Oesterparel

Recensie van:

Oesterparel

Bron:

www.oestercompagnie.com

De veelzijdigheid van een oester blijkt uit het feit dat ze in staat is parels te maken. Je mag jezelf een geluksvogel noemen als je er eentje vindt. De parel is kostbaar en wordt gebruikt als sieraad, maar hoe ontstaat nou eigenlijk het cadeautje van de zee? De oester creëert een parel als er een extern element binnendringt. Dit kan bijvoorbeeld zand, een stukje schelp of een diertje zijn. Om zichzelf te beschermen maakt de oester kleine laagjes parelmoer aan. Al die laagjes vormen uiteindelijk een glanzend bolletje. De natuur bepaalt de vorm en de kleur. Hoe ronder de parel is, hoe hoger de waarde zal zijn. Ditzelfde geldt voor de kleur, grootte, glans en structuur van het parelmoer.

De pareloester komt niet in Nederland voor omdat het water hier te koud is. Vanaf de 20e eeuw worden pareloesters gekweekt. Hierbij worden stukjes schelp geïnjecteerd in de oesters. Door deze parelbedrijven is de parel minder zeldzaam geworden. Het kweekproces duurt ongeveer drie tot vier jaar. Het verschil tussen een echt parel en een gekweekte parel is nauwelijks te herkennen. Via de gekweekte manier is het bolletje vaak wat ronder. Echt parels hebben sneller de vorm van een traan of hartje.

In slechts 1 op de 15.000 oesters zit een parel. Als je een parel in je oester treft, is dat zeker uniek!

De oesterparel gereflecteerd naar het boek: als je een parel in oester vindt is dat uniek dan heb je echt geluk; ware liefde vinden bij iemand. Ook is een oester moeilijk open te krijgen dus de parel, de liefde wordt goed beschermd. Ook symboliseert de oester voor mij de baarmoeder; veilig, warm en met alle ruimte om op te groeien tot volle wasdom. Ook kun je het terug refereren naar de menselijke emoties: zo gesloten als een oester.

Auteur:

Marijke Rolf (1975) is schrijver. Zij is afgestudeerd aan de Letteren faculteit van de Vrije Universiteit.

Aan de schrijversvakschool in Amsterdam volgde zij cursussen Proza en Roman.

In het voorjaar van 2022 verscheen haar debuut, Oesterparel. Deze novelle vertelt het biografische, fictieve verhaal over studente Robijn de Vries.

Marijke werkt momenteel aan haar tweede boek. Het is geen vervolg op Oesterparel.

Storystrikes is de naam van haar creatief tekstbureau.

Marijke is getrouwd met jeugdliefde Erik: samen hebben ze drie zonen en drie rode katers.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van de auteur in ruil voor mijn recensie

Uitgeverij: Elikser

Genre: novelle

Cover en flaptekst:

Ik zie een klein houten kastje met groene laadjes op een witte tafel staan. Op de groene laadjes stickers met namen van onderdelen voor sierraden lijkt het. Er links voor een houten donkerbruine schaal. Doet me vreemd genoeg denken aan een waskom. Een beeld van Robin Hood op een bed duikt dan op. Gewassen worden en getroost worden door het water; verkoelend en reinigend.

Een heftige maar krachtige flaptekst.

De auteursfoto en informatie vind ik een ware toevoeging.

Quote:

Bron: achterflap:

‘O Robijn, o meisje.’ ‘Zijn hóófd!’ We omhelzen elkaar. Alles aan haar voelt rond. In mijn neus kriebelen hennakrullen. ‘Wat ben ik blij dat jij hier bent. Je bent toch nog helemaal met Benjamin verbonden!’ Ik glimlach met natte ogen.

Mooie tekst:

‘Immature love says: “I love you because I need you.”

Mature love says: “I need you because I love you.”

Erich Fromm: The art of loving (1956)

Het verhaal:

Studente Robijn de Vries wordt op een zaterdagochtend uit bed gebeld door de politie. Haar ex Benjamin ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. Robijn had net haar relatie met hem verbroken. Ze wordt overvallen door tegenstrijdige gevoelens. Na verschillende ontdekkingen die ochtend stapt ze in de trein naar Leeuwarden, waar haar vader een juwelierszaak heeft. Eenmaal daar aangekomen, wordt het haar duidelijk voor welke belangrijke keuzes ze in haar leven komt te staan.

Mijn leesbeleving:

Eigenlijk vertellen de titels van de hoofdstukken het verhaal al. Zonder dat je nog maar een woord gelezen hebt. Heel knap.

Dit verhaal, deze novelle, is war je met recht noemt kort maar krachtig. Maar over ieder woord is nagedacht. Het raakte mij diep. Door de beeldende schrijfstijl en het feit dat het verhaal verteld wordt door Robijn wordt deze novelle ijzersterk.

Ik voelde me verbonden met de personages. Ze leefden daadwerkelijk voor mij. Ik keek door hun ogen naar alles wat zij zagen. Ook hun emoties voelde ik haarfijn aan. Ze resoneerden nog lang na in mijn lijf. Ik kon me zo goed inleven in de wanhoop van deze ouders.

In gedachten ging ik terug in beelden (ik ben een beelddenker) naar 1978 toen ik 1.5 jaar oud was. Getroffen door een hersenontsteking met hoge koorts lag ik in coma te vechten voor mijn leven. Mijn ouders weken niet van mijn zijde. Ternauwernood overleefde ik met als resultaat Niet Aangeboren Hersenletsel. Dit verhaal raakte me dan ook zeer diep.

Tijdens het lezen over de gebeurtenissen in Leeuwarden vond ik ook herkenning. Ik visualiseerde een juweliersfamilie uit Leeuwarden. Zelf woon ik in deze mooie stad. Extra leuk dat het verhaal zich daar deels afspeelt  Wat dit verhaal zo sterk maakt is het menselijke aspect. Iedereen leeft op de automatische piloot zijn of haar leven  Als er dan iets heftigs als een ongeluk gebeurd dan wordt iedereen weer een hecht team. Dan vallen dagelijkse moeilijkheden als elkaar het licht in de ogen niet gunnen weg. Wordt het te bewandelen levenspad met name de richting ineens glashelder.

Dan wordt belangrijk wat er echt toe doet; liefde, verbondenheid, innige vriendschap, gezondheid en leven. Dat ga je dan nog meer koesteren en waarderen. De auteur is erin geslaagd om dat metaforisch mooi te vertellen. De opbouw van het verhaal is duidelijk en geloofwaardig. Je blijft continu geboeid door lezen. De plot is glashelder en iedere lezer krijgt de ruimte om zelf in de verre toekomst te kijken om een beeld te vormen hoe dat zal verlopen. Maar het toverwoord blijft samen verder leven in de voetsporen van wat een ander op aarde achter liet.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren

De diepgaande dialogen en het zichtbare menselijk lijden in al haar facetten; hetzij psychisch of lichamelijk komt glashelder naar voren in deze korte maar krachtige novelle. Alles klopt voor mij.

In de toekomst lees ik graag meer van auteur Marijke Rolf.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76