De ruige prins

Recensie van:

Cymrion serie:

Het volledige, meeslepende en steamy liefdesverhaal van Isolda, een onwettige koningsdochter, en de twee gevaarlijkste mannen die ze ooit heeft ontmoet.

Deel 1

De ruige prins

Gevangen door de vijand tussen plicht en passie

Auteurs: Rosemary Hart & Victoria Flora

Rosemary Hart:

is een Nederlandse auteur die spannende en edgey romance schrijft. Contemporary of fantasy, bittersweet en nachtzwart.

In het echte leven rent ze regelmatig achter haar twee katten of haar peuter aan. Ze houdt van thee, koekjes, wandelen en series kijken.

Rosemary was stiekem altijd van mening dat de damsel in distress eigenlijk niet per se gered hoefde te worden. Haar liefde voor dark romance was dus al geboren voordat ze wist wat dark romance was!  Ze vindt het dan ook fantastisch om haar guilty pleasures nu met haar lezers te mogen delen. Happy reading! :)

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van Rosemary Hart in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Rosemary Hart books

Genre: dark romance

Cover en flaptekst:

Een man met lange bruine haren kijkt me intens duister aan. Naast hem links een man met blonde haren en rechts een blonde vrouw. Wie zijn zij? De cover is prachtig en maakt me nieuwsgierig.

De flaptekst is intens en hartverscheurend.

Quote:

Hoofdstuk 2:

Gedeelte:

De binnenplaats van het kasteel werd bevolkt door een groep barbaren. Misschien wel dertig van hen, schatte Isolda. Zodra de ruiter hen naderde, stapten ze opzij en maakten een pad voor hem vrij. Het middelpunt van de groep was een man in een kostbaar zilveren borstkuras, waarop een steigerend paard was afgebeeld. Hij was bezig het bloed van een lang zwaard te vegen. Zijn donkere, golvende haar hing tot op zijn rug en kleefde aan elkaar van modder en bloed. Toen hij zijn gezicht naar hen optilde, haakte zijn blik in de hare. Isolda voelde haar bloed stollen. Hij bezat de koudste blauwe ogen die ze ooit had gezien. Wrede, harde ogen.

Het verhaal:

Een barbaarse prins verovert het kasteel en neemt prinses Isolda gevangen. Haar familie is dood, haar vader verbannen. Kan ze zich staande houden tegenover de heerszuchtige prins en zijn angstaanjagende boezemvriend – ook als de mannen duidelijk veel meer van haar willen dan enkel haar kennis van het land?

Mijn leesbeleving:

Vanaf de eerste letter dreigt er gelijk gevaar en is er actie. Je voelt dit ook letterlijk in je eigen lijf en psyche. Door de beeldende schrijfstijl komt dit verhaal levensecht op mij over. Continu had ik het gevoel dat ik door de ogen van Isolda alles meemaakte.

De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Je leert ze goed kennen door de uitgebreide beschrijving van hun jeugd en hoe zij nu zijn. Met sommige had ik gelijk een band bij anderen had dat lange tijd nodig. Weer anderen kon ik eigenhandig wurgen. Maar dat is zo zonde van de e-reader dus dat heb ik maar niet gedaan.

Ik vond de “Viking, Noormannen” setting geweldig. Met name de taal (Oud Noors of een combinatie van Scandinavische talen) en de namen prachtig. In gedachten was ik terug in mijn lievelingslanden. Maar hun gedrag, hun gebruiken en meedogenloosheid vond ik hartverscheurend gruwelijk.

Toch zat er tussen de overheerser en de gevangene op een gegeven moment een dialoog. Ik kreeg diep respect voor Isolda. Wat is zij dapper, rechtvaardig, keihard als het moet maar ook intelligent en grappig (soms op het sadistische af).

Verbazingwekkend dat liefde, erotiek en passie de geur van dood en verderf, het onmenselijke verdriet en pijn, de ontgoocheling en de woede gaandeweg kon smoren. Dat gevoelens van intens genot in de plaats kwamen.

Eigenlijk vordert het verhaal in het tempo van Isolda. Haar hartverscheurende en zeer pijnlijke verlies van dierbaren, het gemis van haar verbannen vader en de radeloosheid om door te leven onder dwang en in gevangenschap. De afweging om te vluchten met de consequentie om te komen of om je te schikken in je verdoemde lot.

Al deze gebeurtenissen voel je echt. Nog nooit las ik iets van Rosemary Hart maar ik ben zeer aangenaam verrast. Zij weet situaties door haar beeldende schrijfstijl haarscherp te stellen, personages levendig uit te werken zodat je het gevoel krijgt dat dat je overal bij bent. En de dialoog tussen personages is diepgaand en rijk.

De proloog zet alles op scherp voor deel twee. Je wilt graag doorlezen.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een prima en realistische opbouw. Een rauwe, niets ontziende en vijandige sfeer die je naar de keel grijpt en je op je tellen doet passen. Ik kon me qua gevoel glashelder inleven in de belevingswereld van Isolda. Wat een sterke vrouw; standvastig in haar overtuigingen qua geloof, gebruiken, intelligentie en haar diepgewortelde rechtvaardigheidsgevoel voor beide sekses. Een genot om te lezen. Zo bewonderingswaardig hoe zij van een duistere, miserabele en hartverscheurende situatie langzamerhand kan opkrabbelen om de vijand uit landsbelang te informeren, te behagen en bij te staan. Ik ben fan.

Ik kijk uit naar deel 2.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76