Opmerkelijke novelle

Joke Zwier 20 juli 2024
Na eerder al met veel plezier De storm van Sauville van Frank Vork gelezen te hebben, was ik heel benieuwd naar Aura. In deze novelle staat het leven van hoofdpersonage Isabel in het teken van haar zware migraineaanvallen. Herinner jij je nog het geluid van het piepende krijtje over het schoolbord dat door merg en been ging? Een snerpende piep die hoofdpijn uitlokt. Wat dit met een migrainepatiënt doet, kan ik mij slechts voorstellen. Zelf heb ik er gelukkig nooit last van en weet ik alleen van horen zeggen hoe iemand daar onder gebukt gaat en dagenlang uit de running kan zijn. Voor mij persoonlijk, was het inleven in de beleving van Isabel dan ook lastig.

Isabel werkt als lerares en vreest voor haar baan door haar vele ziekmeldingen, veroorzaakt door haar zware migraineaanvallen. Haar leven lang heeft ze hier al last van, alles heeft ze geprobeerd en ze is uitbehandeld. Zelfs het alternatieve circuit biedt haar geen verlichting, of oplossing. Wanneer haar neuroloog ziek is en zij een plaatsvervanger krijgt, stelt deze een bijzondere behandeling voor die in het experimenteer stadium verkeert. Haar vriend steunt en helpt haar waar hij kan. Hij twijfelt wel over het feit dat ze van haar nieuwe behandelaar dieper in de migraineaanval moet duiken. Ze moet tijdens een aanval haar dromen onderzoeken en deze bijhouden in een dagboek. De prikpen met medicijnen mag Isabel pas pakken als het echt niet meer gaat. Zijn de motieven van haar nieuwe behandelaar wel zuiver?

Aura is in de derde persoon geschreven en wordt vanuit Isabel verteld. Deze vertelwijze zorgt voor begrip. Doordat het een zogenaamd tussendoortje is van ongeveer 100 bladzijden leer je haar niet echt kennen, alleen hoe ze omgaat en leeft met haar aandoening. Vork heeft een meeslepende schrijfstijl, waardoor je het boek in een ruk uitleest. Het plot start met vaart en ik verwonderde mij over de uitgebreide beschrijvingen hoe een migraineaanval verloopt, mede doordat bij mij hier de kennis van ontbreekt. De heftigheid en de manier waarop migraine verloopt, met de erbij horende aura, wordt zeer gedetailleerd beschreven door Vork. Ik kon zelf niet anders denken dan, hoe gelukkig ik ben, dat ik je hier geen last van hebt. Een ware hel die Isabel moet doormaken en die je als lezer voelt door de manier waarop dit beschreven wordt. Of migraine echt zo verloopt weet ik niet, maar de beschrijving komt zeer realistisch over. Net als de angst van Isabel om haar baan te verliezen en het onbegrip van collega’s voor haar ziekte. Vork heeft dit prima weergegeven en laat de gevolgen van migraine tot de lezer doordringen. De gevoelens en emoties van Isabel zijn krachtig verwoord.

Aura eindigt op een vreemde manier, dat goed past bij dit bijzondere verhaal dat mij heeft weten te verrassen door zijn originaliteit. Wel bleef voor mij de verwachte spanning uit. Vork heeft zonder meer een opmerkelijke novelle geschreven die 3 ½ belevingssterren krijgt.

Meer recensies van Joke Zwier