De rest van de waarheid

Recensie van:

De rest van de waarheid

Wat als je brein een verkeerde afslag neemt?

Auteur:

JAGRITTA OLTHOF (1959) is jurist en schrijver.

De functies die ze gedurende 25 jaar als jurist bekleedde deed ze met veel plezier en inzet. Toch kwam ze op een punt in de tijd aan waarop ze dacht: het moet anders. Ze besloot begin 2018 meer tijd voor zichzelf te nemen en vanuit haar gevoel te gaan schrijven. Eind november 2018 verscheen haar debuutroman In de schaduw van de driehoek.  'Zonder te weten wat het einde van het boek zou worden ben ik als een blinde passagier met het woord op reis gegaan en aan het eind ervan als dromer tevoorschijn gekomen. Onderweg heb ik allerlei geschenkjes mogen oprapen die langzaam de verhaallijn hebben gevormd.’

De roman is geschreven voor vrouwen én mannen die zich, op welke manier dan ook, buiten het van hen verwachte durven te begeven. Daarbij kijkt de schrijfster ook naar zichzelf. Niemand in haar omgeving zal er ooit aan hebben gedacht dat ze voor het schrijverschap zou kiezen.

Na het eerste boek wilde ze meer. ‘Het schrijversvirus heeft me te pakken. Ik vergelijk het met skiën, of je doet het maar één keer of je bent er voor altijd aan verslaafd.’

Een jaar na het verschijnen van haar debuutroman verscheen haar thriller De rest van de waarheid. Het plot van de thriller heeft ze geschreven in een opslagbox. ‘Ik wilde ervaren hoe het zou zijn om je voor bepaalde tijd op te houden in een afgesloten ruimte, iets wat mijn hoofdpersonage overkomt. Het was zo nu en dan heel creepy. Maar wat is er mooier dan tijdens zo’n ervaring tegelijkertijd aan het plot van je thriller te kunnen werken? Een bijzondere plotwending heeft het zeker opgeleverd.’

De boekenwereld is een totaal andere wereld dan de wereld waarin ze zich tot 2018 had opgehouden. Een soms moeilijk te doorgronden wereld, maar ook een boeiende wereld waarin ze mensen ontmoette die haar inspireerden. Mensen die vol passie hun ding doen, met creatieve ideeën rondlopen en er ook echt iets meedoen, daar houd ik van.

Het proces rondom haar boeken leverde nieuwe uitdagingen op.

Tegenwoordig geeft ze, naast het schrijven, ook lezingen waarin ze geïnteresseerden meeneemt in Jagritta's boeken & de wereld eromheen.

Wijze van lezen:

Recensie exemplaar gekregen van de auteur zelf in ruil voor mijn eerlijke recensie.

Uitgeverij: FUB publishing & writing

Genre: literaire thriller

Cover en flaptekst:

Een vrouw met haar ogen gesloten ligt bijna volledig onder water. Luchtbellen vormen zich rondom haar lippen. Een laatste poging om te overleven of dompelt zij zich vrijwillig onder in een bad?

De flaptekst is indrukwekkend en schreeuwt om uitleg. Nodigt uit tot lezen.

Een mooie auteursfoto inclusief informatie. Waardevol.

Mooie tekst:

‘Elke reis begint met een eerste stap!’

Je zet je eerste stap, soms is het doel al duidelijk, maar vaak ook helemaal niet. Onderweg kom je dingen tegen die je van richting doen veranderen en van invloed kunnen zijn op je reis. Het einde is open, ieder vindt zijn eigen weg, dat is juist het mooie. Kom, zet die eerste stap en zie waar je uitkomt.

Confucius

Ik zou tegen je liegen als ik zou zeggen dat je niet kan verlangen dat je leven verandert. Weet dat, wanneer je de dingen op z’n kop bekijkt.’

Een omgekeerde waarheid

Het verhaal:

Charlotte van Ruysdael wordt wakker op Texel en heeft geen idee waarom ze hier is. Wanneer ze ontdekt dat haar vriendin, van wie ze twee dagen eerder afscheid heeft genomen, vermoord is aangetroffen, begint haar geestelijke strijd. Wat is er met haar gebeurd en waarom kan ze het gat in haar geheugen niet vullen? Is zij de moordenaar van haar beste vriendin? Maar hoe dan? En waarom?

Mijn leesbeleving:

Wat ik zo knap vond aan dit verhaal was dat je als lezer de gevoelens en gedachten van hoofdpersonage Charlotte volledig overneemt. De verwarring als zij wakker wordt, niet meer weten wat er in de afgelopen uren is gebeurd. Het leggen van een onmogelijke puzzel waarvan je de gebruiksaanwijzing kwijt bent. Je volgt echt in haar voetsporen en in haar tempo.

Dit is zo voelbaar weergegeven. Door de ik vorm wordt het allemaal nog intenser en heftiger. De gebeurtenissen in het leven van Charlotte volgen elkaar in een duizelingwekkend tempo op. Deze thriller is bloedstollend spannend. Kruipt onder je huid en blijft daar zitten totdat het verhaal uit is.

De personages zijn levensecht. Sommige mocht ik gelijk en anderen zag ik liever gaan. Stukje bij beetje komt de waarheid naar boven. Vluchten kan niet hoe graag je dat ook zou willen. Hoelang is de arm der wet en is alles wel echt hoe men zegt dat het is?

Dit ingenieuze psychologische spel blijft je als lezer continu op de proef stellen. Dat verhoogd het leesgenot en houdt het continu boeiend en fascinerend. In het heetst van de strijd leer je wie je tot je vrienden kunt rekenen en wie niet. Een vergissing kan fataal zijn.

De plot vond ik indrukwekkend goed. De plotwendingen zetten mij diverse malen op het verkeerde been.

Ik ben fan van de schrijfstijl van Jagritta Olthof. Haar verhalen staan garant voor puur leesgenot. De schrijfstijl is beeldend. De personages maken een ontwikkeling door. Je leert je horizon te verbreden en ook dat het in het leven erop neer kan komen of je eet of gegeten wordt.

Voor sommigen stelt een leven niets voor. Is het als een irritante mug die je simpel weg slaat. Zolang zij er maar beter uit komen en hun leven in weelde kunnen voortzetten.

De term de waarheid ontrafelen is nog nooit zo letterlijk geworden. Ik kijk met andere ogen naar een bol wol. Niet alleen voor creatieve doeleinden….

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Jagritta bewijst mij dat zij het genre thriller tot in de finesse beheerst. Net als het genre roman. Want haar verhaal In de schaduw van de driehoek is ook zeer de moeite van het lezen waard.

Spanning, actie en mysterie gaan hand in hand. Ze komen samen in een onverwacht explosief plot die je bereikt na een zenuwslopend, onder de huid kruipend verhaal.

Lees de boeken van Jagritta Olthof. Ze zijn het meer dan waard.

Ik maak een diepe buiging voor Jagritta Olthof.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76