Indrukwekkend!

Johan Vital 21 februari 2023
Deze recensie kan heel kort: dit is één van de meest indrukwekkende boeken die ik de voorbije jaren gelezen heb. Autobiografie (zonder één keer 'ik' te zeggen), geschiedenis, messcherp fileren van ontelbare gebeurtenissen uit de voorbije 70 jaar, de hele maatschappij betrekkend en tegelijk heel persoonlijk blijven, Frans en toch voor mij als Vlaming heel herkenbaar, en dat alles nog eens glashelder formuleren. Lees in de schitterende vertaling van Rokus Hofstede eens de pagina's 205 en 206, waarin Ernaux vertelt hoe commercie ons leven bepaalt: dat is literatuur om duimen en vingers bij af te likken. Nobelprijs?? Meer dan verdiend!

Meer recensies van Johan Vital