Help me

Recensie van:

Help me

Roosmarijn gelooft haar cliënte niet. Tot haar hetzelfde overkomt, met moord tot gevolg.

Auteur:

Ilse Ruijters

Ilse Ruijters wist in 2022 zoveel promotie voor haar boek Minnaar te genereren dat ze in de provincie Flevoland de shortlist van de Vrouw in de Media Award haalde. Om lezers mee te nemen in het schrijfproces van Help me maakt ze de Ilse Ruijters Podcast. Met vier prijzen en talloze nominaties voor haar boeken is ze niet meer weg te denken uit de Nederlandse thrillerwereld. Help me is haar vijfde boek.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar E-book ontvangen van uitgeverij Ambo Antos in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Ambo Anthos

Genre: thriller

Cover en flaptekst:

Een zwarte achtergrond. Een schitterende gedetailleerde blauwe vlinder. Symboliek voor schoonheid en craquelé teerheid.

De flaptekst is intens en maakt nieuwsgierig.

Quote:

Overal bladeren, hier in de bosrand. Dikke struiken, bomen, distels; zoveel groen dat ik er nauwelijks doorheen kan kijken.

In haar voortuin staat een plastic klimtoestel naast een trampoline. Alles voor de o zo geliefde, o zo gewenste dochter. Het Grote Geluk. De schutting is er om de dochter te beschermen. De auto is er om de zooi van de dochter in te vervoeren.

Ze moet naar haar werk, maar het kind schiet niet op. ‘Schatje, toe nou,’ zegt ze gefrustreerd maar zonder boos te worden. ‘Alsjeblieft, we komen te laat zo.’

Ik slik.

Eerst gooit ze haar sporttas in de achterbak, dan tilt ze de dochter in de auto. Gordels controleren. Kusje. Aai over de bol.

Kort blijft ze staan, een elleboog op het dak, haar gebalde vuist tegen haar voorhoofd.

Ik streel de boom; de harde, ruwe bast. Mijn hand op haar huid, haar lichaam dat door mij aangeraakt wil worden, wij samen die –

Eensklaps kijkt ze op en ze speurt argwanend om zich heen.

Mijn hele lichaam reageert; de haartjes op mijn armen, mijn adem, mijn hart.

Haar blik zoekt de bosrand af. Ze voelt me. Dat is een teken, toch? Ze vóélt me! Maar dan stapt ze in en rijdt het pad af. Achter de ruit zie ik haar iets tegen de dochter zeggen. Ze kijkt naar haar eigen ogen in het achteruitkijkspiegeltje, trekt haar onderste oogleden wat naar beneden, lacht wat somber en scheurt van me weg.

Mooie tekst:

Het gedicht waaraan Joachim zich altijd heeft vastgeklampt is ‘Berceuse Nr. 2’ van Paul van Ostaijen, uit: In De Gemeenschap (1927). Frank Boeijen heeft het in een gelijknamig nummer prachtig op muziek gezet. Misschien wel op de manier zoals het klonk in Joachims hoofd.

Slaap als een reus

slaap als een roos

slaap als een reus van een roos

reuzeke

rozeke

zoetekoeksdozeke

doe de deur dicht van de doos

Ik slaap

Het verhaal:

Een smekende blik, een doodsbange vrouw en een papiertje met help me. Iedereen zou te hulp schieten… Toch?

Wanneer Roosmarijn, moeder en advocaat, in een openbaar toilet haar handen staat te wassen komt er een doodsbange jonge vrouw uit een van de hokjes. Met een smekende blik moffelt ze een wc-papiertje in Roosmarijns hand, waarna ze snel wegloopt. help me staat er met lippenstift op gekrabbeld. Roosmarijn moet in een fractie van een seconde beslissen wat ze doet: de vrouw achterna gaan of niet. Maar met haar besluit komt haar eigen leven op het spel te staan…

Hoe bewijs je je onschuld als alles erop wijst dat je gek bent, een moord hebt gepleegd en daar ook nog eens je kind bij betrokken hebt?

Mijn leesbeleving:

Nog nooit eerder las ik een boek van Ilse Ruijters. Ik heb allerminst spijt dat ik het E-book Help me gelezen heb. Dit verhaal heeft me omver geblazen. Wat een tergende, bloedstollende, beklemmende, diepgaande psychologische thriller is dit. Het deed mij denken aan een boek van Louise Candlish wat qua sfeer en schrijfwijze dit verhaal benadert. De schrijfstijl van Ilse Ruijters is beeldend.

De proloog is gelijk ijzersterk. Je blijft doorlezen, je wilt het hoe en waarom weten. De proloog vormt een prima opmaat naar de rest van het verhaal. Het tempo zit er goed in en je rolt van de ene gebeurtenis in de andere. De schuingedrukte stukken in de ik vorm geven een unieke inkijk in de psyche en belevingswereld van een individu die door het leven gesloopt is. Ze vervlechten moeiteloos met het verhaal. Op een gegeven moment komen ze vlijmscherp samen. Intens en overrompelend.

Gelijk voelde ik een diepe verbintenis met hoofd personage Roosmarijn. Ik herkende me in haar als vrouw, carrière tijger en als moeder. Ik leerde haar door en door kennen doordat zij gedetailleerd is uitgewerkt door de auteur. Tot in de finesses leerde ik haar verleden e heden kennen. Haar gedachten en gevoelens werden de mijne. Maar ook de overige personages komen ijzersterk uit de verf. Bij de levens belevingen over geestelijke nood; het niet begrepen en gehoord worden moest ik even flink slikken voordat ik door kon lezen. Zoveel tastbare herkenning aan een tijd die nog steeds gitzwart aanvoelt voor mij. Maar dat betekent dat Ilse Ruijters het zeer goed verwoord heeft. Zo is het helaas echt.

De machteloosheid, het verdriet, de rauwe hartverscheurende en uitzichtloosheid van Roosmarijn haar wereld raakte me in al mijn vezels. Nergens hoop, nergens een uitweg nergens antwoorden. Wat een kracht heeft Roosmarijn dan toch dat ze dieper dan diep gaat graven om de waarheid boven tafel te krijgen. Zodat sujetten die anderen het levenslicht niet gunnen en alles voor macht en geld doen om hogerop te komen gestopt kunnen worden.

Ik vond dit een geloofwaardig verhaal dat voor mij stond als een huis. De lezer wordt continu op het verkeerde been gezet en puzzelt verwoed mee naar de oplossing. Als ik niet las dan dacht ik nog na over dit verhaal. Zo leefde het voor mij.

Net als je denkt er is geen uitvlucht, net als je de neiging om gefrustreerd te gaan gillen of iets gaan slopen onderdrukt volgt de explosieve finale. In razendsnel tempo in een fatalistische sfeer komen de verhaallijnen samen. En dan volgt de plot. Als de totale clou en de waarheid doordringen dan ben je verbaasd, verbijsterd en verwonderd tegelijkertijd. Wat een georkestreerde nachtmerrie. Waanzinnig en moedwillig.

In de toekomst lees ik graag meer boeken van Ilse Ruijters. Haar vorige boeken zou ik ook nog graag lezen. Zij kan met enkele woorden een levendige wereld scheppen waar je als lezer instapt. Je mag pas naar huis als de plot komt. Met al mijn zintuigen genoten van dit verhaal.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een prima en geloofwaardige opbouw. Een solide en goed gestructureerd verhaal. Gedetailleerd uitgewerkte personages die daadwerkelijk tot leven komen en die je als lezer goed leert kennen. Hun gedachten, gedragingen en gevoelens zijn tastbaar. De personages maken een ontwikkeling door. Van hulpeloos, uitgerangeerd en bang tot spitsvondig, diepgravend naar de waarheid naar krachtig.

De zware thematiek van enerzijds psychisch lijden naar de illegaliteit op zoeken van snel geld verdienen door de ethische grenzen uit te gummen vond ik formidabel vervlochten in dit verhaal. Herkenbaar en levensecht  nauwkeurig. Ik ben fan van Ilse Ruijters.

Bedankt dat ik dit verhaal mocht lezen en recenseren Ambo Anthos en Ilse Ruijters.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Wanneer zijn ploeg vastloopt door een reusachtig bot, gaat Boer Boris samen met Berend en Sam op onderzoek uit. Van welk dier zou dit bot kunnen zijn? Een cavia? Een marmot?

Marie zit op de beste school van de wereld met de allerliefste juf. Als haar klas uitgenodigd wordt om een week te ruilen met een andere klas, logeert Marie zelfs in een villa met zwembad en paarden.

De TikToks die geheimen van leerlingen én docenten onthullen, zijn enorm populair op Lauries school. Maar is het wel echt ongeluk als een meisje uit een van de sappigste TikToks om het leven komt?

Met zeven sleutels kan een bont gezelschap reizigers de schat van de meedogenloze Roverkoning in handen krijgen, als ze langs de zeven bewakers kunnen komen.

Noura leeft met een groot geheim – haar moeder mag absoluut niet ontdekken dat ze bij volle maan in een weerwolf verandert. En dan is er nog dat andere grote geheim ...

Als het afbrokkelende gebouw van Brams middelbare school wordt gesloten, moet hij ergens anders heen dan zijn beste vriend, Theo Thorbecke. Kunnen ze de school nog redden?

De kikkertjes maken weer met veel plezier en humor hun stripboeken. Met hun opbrengsten kunnen ze snoep kopen. Of kunnen ze het beter samen aan iets anders besteden?

Waakgorgel Jukko vertelt de Waakgorgeltjes-in-Opleiding en Melle dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt. De verdedigende Gorgels vallen allemaal in slaap.

Drie tieners bekennen de moord op Mirza. Alle drie hebben ze een motief, maar slechts een van hen is de dader. Wie viel Mirza aan op het feest? Wie is de mystery guest?

Er is een landelijke internetstoring en nu kunnen Quinn en Aaron geen huiswerk maken. Ze moeten een voldoende halen, anders moeten ze stoppen met hun videokanaal.

Een ode aan de allesoverstijgende kracht van vrouwenvriendschap en een intiem portret dat een nooit eerder getoonde kant van Marilyn Monroe laat zien.

Als haar vader haar herinneringen vertelt die niet rijmen met de geschiedenis zoals zij die kent, gaat Olga twijfelen over haar achtergrond.

Dit is het sensationele verslag van hoe Red Bull luidruchtig de Formule 1-wereld instapte en steeds succesvoller werd om uiteindelijk de sport te domineren met Max Verstappen.

Twee advocaten, de een wit, de ander zwart, proberen hun ten onrechte beschuldigde zwarte verdachte van de doodstraf te redden.

Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev verklaart Dani's jeugdvriend Pavel dat het socialisme dood is. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek.

Journalist Gina deed jarenlang verslag van oorlogen over de hele wereld, maar sinds kort is ze correspondent in Rome. Na een zwoele zomeravond belandt ze in bed met haar jeugdvriend Okke.

Wanneer Poppy anonieme brieven ontvangt, betrokken is bij een ongeval en verrast wordt door een groot geldbedrag, wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld.

Schrijfster Keet ontdekt dat de eigenaresse van een sjofele strandtent waar ze graag komt, illegaal onderdak biedt aan een groepje jongeren.

Bruce Cable, de extravagante boekhandelaar die zijn winkel bestiert op Camino Island, en de groep schrijvers die hij om zich heen heeft verzameld staan voor een nieuwe uitdaging.

Tanya, een Britse exchange student, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Ze begint steeds meer te lijken op hun overleden dochter Anabel.

Wanneer haar buurvrouw Kira dood wordt aangetroffen denkt iedereen aan zelfmoord. Maar Nancy is ervan overtuigd dat er kwade opzet is.

Amsterdam, 1824. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline. Samen maken Karel en Lize een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Cornelisse en Wertheim selecteerden de mooiste en indrukwekkendste verhalen uit 12,5 jaar Echt gebeurd. Ook op papier beklijven deze verhalen. Een feest om te lezen!

Het team is een oude sekte op het spoor als plotseling de cold case roodgloeiend wordt: een jonge vrouw is sinds een paar dagen spoorloos verdwenen...

Pim Franssen beschrijft zijn reis vol beproevingen van twee jaar en twee dagen door 26 Afrikaanse landen in een oude Land Cruiser.

Over vergeving, spijt hebben van altijd maar doorgaan, het plezier van simpel leven en de kracht die schuilt in gewoon geluk.

Op Ivy's safari’s worden dieren alleen gefotografeerd. Ze stuit daarbij op verzet van de andere witte jagers, maar ze zet vastberaden door.

De zeventigjarige Cecilia kijkt ernaar uit de zomer ongestoord aan de kust door te brengen. Dit plan wordt echter verstoord als ze een onverwachte gast aantreft.

Met zijn kenmerkende opgerolde sokken, zijn taaiheid en wilskracht hoort Søren Lerby bij de absolute boegbeelden van het voetbal.

Als de jonge Ned Maddstone zich na een uit de hand gelopen grap op school plots in een streng bewaakte gevangenis bevindt, ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit.

Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Slechte gewoontes blijf je herhalen, omdat je de verkeerde methode gebruikt.

Miljardair Georg zoekt hulp bij zijn vriend Joe Carling, voor zijn spoorloos verdwenen kleinzoon en enige erfgenaam. Iemand heeft er baat bij heeft als Filip nooit gevonden wordt …

Dumouin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.

Het jaar van Gwen van Poorten varieerde van paddoceremonies tot botox, van met je partner naar Burning Man en je daar verloven tot het verbreken van die verloving.

Qmusic-dj en brandweerman Tom geeft aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms idiote verhalen een eerlijk en inzichtelijk beeld van het leven van een brandweerman.