken. De actuele wereldwijde oorlogen stemmen mij somber voor de toekomst.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een prachtig beeldend verhaal dat met militaire precisie geschreven , vormgegeven en rijk geïllustreerd is. Zodanig dat het een duidelijk en uitgebreid beeld geeft van de opleiding tot militair bij de LIMOS (Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School) en zijn latere werkzaamheden als militair. René van der Horst is erin geslaagd mij veel te leren over wat de dienstplicht inhoudt en een inkijk te geven in de opleiding waarin hij veel leerde maar ook genoeg lachtte met de jongemannen die net als hem ook de LIMOS opleiding volgden.

René van der Horst schrijft uitermate fijn. Ik hoop dat hij nog meer boeken schrijft. Hij heeft er zeker talent voor met zijn beeldende en uiterst gedetailleerde schrijfstijl.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Wanneer zijn ploeg vastloopt door een reusachtig bot, gaat Boer Boris samen met Berend en Sam op onderzoek uit. Van welk dier zou dit bot kunnen zijn? Een cavia? Een marmot?

Marie zit op de beste school van de wereld met de allerliefste juf. Als haar klas uitgenodigd wordt om een week te ruilen met een andere klas, logeert Marie zelfs in een villa met zwembad en paarden.

De TikToks die geheimen van leerlingen én docenten onthullen, zijn enorm populair op Lauries school. Maar is het wel echt ongeluk als een meisje uit een van de sappigste TikToks om het leven komt?

Met zeven sleutels kan een bont gezelschap reizigers de schat van de meedogenloze Roverkoning in handen krijgen, als ze langs de zeven bewakers kunnen komen.

Noura leeft met een groot geheim – haar moeder mag absoluut niet ontdekken dat ze bij volle maan in een weerwolf verandert. En dan is er nog dat andere grote geheim ...

Als het afbrokkelende gebouw van Brams middelbare school wordt gesloten, moet hij ergens anders heen dan zijn beste vriend, Theo Thorbecke. Kunnen ze de school nog redden?

De kikkertjes maken weer met veel plezier en humor hun stripboeken. Met hun opbrengsten kunnen ze snoep kopen. Of kunnen ze het beter samen aan iets anders besteden?

Waakgorgel Jukko vertelt de Waakgorgeltjes-in-Opleiding en Melle dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt. De verdedigende Gorgels vallen allemaal in slaap.

Drie tieners bekennen de moord op Mirza. Alle drie hebben ze een motief, maar slechts een van hen is de dader. Wie viel Mirza aan op het feest? Wie is de mystery guest?

Er is een landelijke internetstoring en nu kunnen Quinn en Aaron geen huiswerk maken. Ze moeten een voldoende halen, anders moeten ze stoppen met hun videokanaal.

Een ode aan de allesoverstijgende kracht van vrouwenvriendschap en een intiem portret dat een nooit eerder getoonde kant van Marilyn Monroe laat zien.

Als haar vader haar herinneringen vertelt die niet rijmen met de geschiedenis zoals zij die kent, gaat Olga twijfelen over haar achtergrond.

Dit is het sensationele verslag van hoe Red Bull luidruchtig de Formule 1-wereld instapte en steeds succesvoller werd om uiteindelijk de sport te domineren met Max Verstappen.

Twee advocaten, de een wit, de ander zwart, proberen hun ten onrechte beschuldigde zwarte verdachte van de doodstraf te redden.

Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev verklaart Dani's jeugdvriend Pavel dat het socialisme dood is. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek.

Journalist Gina deed jarenlang verslag van oorlogen over de hele wereld, maar sinds kort is ze correspondent in Rome. Na een zwoele zomeravond belandt ze in bed met haar jeugdvriend Okke.

Wanneer Poppy anonieme brieven ontvangt, betrokken is bij een ongeval en verrast wordt door een groot geldbedrag, wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld.

Schrijfster Keet ontdekt dat de eigenaresse van een sjofele strandtent waar ze graag komt, illegaal onderdak biedt aan een groepje jongeren.

Bruce Cable, de extravagante boekhandelaar die zijn winkel bestiert op Camino Island, en de groep schrijvers die hij om zich heen heeft verzameld staan voor een nieuwe uitdaging.

Tanya, een Britse exchange student, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Ze begint steeds meer te lijken op hun overleden dochter Anabel.

Wanneer haar buurvrouw Kira dood wordt aangetroffen denkt iedereen aan zelfmoord. Maar Nancy is ervan overtuigd dat er kwade opzet is.

Amsterdam, 1824. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline. Samen maken Karel en Lize een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Cornelisse en Wertheim selecteerden de mooiste en indrukwekkendste verhalen uit 12,5 jaar Echt gebeurd. Ook op papier beklijven deze verhalen. Een feest om te lezen!

Het team is een oude sekte op het spoor als plotseling de cold case roodgloeiend wordt: een jonge vrouw is sinds een paar dagen spoorloos verdwenen...

Pim Franssen beschrijft zijn reis vol beproevingen van twee jaar en twee dagen door 26 Afrikaanse landen in een oude Land Cruiser.

Over vergeving, spijt hebben van altijd maar doorgaan, het plezier van simpel leven en de kracht die schuilt in gewoon geluk.

Op Ivy's safari’s worden dieren alleen gefotografeerd. Ze stuit daarbij op verzet van de andere witte jagers, maar ze zet vastberaden door.

De zeventigjarige Cecilia kijkt ernaar uit de zomer ongestoord aan de kust door te brengen. Dit plan wordt echter verstoord als ze een onverwachte gast aantreft.

Met zijn kenmerkende opgerolde sokken, zijn taaiheid en wilskracht hoort Søren Lerby bij de absolute boegbeelden van het voetbal.

Als de jonge Ned Maddstone zich na een uit de hand gelopen grap op school plots in een streng bewaakte gevangenis bevindt, ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit.

Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Slechte gewoontes blijf je herhalen, omdat je de verkeerde methode gebruikt.

Miljardair Georg zoekt hulp bij zijn vriend Joe Carling, voor zijn spoorloos verdwenen kleinzoon en enige erfgenaam. Iemand heeft er baat bij heeft als Filip nooit gevonden wordt …

Dumouin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.

Het jaar van Gwen van Poorten varieerde van paddoceremonies tot botox, van met je partner naar Burning Man en je daar verloven tot het verbreken van die verloving.

Qmusic-dj en brandweerman Tom geeft aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms idiote verhalen een eerlijk en inzichtelijk beeld van het leven van een brandweerman.