Tranen met tuiten

Recensie van:

Tranen met tuiten

Aan iedereen die zin heeft om een potje te janken

Auteur:

Illustraties van:

Noemi Vola

Bron: website www.noemivola.com

Ze is geboren in 1993 en is een Italiaanse auteur en illustrator. Sinds 2017 werkt ze in de kinderuitgeverij, werkt ze samen met Italiaanse en buitenlandse uitgeverijen en geeft ze lezingen en workshops. Sommige van haar boeken hebben belangrijke prijzen gewonnen, zoals de “Cicla Award Best International Illustrated Book”, samengesteld door China Shangai International Children’s Book Fair (2021); de nationale prijs “Nati per leggere” (2019); de selectie voor de tentoonstelling ‘Outstanding Picturebooks’ samengesteld door dPICTUS op de Frankfurter Buchmesse (2018); de Serpa International Award for Picturebooks samengesteld door Planeta Tangerina (2018). Haar illustraties zijn geselecteerd op de Bologna Children’s Book Fair in 2019 en 2022. Eigenlijk woont en werkt ze tussen Turijn en Bologna.

Vertaald uit het Italiaans:

Se piangi come una fontana

Vertaling:

Marion Everink

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Parade in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Parade

Genre: kinderboek 4-7

Cover en flaptekst:

Ik vind dit een Noemi Vola waardige cover. Je komt ogen te kort om te kijken. Ik zie een fontein waaruit allemaal tranen naar beneden stromen die gehuild worden door  een worm die bovenop de fontein zit. Andere dieren zwemmen daardoor in de fontein met een duikbril op met een snorkel of met een zwemband onderaan de Fontein heeft een kikker een paraplu op tegen de tranen die neervallen en aan de linkerkant zie ik een duif die zich lekker wast met een borstel en een spons. Ook de zon is aan het huilen. Het zorgt ondanks de tranen voor een grote glimlach op je gezicht.

De flaptekst is grappig en uitnodigend om te gaan lezen en de ontdekken wat het nut van tranen is.

Quote:

Voel je een huilbui op komen rond etenstijd, zet dan een pan op het vuur en vul die met traanwater in plaats van kraanwater. Begin je tranen te koken, doe er dan de pasta in. Zout hoeft er niet bij.

Het verhaal:

Ben jij een echte huilenbalk? Wist je dat je met je tranen veel nuttige dingen kunt doen? Open snel dit boek en lees hoe! Wedden dat de tranen over je wangen rollen van het lachen?

Mijn leesbeleving:

Toen mijn dochter Femke en ik het boek openden werden we aangenaam verrast door een hele pagina vol met dieren en figuurtjes die aan het huilen waren prachtig geïllustreerd door Noemi Vola. Zoals alleen zij dat kan. Het is grappig maar tegelijkertijd voel je ook de neiging om een arm om al deze diertjes en figuurtjes heen te slaan.

Het verhaal begint met de ons wel bekende regenworm. Wat een feest der herkenning. Wij vonden het beide ook erg leuk dat de tekst volledig geënt is op de illustratie. De schrijver communiceert letterlijk en figuurlijk met de illustratie. En dat maakt het verhaal nog zoveel leuker en levendiger. Leuke woordgrapjes die je gelijk terug ziet in de illustraties.

En dan de nuttige tips die grappig, hartverwarmend, leerzaam en die een reactie uitlokten bij mijn dochter. Ze komt vaak niet meer stoppen met grinniken. Ze las het verhaal zelf en ik las het haar voor. Het zorgde voor een gesprek tussen ons en een mooi moeder dochter moment.

En dat met huilen de wereld niet vergaat en het niet altijd in het negatieve getrokken hoeft te worden. Dat het ieder mens of dier kan overkomen wat voor functie je in het leven ook hebt. Dat verbind en zorgt dat rangen en standen wegvallen.

Wij zijn en blijven fan van Noemi Vola. Opnieuw hebben we genoten van de prachtige kleurrijke illustraties die het verhaal wat verteld wordt nog meer inhoud meegeven. Het wordt nog levendiger en leuker.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een verhaal dat met humor verteld wordt waarbij de tekst goed gecombineerd wordt met de illustraties op een manier waardoor de illustraties daadwerkelijk tot leven komen.

Maar ook een leerzaam verhaal. Dat ook weer zorgde voor een waardevol moeder en dochter moment. Femke las het boek zelf ook met een lach op haar gezicht.

Geweldig. Op naar meer verhalen en illustraties van Noemi Vola.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76