De ruwe minnaar

Recensie van:

Cymrion serie:

Het volledige, meeslepende en steamy liefdesverhaal van Isolda, een onwettige koningsdochter, en de twee gevaarlijkste mannen die ze ooit heeft ontmoet.

Deel 2

De ruwe minnaar

Verloofd met de vijand

Auteurs: Rosemary Hart & Victoria Flora

Rosemary Hart:

is een Nederlandse auteur die spannende en edgey romance schrijft. Contemporary of fantasy, bittersweet en nachtzwart.

In het echte leven rent ze regelmatig achter haar twee katten of haar peuter aan. Ze houdt van thee, koekjes, wandelen en series kijken.

Rosemary was stiekem altijd van mening dat de damsel in distress eigenlijk niet per se gered hoefde te worden. Haar liefde voor dark romance was dus al geboren voordat ze wist wat dark romance was!  Ze vindt het dan ook fantastisch om haar guilty pleasures nu met haar lezers te mogen delen. Happy reading! :)

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van Rosemary Hart in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Rosemary Hart Books

Genre: dark romance

Cover en flaptekst:

Een man met lange bruine haren kijkt me intens duister aan. Naast hem links een man met blonde haren en rechts een blonde vrouw. Wie zijn zij? De cover is prachtig en maakt me nieuwsgierig.

De flaptekst vind ik meeslepend en boeiend.

Quote:

Hoofdstuk 7

Een gedeelte

Hij zweeg lang en somber. ‘Zou je gelukkig kunnen zijn in dit huwelijk?’

‘Vader, luister naar me.’ Ze greep zijn beide handen beet. ‘Als u een andere manier weet om Cymrion van de oorlog te redden, moet u het doen. Maar alleen als u me kunt zweren dat u een andere uitweg ziet. Als u dat niet kunt...’ Ze keek hem recht aan. ‘Laat mij dan deze vrede sluiten.’

Zijn ogen werden vochtig. ‘Ik weet niet of er nog een andere manier is om hem tot bedaren te brengen. Maar betekent dat dat ik je moet opgeven? Mijn laatste kind?’

‘U weet dat ik ons land altijd zal koesteren en beschermen,’ zei ze rustig.

Hij trok zijn hand terug en knikte langzaam. ‘Dan moet ik hem aanbieden om met je te trouwen.’ Plotseling veranderde zijn trieste uitdrukking in een harde grimas. ‘Maar wees gerust, kind, want als hij een koninklijke dochter van Cymrion kwaad doet, hoef je slechts één woord te spreken, en dan zal ik hem laten doden. Ik zal je ellende niet tolereren. Je zult trouwen met een prins en ik zal eisen dat hij je als een koningin behandelt.’

Isolda slaagde erin om te glimlachen. ‘Daar reken ik op, vader. Kom.’ Ze kwam overeind. ‘Laten we gaan. En kijk er dan maar net zo streng bij als nu.’

Het verhaal:

Prinses Isolda wordt gevangengehouden door de buitenlandse prins en zijn gevaarlijke boezemvriend. Om oorlog te voorkomen heeft ze maar één keuze: een huwelijk met de man die beloofd heeft haar maagdelijkheid te sparen, maar die verder álles met haar wil doen…

Mijn leesbeleving:

De auteur weet ook in dit deel mijn aandacht vast te houden. Er ontstaat nog meer dialoog tussen de personages. Eerst schoorvoetend en met grote tegenzin. Maar meer en meer verdiepend en geïnteresseerd in elkaars wereld en gebruiken. Het ontdekken van alles wat voor de een wit is en de andere zwart is.

Een kiezen tussen twee kwaden; een alles vernietigende oorlog of alles overheersende vrede enkel door ja of nee te antwoorden. Kies je voor je eigen wrok, verdriet en boosheid of ga je met hart en ziel voor de wereld waarin je groot gebracht werd? De schrijfstijl is nog steeds beeldend waardoor deze ook meeslepend is. Vele gebeurtenissen doen je adem stokken door de rauwe wreedheid. Weer andere doen je met je wenkbrauwen fronsen.

Maar als je er net als Isolda langzamerhand aan gewend geraakt bent is het bewonderingswaardig en fascinerend deze driehoek van intens liefhebben. Ikzelf juich alle vormen van verbondenheid tussen mensen toe. Ongeacht welke geaardheid of verbintenis tussen welke sekse dan ook. Laat iedereen in zijn of haar waarde. Knap dat de auteur hier aandacht aan besteed. Het geeft gelijkgestemden erkenning, hoop en troost.

Ook de liefde tussen een dochter en haar vader is emotioneel mooi in beeld gebracht en raakte me. Of de psychologische oorlogsvoering in een menselijke psyche en de daaruit voortkomend vreselijk gedrag. Veroorzaakt door opgedane trauma’s in de jeugd. Meedogenloze hersenspoeling door een ouder om iemands zelfvertrouwen te breken. En iemands eigen levensvisie te vertroebelen door tradities van generatie op generatie met volharding aan te houden.

Wederom een intens en boeiend verhaal. Soms op het randje maar dan wordt daar op interessante wijze over gediscussieerd totdat er een compromis komt.

De plot benam me de adem. Snel verder lezen in deel 3.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

De personages gaan nog meer een ontwikkeling door. De ketenen worden losser gelaten. De aanvankelijke vijandigheid wordt losgelaten. Schoorvoetend maar het grotere belang overheerst.

Vurige passie afgewisseld met spanning en nagelbijtende gebeurtenissen. Nog meer kennismaking met een taal die ik veelal herkende doordat ik Zweeds kan verstaan, lezen en spreken. Noors en Deens kan ik lezen. Voor mij als talenfan prachtig.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76