Kwijt

Auteur:

Gerda Keurentjes

Bron: www.gerdakeurentjesschrijt.nl

Even voorstellen:

Ik ben auteur Gerda Keurentjes – Kempe.

Creativiteit is belangrijk voor mij. In de loop der jaren heb ik heel wat schilderijen gemaakt.

Vanwege mijn naam noem ik mijn kunst ‘Gekk-art’.

Mijn hart gaat uit naar mensen. Ik vind het fantastisch wanneer iemand zijn of haar eigen waarde ontdekt.

We maken allemaal een eigen, unieke, persoonlijke reis. Iedereen heeft een eigen verhaal … in feite zíjn we allemaal een verhaal.

Ik ben gek op verhalen; van jongs af aan vond ik het al heerlijk om ze voor te lezen, te verzinnen en te vertellen … en toen begon ik op een dag ook te schrijven.

Door te ‘schilderen met woorden’ kan ik mijn fantasie de vrije loop laten en uiten wat erin mij leeft.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Droomvallei in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Droomvallei

Genre: roman

Cover en flaptekst:

Een prachtige donkerblauwe en rijk gevulde sterrenhemel. Omringd met bomen. Je blijft kijken continu gefascineerd. Je voelt je nietig in dit eindeloze heelal.

Indrukwekkende en nieuwsgierig makende flaptekst.

Mooie auteursfoto.

Het verhaal:

De freelance journaliste, Karin, doet onderzoek naar adoptie-fraude. Ze vindt het moeilijk om mensen te vertrouwen, maar door Dave, een privédetective, komt daar langzaam verandering in. Wanneer ze hem zelfs over een zaak die ze nooit heeft kunnen oplossen vertelt, wil hij dat mysterie helpen ophelderen. Terwijl zij in Bolivia is en behoorlijk met zichzelf wordt geconfronteerd, ontdekt hij in Colombia meer dan hij had verwacht.

Wat Karin heeft meegemaakt is zo pijnlijk dat ze die gebeurtenis diep heeft weggestopt. Door de vriendschap met Dave is de deur, die ze had dichtgedaan opengegaan. In DOOR DE DEUR lees je over haar innerlijke reis. ‘Cara’ wordt in deze voor haar onbekende wereld door de speelse eenvoud.

Mijn leesbeleving:

Dit verhaal raakte mij op meerdere vlakken diep.

Het verhaal is opgebouwd uit hoofdstukken over Cara met als titel Door de deur. Deze hoofdstukken vond ik psychologisch diepgaand, spiritueel maar meer nog een zoektocht naar het helingsproces diep in de mens zelf. Op zoek gaande naar die verloren gaande verbinding in jezelf.

Dan zijn er de hoofdstukken met daarboven Karin of Dave. Deze spelen zich af in hun beider levens van alledag. Doordat de ik-vorm is gehanteerd komt het allemaal nog intenser binnen. Ik kreeg al snel een diepgaande band met Cara, Dave en Karin. Ze namen me mee op hun levensreis.

Eerst was ik zoekende in de opbouw van het verhaal maar dit duurde niet lang. Toen kom ik niet meer stoppen met lezen. Ik was continu geboeid en benieuwd hoe dit verhaal zou eindigen. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Ik zag ze door de beeldende schrijfstijl daadwerkelijk voor me. De dialoog tussen de diverse personages fascineerde en raakte mij diep.

Ik vond herkenning. Ik ging mee de diepten van de gevoelens van Cara, Karin en Dave in. Dat ging van pijnlijk, hartverscheurend verdriet, euforie, verlangen naar innerlijke rust en vrede, geliefd en gezien worden door anderen. De oplaaiende passie was duidelijk voelbaar en spatte van de bladzijden af. Niet alleen passie die bij liefde tussen twee personen hoort.

Maar ook passie voor je werk om de onderste steen boven te krijgen in de smerige wereld van adoptiefraude. En de intiemste meest verbeten passie waar het het verlangen naar je eigen vlees en bloed betreft.

Ik maakte kennis met de wereld in Bolivia en Columbia. Hoe men daar leeft, denkt en doet. Ik heb er een levendige indruk van gekregen. Knap van de auteur want ik ben nog nooit in deze landen geweest.

In de plot komen alle verhaallijnen verrassend en ingenieus samen.

Gerda Keurentjes is erin geslaagd mij diep te raken, me te doen beseffen wat er in de grote wereld om ons heen allemaal gebeurd. Goed om dit aan te kaarten. Hopelijk kan dit soort praktijken gestopt worden.

Ook bedank ik haar voor het diepgaande bewustwordingsproces van waar men in het leven staat. Wat is je levensdoel en focus waar ligt je pijn en verdriet en hoe kan dat integreren en helen in jezelf. Leerzaam en inspirerend.

Ik lees graag meer van Gerda Keurentjes.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een prima opbouw. Het verhaal is beeldend geschreven.

De afwisseling tussen de personages Cara, Dave en Karin in de ik-vorm maken de leesbeleving nog intenser en bijzonder.

Ook de overige personages zijn gedetailleerd uitgewerkt.

Het verhaal is nergens saai. Je wilt door blijven lezen om erachter te komen hoe het verhaal afloopt.

De plot is verrassend en ingenieus.

Ik ben diep geraakt en ik ben positief over de schrijf kwaliteiten van Gerda Keurentjes. Zij kan psychologisch zeer diep gaan en gevoelens en gedachten prima over brengen op de lezer.

Ook gast ze ingewikkelde onderwerpen zoals adoptiefraude niet uit de weg. Goed dat zij hier in haar boek aandacht voor vraagt.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76