Meer dan menselijk

Recensie van:

Meer dan menselijk

en niet noodzakelijk aardig. Verhalen over goden en godinnen

Auteurs:

Bieke de Loore, Bruno Lowagie, Carlijn Broers, el Sinistro, Ellen Kusters, Ignace Pollet, Jamie Lee Vermeer, Laura Scheepers, Liesbeth Jochemsen, Luc Vos, Martine Pauwels, Michelle Arts, Rick Vermunt en Soumya Shyam.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van auteur Liesbeth Jochemsen-Kaastra in ruil voor mijn recensie

Uitgeverij: Mijn bestseller.nl

Genre: verhalenbundel fantasy

Cover:

Coverontwerp: Tais Teng

De cover vind ik schitterend. Mooie kleuren blauw, groenachtig aqua. Een school fraai gevormde vissen die voorbij zwemt aan een intrigerende persoon. Een godin of gewoon een vrouw? Een hoorn in haar armen, de hoorn des overvloeds? Golven die om haar heen slaan of over haar heen. Iedere keer als ik kijk zie ik weer wat anders. Ik ben nieuwsgierig geworden naar de verhalen.

Flaptekst:

Indrukwekkend en krachtig. Overtuigend en mooi.

Het verhaal:

Ze komen voor in ieder land en elke cultuur. Ze zijn ook van alle tijden. Sommigen zijn vriendelijk, anderen ondeugend of zelfs kwaadaardig. We aanbidden of vrezen hen en denken hen te kennen. Maar is dat echt zo? Ontmoet in deze bundel een aantal goden en godinnen en ontdek of zij werkelijk meer dan menselijk zijn. Alle opbrengsten van deze bundel gaan naar het autismefonds. www.autismefonds.nl

Mijn leesbeleving:

Ieder verhaal in deze bundel is een pareltje. Soms bovennatuurlijke krachten die je bevattingsvermogen te boven gaan. Woorden die al je zintuigen gelijk op scherp zetten en je niet loslaten voordat het verhaal eindigt. Soms een zoektocht door heden en verleden. Leerzaam en het idee dat jezelf mee op zoek gaat naar het antwoord.

Tot in de finesse beeldend waardoor je letterlijk deelgenoot wordt gemaakt van het verhaal. Maar ook verhalen die zeer duister zijn met een vlijmscherp sinister randje. Het is knap dat de verhalen je gelijk grijpen. Omdat ze kort zijn moet de juiste snaar, de opbouw, de uitwerking van de personages en het al dan niet brengen van een boodschap gelijk treffend zijn. Ik vind dat iedere auteur in deze bundel daar meer dan in geslaagd is.

Ik las dan weer met een glimlach, dan met verbazing, met ontroering, een ijskoud angstig gevoel, met onrust in mijn lijf als ik de clou wilde kennen of met woede als ik vond dat iemand onrecht aangedaan werd. Ook vond ik het interessant om de schrijfstijl van diverse auteurs te leren kennen. En voor mij smaakte het naar meer. Een heerlijk gevoel om me in de oeuvres van de diverse auteurs te verdiepen.

Allen bezitten op hun eigen unieke wijze het talent om de lezer te verbazen, diep te raken, te laten gruwelen, mee te nemen in een andere wereld parallel aan het dagelijks leven, de lezer te laten overdenken wat hij of zij gelezen heeft.

Ik heb genoten. Bedankt dat ik deze bundel mocht lezen en recenseren voor de blogtour.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Het is knap dat ieder verhaal een krachtige opbouw, beeldende schrijfstijl, gedetailleerde uitgewerkte personages, een duidelijke kop, middenstuk en staart heeft en een plot die verbaasd, ontroert, tot nadenken uitnodigt, een duidelijke les bevat die de lezer zelf kan vinden, die ontroert of doet huiveren. En dat in zo’n kort stukje omdat het een verhalenbundel betreft.

Ik wil zeker meer lezen van de auteurs die de verhalen voor deze bundel schreven. Ik heb genoten; verhalen die mijn zintuigen op scherp zetten, die me nieuwe dingen leerden, me deden inzien dat goden en godinnen vaak ook maar net mensen zijn.

En of je nu goddelijk, hoogbegaafd of gewoon jezelf bent ieder wezen is uniek met ieder zijn eigen levensdoel, talent en levensmissie. En ook al ben je in de ogen van anderen misschien beperkt naast je beperking bezit je toch ook superkrachten die mensen doet verwonderen.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76