Voor de liefhebber van fantasieverhalen en dierenverhalen

Johan Klein Haneveld 22 september 2024 Auteur
7- De verhalen in dit boek zijn bedoeld voor een iets andere lezer dan ik ben - en ja, een recensent is idealiter objectief, maar mijn sterrenscore is toch vooral een indicatie van hoe ik een boek heb ervaren tijdens het lezen. Had ik iets meer behoord tot de doelgroep van deze verhalen, dan zou dit makkelijk een vier sterren-bundel zijn geweest. Welke doelgroep dat dan is? Ik denk dan aan wat jongere lezers - latere basisschoolleeftijd/vroege middelbare school. En dan met name vrouwelijke lezers op die leeftijd - gezien de onderwerpen van de verhalen: dieren, paardrijden, een beetje romantiek. Het taalgebruik is ook niet ingewikkeld en de meeste zinnen zijn helder en kort. Er zitten wel elementen in die voor die leeftijdscategorie wat uitdaging bieden (verwijzingen naar muziek en schilderijen, een paar verhalen met iets heftigere thematiek), maar dat is natuurlijk alleen maar goed - sprookjes hebben ook een duister randje.
Dit zijn fantasie-verhalen (geen fantasy). De titel van de bundel geeft het al goed weer - er zijn dierenverhalen (soms geschreven vanuit het perspectief van het dier in kwestie) en verhalen over dromen. (En er zijn verhalen waarin bv. standbeelden tot leven komen, of vlammetjes en druppels, of karakters uit boeken avonturen beleven, naast enkele verhalen zonder 'vreemd' element die meer als anekdotes aanvoelen). In de verhalen uit de laatste categorie raken droom en werkelijkheid gemengd - als de hoofdpersonen ontwaken, zijn ze dan ontsnapt aan de droom? Op meerdere manieren stappen mensen de wereld van de verbeelding in of uit (via schilderijen, via het springen van een zandduin). Ook verhalen die zich niet expliciet in een droom afspelen, maken veelal gebruik van droomlogica - zoals het fantastische verhaal 'Eenheidsworst' (dat ik wel vijf sterren waard vond!). Dit is iets waar je als lezer van moet houden. Als meer volwassen lezer had ik iets meer gedetailleerde beschrijvingen van sommige droomomgevingen gewaardeerd, maar voor de doelgroep die ik hierboven aanduidde is het volgens mij precies genoeg. Droomverhalen met een droomlogica kunnen aangenaam vervreemdend en 'weird' zijn - maar zijn vrijwel nooit echt spannend - omdat een droom toch niet echt is. Aan de andere kant zijn deze verhalen heel kort - te kort om echt een grote spanningsboog op te bouwen - dus dan werkt juist het vervreemdende element best goed.
Het boek was overwegend prima geredigeerd, al kwam ik toch regelmatig d/t-foutjes tegen of verkeerde werkwoordsvormen (meervoud/enkelvoud). Als er lange zinnen in de verhalen voorkwamen, bevatten die regelmatig tangconstructies, die het begrijpen ervan in de weg stonden. Bij enkele verhalen vroeg ik me af of die niet botsten met de copyrights van de oorspronkelijke werken (er is een verhaal dat gelezen kan worden als een vervolg op werken van Roald Dahl, die volgens mij nog niet tot het publieke domein behoren. Ik vond dat verhaal trouwens wel erg goed, maar het was eerder een vorm van fan fictie).
Wat vond ik de mooiste verhalen uit deze collectie. Ten eerste het openingsverhaal - een leuke vertelling, waarvan de clou aan het eind duidelijk wordt (met een bitter randje voor de hoofdpersoon).
'De druppelklas' is een fabel (over waterdruppels), met ook weer een mooi, ironisch einde. Om 'In de ogen van de tandarts' moest ik grijnzen: als iemand met angst voor de tandarts kon ik me hier prima in inleven. De fabel 'Als water vuur ontmoet' werkt prima, al zie je het einde natuurlijk wel van ver aankomen. 'Levoenstein' is zo'n verhaal met droomlogica, maar wel een waar ik van genoot, omdat het droomgevoel hier beklemmend aanvoelt als een nachtmerrie, zo een waar je steeds nieuwe barrières tegenkomt. 'De polaroid' vond ik ook geslaagd, met name omdat het einde mooi rond wordt gemaakt. Ook de verwijzingen naar kuntenaars en hun werk vond ik hier een waardevolle toevoeging. 'Fluffy' was een aandoenlijk dierenverhaal dat ik las met een brede glimlach op mijn gezicht. En 'Eenheidsworst' was een heerlijke dystopische nachtmerrie. Al deze verhalen vind ik vier sterren of meer waard.
Hou je van fantasie-verhalen (dus niet 'fantasy') dan beleef je waarschijnlijk veel plezier aan deze bundel. Ook als je dierenliefhebber bent (met name een honden- of paardenmens) kom je aan je trekken. Hou je meer van serieuze verhalen met een strak opgebouwd plot, kun je beter iets anders lezen, denk ik.

Meer recensies van Johan Klein Haneveld