Heksenvrees

Heksenvrees

Reeks: Draken eiland deel 1

Auteur:

Gaby Raaijmakers

werd geboren op dierendag in 1985. Ze verhuisde op haar negende naar een oud huis in België, waar genoeg inspiratie voor vele verhalen te vinden was.
Na een zoektocht in studies, waaronder een jaar schrijversvakschool, kwam ze uiteindelijk op de pabo terecht.
In Zilverbron heeft ze een partner gevonden die haar de kans geeft haar schrijversdromen waar te maken.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van  uitgeverij Zilverspoor in ruil voor mijn recensie en deelname aan FB Blogtours Zilverbron en Zilverspoor o.l.v. Natascha van Limpt.

Uitgeverij: Zilverspoor

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Een gigantische blauwe draak die in de aanval gaat. Ik ben gelijk nieuwsgierig.

Een indrukwekkende flaptekst.

Quote:

Mooie tekst:

Het verhaal:

Tijdens de reis naar Tsi Chauï raakt het schip van Creed, Elnoril en Grór van koers. Ze komen in gevaarlijke wateren terecht en worden aangevallen door een zeedraak. Ternauwernood bereiken ze land. Ze raken verzeild in een wereld doordrenkt van magie, waar draken als goden vereerd en aanbeden worden.

Op het eiland heeft elk dorp en stad een heks die de bevolking daar onderdrukt. In ruil voor hulp belooft de groep  deze heksen te verslaan. Vanaf dat moment is er geen weg meer terug. Deze heksen overwinnen blijkt echter niet zo eenvoudig, en in een verbond van drie al helemaal niet. Ze moeten strijden tegen onzichtbare vijanden, heksen die kinderen stelen en manipuleren of zelfs je dromen beïnvloeden.

De groep zal hun krachten moeten bundelen, maar de vraag is of ze elkaar daar genoeg voor vertrouwen. Zeker aangezien iedereen zijn eigen plannen heeft. Bovendien blijkt Creed een raadselachtige connectie met het eiland te hebben.  Als Elnoril ook nog eens andere duistere krachten op zijn pad tegenkomt, staat de toekomst van het hele eiland op het spel.

Mijn leesbeleving:

Vanaf het begin is dit verhaal ongelooflijk spannend en boeiend. Voor mij voelde het alsof ik overal bij was. Zo beeldend en filmisch is dit verhaal geschreven. Afwisselend wordt het verhaal door diverse personages verteld. Zo wordt het verhaal vanuit diverse perspectieven belicht en blijf je geboeid door lezen.

De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Ze kwamen voor mijn ogen tot leven. Hun gedachten en gevoelens werden haarscherp weergegeven. Ik leefde ontzettend met hen mee. Door de haast duizelingwekkende snelheid van gebeurtenissen heb je als lezer bijna geen tijd om op adem te komen.

Ook ben je voortdurend aan het nadenken of een situatie wel echt veilig is. En wie kun je vertrouwen en wie niet. De magie is in dit verhaal ook ruimschoots aanwezig. Dat maakt het fascinerend en extra betoverend.

Het continue waakzaam zijn en het proberen te overleven in iedere strijd die gestreden moet worden, is vaak zwaar. De gebeurtenissen zijn gruwelijk, rauw en onvoorspelbaar Maar toch is er ook ruimte voor hechte vriendschappen, het elkaar blind vertrouwen en het opvlammen van liefde. Deze afwisselende mix maakte dat ik door bleef lezen.

Ik bleef me telkens afvragen waarom bepaalde zaken uitgevoerd moesten worden. Wat zat erachter? Toen dat me duidelijk werd zat ik echt enkele minuten met open mond verwonderd te lezen. Terwijl mijn hart sprongetjes maakte en daardoor wilde ik nog sneller door lezen. Hoe fantastisch deze verhaallijn. Ik was al fan van dit verhaal maar nu extra.

Fantasy, mysterie, het najagen van een mogelijkheid om gerechtigheid te krijgen voor een inktzwart verleden, krachten bundelen om de gevestigde orde te verslaan.

Dit verhaal heeft het. De plot is verrassend. Deze komt na een explosief en zeer spannend verhaal. Met personages die ik niet allemaal mocht.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een solide fantasy verhaal. Met een verscheidenheid aan personages en zoals het lijkt allemaal met een persoonlijke missie. Al slaan enkelen de handen in elkaar om gezamenlijk verder te reizen. Gaandeweg wordt ook hun drijfveer en het waarom van het uitvoeren van opdrachten duidelijk.

Spanning viert hoogtij. Magie kronkelt overal tussendoor. Om in een zinderende reis naar de plot samen te komen.

Ik ben benieuwd naar een vervolg en ook naar meer verhalen van deze begenadigde auteur.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76