Geheim der bosgeesten

Recensie van:

Geheim der bosgeesten

Het begin van een magische reis

Deel 1

Auteur:

Martijn Keijzer:

(1991) werd geboren in het Overijsselse Deventer. Naast zijn studie in de ICT, het zowel spelen als schrijven van muziekstukken en geboeid door fantasy boeken, schreef hij jarenlang voor een kleine groep lezers online een eigen verhaal waar in die jaren nooit een eind aan leek te komen en deze groep hierdoor ook nooit zijn hele verhaal heeft kunnen lezen. Dit verhaal is in 2021, na jaren schrijven, twijfelen en veelvuldig aanpassen toch echt afgekomen als een eerste deel van een serie.

Wijze van lezen:

Boek ontvangen via FB Boekentoer o.l.v. Attie Dotinga in ruil voor mijn recensie

Uitgeverij: Boekscout

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Ik zie een donker bos waarin het zicht niet ver reikt doordat de mist dat verhinderd. Het is sfeer verhogend en geeft alvast een goede inleiding tot het verhaal. Mijn interesse is gewekt.

De flaptekst is mysterieus en spannend tegelijk.

Het verhaal:

Een klein meisje wordt wakker aan de rand van een open plek, midden in het bos, aan het begin van het pad dat naar haar huis leidt. Wat schiet daar plots voorbij? Was het een dier dat door het bos ging? Was het een persoon? Was het een geest, of was het toch gewoon de wind? Dit is het begin van een magische reis langs verschijningen, familiegeheimen en vreemde gebeurtenissen waar het meisje, Jönse, keer op keer in terecht komt. Gebeurt dit allemaal echt of speelt het allemaal in haar hoofd? En wie maakt toch telkens dat geluid in het bos?

Mijn leesbeleving:

De sfeer van dit verhaal is duister, sinister en voelt beklemmend. Ik voelde me gelijk verbonden met het meisje Jönse. Door de beeldende schrijfstijl zag ik de wereld zoals zij die zag door haar ogen. Ik bleef continu geboeid door lezen omdat de spanning vaak om te snijden was.

Zoveel mysterieuze gebeurtenissen en belevenissen op hoog spiritueel niveau. De personages vind ik gedetailleerd uitgewerkt. De gevoelens van verbazing, angst, verbetenheid om de waarheid omtrent alles te ontdekken bij Jönse zijn zeer tastbaar.

De auteur is erin geslaagd om mij te raken met zijn verhaal. Hij is in staat om in een verhaal de spanning op te bouwen en vast te houden. Ook zorgt hij ervoor dat dit verhaal zich met al haar facetten verankerd in je lijf en psyche.

De plot is verwarrend mysterieus en schreeuwt om een vervolg.

Heerlijk griezelen en puzzelen in dit verhaal.

Mijn mening:

Ik geef 4 sterren.

Prima opbouw. Gedetailleerd uitgewerkte personages die voor mijn ogen tot leven kwamen. Een verhaal dat staat als een huis.

Mysterie en magie zijn met een hoofdletter geschreven. Martijn Keijzer gaat met je verstand en bevattingsvermogen aan de wandel.

Een kort maar zeer krachtig verhaal. Een ware aanwinst voor de liefhebbers van Nederlandse fantasy paranormale verhalen.

Naast gruwelen ook ruimte voor zelf ontdekking van een jong meisje. Haar kijk op de wereld en haar drang om geheimen te ontrafelen.

Ik kijk uit naar deel twee.

Hopelijk mag ik dat boek weer lezen en recenseren.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76