Anders dan anders - over een draak en over inspiratie

Johan Klein Haneveld 15 september 2024 Auteur
Disclaimer: De auteur ken ik al sinds 2001. Haar eerste gepubliceerde verhaal verscheen in de door mij samengestelde bundel 'De bar met de duizend deuren'. Ze is ook proeflezer geweest voor enkele van mijn verhalen.

Dit boekje is niet voor iedereen, denk ik, maar ik denk dat iedereen die het een kans wil geven, ervan kan genieten. Het is moeilijk in een hokje te duwen. Is het een fantasyroman? Nee. Maar het bevat wel commentaar op de bekende drakenverhalen. Is het een verhalenbundel? Ook niet. Want het vertelt toch een overkoepelend verhaal. Is het autobiografisch? Nee, maar het vertelt wel veel over de schrijver. Is het fantasy? Nou, de draak is misschien meer metafoor dan echt? Is het belangrijk het zo te willen vastpinnen? Dat is misschien mijn achtergrond als wetenschapper die zich opdringt. De auteur zou me vermoedelijk vertellen dat ik het gewoon kan ervaren - zoals het is.
Want daar gaat het boek ook over: een auteur die zoekt naar de vrijheid om te schrijven, maar ook de vrijheid om zichzelf te zijn - gewoon te zijn. De inspiratie waar ze naar verlangt verschijnt in de vorm van een draakje, 'Ruach'. Die helpt haar los te komen van de grond en met de inspiratie op pad te zijn. Maar Ruach lijkt ook een heel eigen leven te leiden, en er ontstaat zelfs een relatie met een digitale draak. Is de draak in het verhaal echt of niet echt? Dat is niet belangrijk. Heeft de auteur op het eind van het boekje alle barrières in het leven geslecht en is ze aan haar levenswerk begonnen? Ook dat is niet waar het om gaat. In het proces van inspiratie (dat eigenlijk het proces van het leven is) gaat het niet om de resultaten of het doel, maar om de weg erheen. Niet 'the destination', maar 'the journey'.
De meervoudigheid van het verhaal is een sterke kant ervan. Je kunt het lezen als metafoor of allegorie, maar het ontsnapt ook aan die interpretatie. Het is luchthartig en veel verhaaltjes eindigen ook met een kwinkslag of woordspeling, maar het gaat ook over ernstige thema's als overprikkeling, angstklachten en bezorgdheid over de wereld. Wat het verhaal in elk geval doet is je even meenemen de rust in, nadenken over inspiratie en jezelf zijn, glimlachen bij het je voorstellen van een draak die zich gedraagt als een kat. Het helpt je jezelf even te relativeren. Er gewoon te zijn. En dat is genoeg.

Meer recensies van Johan Klein Haneveld