Niet alle verhalen zijn sterk, maar de sterke zijn echt heel goed

Johan Klein Haneveld 11 juni 2024 Auteur
De naam ‘Jean Ray’ had ik wel eens ergens opgevangen, maar van de schrijver achter dit pseudoniem (en heel wat andere pseudoniemen, zoals ‘John Flanders’) had ik nog nooit wat gelezen. Dat terwijl ik toch probeer kennis te nemen van de Nederlandstalige SF, fantasy en horror en hun geschiedenis. Pas in ‘In Tenebris’ las ik voor het eerst een verhaal van John Flanders en nu dus deze bundel. Het klopt wat in het voorwoord staat, dat deze auteur in het buitenland - Frankrijk, maar ook het Engelse taalgebied - veel bekendheid heeft verkregen, maar in het Nederlands (en vooral in Nederland zelf) niet is doorgebroken of in elk geval niet de aandacht heeft weten vast te houden.
Horrormeester H.P. Lovecraft zegt over de verhalen van John Flanders dat hij ze atmosferisch vindt (zie: https://deepcuts.blog/2023/08/05/deeper-cut-jean-ray-and-weird-tales/). Dat is een aanbeveling die de liefhebber van klassieke horror nieuwsgierig weet te maken. Meerdere verhalen van Flanders verschenen in ‘Weird Tales’, waar ook Lovecraft voor schreef - een prestatie voor iemand uit onze windstreken. Dat Uitgeverij Poespa Producties de missie op zich heeft genomen het werk van deze in onze contreien vergeten auteur aan de vergetelheid te ontrukken, is dus begrijpelijk. En in mijn geval geslaagd. Want ik vond in deze bundel inderdaad verhalen met de sfeer van de klassieke ‘weird fiction’, zelfs al waren ze allemaal oorspronkelijk in het Nederlands geschreven. Wie een zwak heeft voor de mysterieuze vreemde verhalen van voor de tweede wereldoorlog, waarbij een unheimische sfeer, suggestie en angst voor het onbekende belangrijker zijn dan gruwel en schrikeffecten, zal zich met deze bundel uitstekend weten te vermaken.

...

Het waren vooral de eerste verhalen in deze collectie die ik een beetje flauw vond. Maar het grootste deel was zeker de moeite waard en de schrijfstijl van Flanders is altijd mooi (maar natuurlijk enigszins gedateerd). Wie ook maar enige interesse heeft in Nederlandstalige ‘weird fiction’, of in de geschiedenis van de SF, fantasy en horror in ons taalgebied, moet deze bundel zeker lezen!

De volledige recensie is te lezen in 'Fantastische Vertellingen', nr 70.

Meer recensies van Johan Klein Haneveld