Ik heb mijn zusje kwujtgemaakt

Recensie van:

Ik heb mijn zusje kwijtgemaakt

Auteur:

Mohana van den Kroonenberg

Mohana van den Kroonenberg studeerde biomedische technologie en is afgestudeerd aan het ITB, Institute Technology Bandung op Java. Haar stage volgde ze in kinderziekenhuizen op de Kampongs. Na haar terugkeer naar Nederland schreef zij zich in aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag waar zij schilderen en beeldhouwen volgde. Momenteel werkt zij als beeldhouwer en schrijver. Ze schrijft verhalen voor volwassenen en kinderen, was bestuurslid van de Nederlandse Kafka-kring en redacteur van Literair Nederland. Op dit moment is ze redacteur van BoekieBoekie, een digitaal tijdschrift over kunst en literatuur voor kinderen. Ze woont met haar vrienden en kinderen in Den Haag.

Voor meer informatie kun je kijken op haar website www.mohana.nl

Illustraties

Nadia Meezen

Nadia Meezen werd in 1993 geboren in Den Haag. Dat ze kinderboeken wilde maken wist ze al van kleins af aan. Ze was altijd bezig met het maken van tekeningen bij haar eigen verzonnen verhalen.   Ze studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, waar ze koos voor de richting Animatie. Deze studie bracht extra mogelijkheden om naast verhalen in boekvorm ook verhalen in filmvorm te kunnen vertellen. In 2014 studeerde ze af met de door haar geregisseerde film Beren op de weg, die wereldwijd vertoond werd.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van De Vier Windstreken in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: De Vier Windstreken

Genre: jeugdboek vanaf 8 jaar

Cover en flaptekst:

De cover is mooi met dat frisse groen van struiken en bladeren aan de randen. De gedetailleerde illustraties geven alvast een indruk wat er te verwachten valt in het verhaal.

De flaptekst komt mooi uit tussen het groen. Alsof het zich wil verstoppen zodat de wereld niet weet wat er gebeurd is. De flaptekst is indrukwekkend en informerend.

Quote:

Hoofdstuk 19

Pagina 123/124 en stukje van pagina 125

Sorry

Ik ben een beetje moe, zegt ze. Ik hoor het in gedachten. Het is precies haar stem. Geeft niet mam geeft echt niet... Sorry Kos, Het spijt me heel erg dat ik nooit mee kom naar je trainingen, naar je wedstrijden... Zo erg is dat nou ook weer niet hoor, mama. Ik kan best alleen, ik heb een hele fijne fiets. Volgende keer echt waar. Volgende keer kom ik samen met Soof kijken. Met Soof? Telkens vergeet ik het even en dan schrik ik er weer van. Dan begint het te raden in mijn hoofd. Mama, ik moet je iets vertellen, Het gaat over Soof, maar eerst vertel ik je wat anders: ik ben verhuisd. Sorry dat wilde ik ook liever niet maar het kon niet anders. Ik woon nu bij Vikas, in een vreemd land. Er hangen hier tapijten aan de muur. We smeren slakkenpasta op ons brood. Er staat een plant op de wc, een heel zeldzame want hij bloeit gewoon in het donker. En in de keuken staat een grote mand daar slaapt een... een geheim in. Een gevaarlijke geheim, maar daar ben ik wel aan. En er is hier muziek, zomaar voor de lol. Vikas is heel aardig. We spelen een spelletje. Ik denk dat ik ga winnen Dus je hoeft je geen zorgen te maken of had je het toch al nooit zorgen om mij? Er woont hij trouwens nog iemand. Jubel die lijkt eerlijk gezegd een beetje op jouw. Vind je het erg, mama dat ik nu ergens anders woon, of vind je het ook wel rustig? Ik zelf vind het wel jammer maar ik moet gewoon geduld hebben. Mijn blijdschap komt  vanzelf wel weer achter me aan. Die ligt waarschijnlijk ergens op mijn kamer, onder mijn bed. Daar verstopte ik hem soms als jij op de bank lag. Die dure chocola van tante Ben ligt daar trouwens ook. Ik weet niet hoe die daar terecht gekomen is. Die lag daar opeens naast dat mooie glazen beeldje dat Soof van oma kreeg, dat wilde ik haar nog teruggeven. Sorry Kos, zegt mama. Ik wil helemaal niet huilen. Je huilt ook niet! Je huilt bijna nooit hoor, mam! Echt niet daar ben je toch veel te groot voor. Als ik mijn ogen dichtdoe, zie ik dat je lacht je lacht keihard.

Het verhaal:

Kos heeft iets doms gedaan. Hij heeft zijn zusje Soof verstopt. In het park. Onder een struik. Nu kan hij haar nergens meer vinden. En Soof is pas nul. Kos voelt zich heel schuldig. Hij durft niet terug naar huis. Eerst moet hij Soof vinden. Maar zoeken is moeilijk en Kos verdwaalt. In deze dwaaltocht ontmoet hij verschillende mensen. Hij maakt vrienden en leert zichzelf en de wereld om zich heen een beetje beter kennen.

Mijn leesbeleving:

Een verhaal waarin je de woorden echt voelt in je lijf. De illustraties versterken dat nog extra. De tekst is beeldend. Gelijk had ik een band met Kos. Ook de mentale en lichamelijke situatie van zijn moeder die net baby zusje Soof heeft is herkenbaar.

Ikzelf had zware post natale depressies. In dit boek wordt dat vanuit het perspectief van het jonge kind Kos en de moeder zelf indringend mooi verwoord. Een stukje educatie voor diegenen die die gelukkig nooit mee maakten en een stukje troostende (h)erkenning voor diegenen die het meemaken. Respect dat Mohana dit zo goed verwoord.

Ook actuele thematiek als mensen die een parkbankje als huis hebben wordt eerlijk en open verteld. Als je daadwerkelijk de tijd neemt om te kijken naar de binnenkant van een mens dan wordt dat gewaardeerd en is vriendschap heus mogelijk. Laat ze niet links liggen door weg te kijken.

Ook vluchtelingen die in een vreemd land komen wonen omdat zij in eigen land bedreigd worden omdat zij een andere geaardheid dan de norm hebben vind ik waanzinnig goed geïntegreerd in het verhaal. En ook vluchten is psychisch en lichamelijk slopend en vermoeiend. Net als een nieuw leven dat groeit in een vrouw haar lichaam. De impact die dat heeft op een vrouw qua fysiek en psyche wordt prima verwoord.

Het einde en de plot vond ik verwarrend. Nadat ik het meerdere keren had gelezen begreep ik de clou niet. Ineens was alles van hopeloos zenuwachtig zoeken en angst voor straf weer gladgestreken. Dat vind ik jammer want het hele verhaal vind ik zeer sterk.

Mijn mening:

Ik geef 4 sterren.

Goede en duidelijke opbouw. Gevoelens komen duidelijk en voelbaar tot uiting in de gebruikte woorden. Moeilijke actuele thematiek wordt perfect uitgelegd op kind niveau. Daar schuilt ook de kracht in van Mohana van den Kroonenberg. De tekst wordt nog extra versterkt door de prachtige en gedetailleerde illustraties van Nadia Meezen.

In de plot komen de verhaallijnen samen. Het zal aan mij liggen maar het overrompelde mij dat de situatie ineens helemaal recht getrokken was. Ik miste de clou.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Wanneer zijn ploeg vastloopt door een reusachtig bot, gaat Boer Boris samen met Berend en Sam op onderzoek uit. Van welk dier zou dit bot kunnen zijn? Een cavia? Een marmot?

Marie zit op de beste school van de wereld met de allerliefste juf. Als haar klas uitgenodigd wordt om een week te ruilen met een andere klas, logeert Marie zelfs in een villa met zwembad en paarden.

De TikToks die geheimen van leerlingen én docenten onthullen, zijn enorm populair op Lauries school. Maar is het wel echt ongeluk als een meisje uit een van de sappigste TikToks om het leven komt?

Met zeven sleutels kan een bont gezelschap reizigers de schat van de meedogenloze Roverkoning in handen krijgen, als ze langs de zeven bewakers kunnen komen.

Noura leeft met een groot geheim – haar moeder mag absoluut niet ontdekken dat ze bij volle maan in een weerwolf verandert. En dan is er nog dat andere grote geheim ...

Als het afbrokkelende gebouw van Brams middelbare school wordt gesloten, moet hij ergens anders heen dan zijn beste vriend, Theo Thorbecke. Kunnen ze de school nog redden?

De kikkertjes maken weer met veel plezier en humor hun stripboeken. Met hun opbrengsten kunnen ze snoep kopen. Of kunnen ze het beter samen aan iets anders besteden?

Waakgorgel Jukko vertelt de Waakgorgeltjes-in-Opleiding en Melle dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt. De verdedigende Gorgels vallen allemaal in slaap.

Drie tieners bekennen de moord op Mirza. Alle drie hebben ze een motief, maar slechts een van hen is de dader. Wie viel Mirza aan op het feest? Wie is de mystery guest?

Er is een landelijke internetstoring en nu kunnen Quinn en Aaron geen huiswerk maken. Ze moeten een voldoende halen, anders moeten ze stoppen met hun videokanaal.

Een ode aan de allesoverstijgende kracht van vrouwenvriendschap en een intiem portret dat een nooit eerder getoonde kant van Marilyn Monroe laat zien.

Als haar vader haar herinneringen vertelt die niet rijmen met de geschiedenis zoals zij die kent, gaat Olga twijfelen over haar achtergrond.

Dit is het sensationele verslag van hoe Red Bull luidruchtig de Formule 1-wereld instapte en steeds succesvoller werd om uiteindelijk de sport te domineren met Max Verstappen.

Twee advocaten, de een wit, de ander zwart, proberen hun ten onrechte beschuldigde zwarte verdachte van de doodstraf te redden.

Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev verklaart Dani's jeugdvriend Pavel dat het socialisme dood is. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek.

Journalist Gina deed jarenlang verslag van oorlogen over de hele wereld, maar sinds kort is ze correspondent in Rome. Na een zwoele zomeravond belandt ze in bed met haar jeugdvriend Okke.

Wanneer Poppy anonieme brieven ontvangt, betrokken is bij een ongeval en verrast wordt door een groot geldbedrag, wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld.

Schrijfster Keet ontdekt dat de eigenaresse van een sjofele strandtent waar ze graag komt, illegaal onderdak biedt aan een groepje jongeren.

Bruce Cable, de extravagante boekhandelaar die zijn winkel bestiert op Camino Island, en de groep schrijvers die hij om zich heen heeft verzameld staan voor een nieuwe uitdaging.

Tanya, een Britse exchange student, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Ze begint steeds meer te lijken op hun overleden dochter Anabel.

Wanneer haar buurvrouw Kira dood wordt aangetroffen denkt iedereen aan zelfmoord. Maar Nancy is ervan overtuigd dat er kwade opzet is.

Amsterdam, 1824. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline. Samen maken Karel en Lize een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Cornelisse en Wertheim selecteerden de mooiste en indrukwekkendste verhalen uit 12,5 jaar Echt gebeurd. Ook op papier beklijven deze verhalen. Een feest om te lezen!

Het team is een oude sekte op het spoor als plotseling de cold case roodgloeiend wordt: een jonge vrouw is sinds een paar dagen spoorloos verdwenen...

Pim Franssen beschrijft zijn reis vol beproevingen van twee jaar en twee dagen door 26 Afrikaanse landen in een oude Land Cruiser.

Over vergeving, spijt hebben van altijd maar doorgaan, het plezier van simpel leven en de kracht die schuilt in gewoon geluk.

Op Ivy's safari’s worden dieren alleen gefotografeerd. Ze stuit daarbij op verzet van de andere witte jagers, maar ze zet vastberaden door.

De zeventigjarige Cecilia kijkt ernaar uit de zomer ongestoord aan de kust door te brengen. Dit plan wordt echter verstoord als ze een onverwachte gast aantreft.

Met zijn kenmerkende opgerolde sokken, zijn taaiheid en wilskracht hoort Søren Lerby bij de absolute boegbeelden van het voetbal.

Als de jonge Ned Maddstone zich na een uit de hand gelopen grap op school plots in een streng bewaakte gevangenis bevindt, ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit.

Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Slechte gewoontes blijf je herhalen, omdat je de verkeerde methode gebruikt.

Miljardair Georg zoekt hulp bij zijn vriend Joe Carling, voor zijn spoorloos verdwenen kleinzoon en enige erfgenaam. Iemand heeft er baat bij heeft als Filip nooit gevonden wordt …

Dumouin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.

Het jaar van Gwen van Poorten varieerde van paddoceremonies tot botox, van met je partner naar Burning Man en je daar verloven tot het verbreken van die verloving.

Qmusic-dj en brandweerman Tom geeft aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms idiote verhalen een eerlijk en inzichtelijk beeld van het leven van een brandweerman.