Lezersrecensie
Standvastige vrouwen
De Japanse weduwe van Annette van Luyk is een thriller waarin traditionele Japanse gewoonten op de achtergrond aanwezig zijn. Van Luyk heeft Culturele Antropologie en Communicatie gestudeerd. Tijdens haar werk als purser is zij regelmatig in Japan geweest. Naast schrijven zijn reizen en acteren grote passies van haar. In haar boeken zijn de hoofdpersonages avontuurlijk ingesteld en treden buiten hun comfortzone. Van haar hand verschenen Getekend door een sekte, De bucketlist, Roadtrip Italia en een Perfecte illusie. In haar boeken verwerkt ze actuele thema’s en historische feiten.
Rijk worden is voor veel vrouwen een utopie waar ze alleen maar over kunnen dromen. Trouwen met een rijke man kan een oplossing zijn om niet te hoeven werken en te leven in weelde, maar of iemand daar gelukkig van wordt? Tomiko denkt van wel.
‘Haar lichaam wordt het aas! Een opleiding tot geisha kan ze wel vergeten, dat is voorbehouden aan meisjes uit gegoede families.’
In De Japanse weduwe ontvlucht Tomiko haar armoedige bestaan in Tokyo door op achttienjarige leeftijd te trouwen met een rijke zakenman. Dit tegen de zin van haar moeder die een goede opleiding voor haar dochter wil, om haar onafhankelijkheid te waarborgen. Werken wil Tomiko niet, reizen en luxe wel. De idylle duurt niet lang en ze gaat haar geluk elders beproeven. Wanneer Tomiko een mogelijkheid ziet om uit Japan te vertrekken komt ze in Nederland terecht. Hier laat ze haar oog vallen op een rijke weduwnaar, maar zijn dochter Femke wantrouwt Tomiko vanaf het begin en gaat op onderzoek uit. De beerput die dan opengetrokken wordt zorgt voor spannende ontwikkelingen.
De Japanse weduwe begint met een uitleg over Tatemae, de Japanse gedragscode. Hoe Japanse mensen een masker dragen, geen emoties tonen en nooit hun gedachten uitspreken. In het verhaal is dit te merken aan de gedragingen van Tomiko die een ware meesteres in misleiding en manipulatie is. Beetje bij beetje leren we haar kennen in de gedeeltes die vanuit haar perspectief zijn geschreven. Deze egoïstische, sluwe dame evolueert volop. Femke is een doorbijter, houdt graag de controle en geeft niet op als het om haar vader gaat, alleen roekeloos is ze wel. Van Luyk heeft een beeldende schrijfstijl, waardoor we snel in het verhaal zitten. Vanaf het begin is er suspense. Het verhaal gaat heen en weer in de tijd en wisselt qua locatie steeds tussen Nederland en Japan. In de gedeeltes over Nederland zijn Femke en Bart aan het woord. Het is te merken dat van Luyk onderzoek heeft gedaan naar de gereserveerde Japanse cultuur en de omgeving van Amsterdam De onderdanige manier waarop vrouwen zich gedragen, het afhankelijk zijn van een man komt goed tot uiting. Richting het einde nemen spanning en vaart toe. De bijzondere afsluiting past goed bij de Japanse cultuur en is leuk gevonden.
In De Japanse weduwe zijn vrouwen standvastig in wat ze willen en laten zij zich niet de kaas van het brood eten door mannen.
Deze recensie schreef ik voor Vrouwenthrillers en krijgt 4 1/2 ster.
Rijk worden is voor veel vrouwen een utopie waar ze alleen maar over kunnen dromen. Trouwen met een rijke man kan een oplossing zijn om niet te hoeven werken en te leven in weelde, maar of iemand daar gelukkig van wordt? Tomiko denkt van wel.
‘Haar lichaam wordt het aas! Een opleiding tot geisha kan ze wel vergeten, dat is voorbehouden aan meisjes uit gegoede families.’
In De Japanse weduwe ontvlucht Tomiko haar armoedige bestaan in Tokyo door op achttienjarige leeftijd te trouwen met een rijke zakenman. Dit tegen de zin van haar moeder die een goede opleiding voor haar dochter wil, om haar onafhankelijkheid te waarborgen. Werken wil Tomiko niet, reizen en luxe wel. De idylle duurt niet lang en ze gaat haar geluk elders beproeven. Wanneer Tomiko een mogelijkheid ziet om uit Japan te vertrekken komt ze in Nederland terecht. Hier laat ze haar oog vallen op een rijke weduwnaar, maar zijn dochter Femke wantrouwt Tomiko vanaf het begin en gaat op onderzoek uit. De beerput die dan opengetrokken wordt zorgt voor spannende ontwikkelingen.
De Japanse weduwe begint met een uitleg over Tatemae, de Japanse gedragscode. Hoe Japanse mensen een masker dragen, geen emoties tonen en nooit hun gedachten uitspreken. In het verhaal is dit te merken aan de gedragingen van Tomiko die een ware meesteres in misleiding en manipulatie is. Beetje bij beetje leren we haar kennen in de gedeeltes die vanuit haar perspectief zijn geschreven. Deze egoïstische, sluwe dame evolueert volop. Femke is een doorbijter, houdt graag de controle en geeft niet op als het om haar vader gaat, alleen roekeloos is ze wel. Van Luyk heeft een beeldende schrijfstijl, waardoor we snel in het verhaal zitten. Vanaf het begin is er suspense. Het verhaal gaat heen en weer in de tijd en wisselt qua locatie steeds tussen Nederland en Japan. In de gedeeltes over Nederland zijn Femke en Bart aan het woord. Het is te merken dat van Luyk onderzoek heeft gedaan naar de gereserveerde Japanse cultuur en de omgeving van Amsterdam De onderdanige manier waarop vrouwen zich gedragen, het afhankelijk zijn van een man komt goed tot uiting. Richting het einde nemen spanning en vaart toe. De bijzondere afsluiting past goed bij de Japanse cultuur en is leuk gevonden.
In De Japanse weduwe zijn vrouwen standvastig in wat ze willen en laten zij zich niet de kaas van het brood eten door mannen.
Deze recensie schreef ik voor Vrouwenthrillers en krijgt 4 1/2 ster.
1
Reageer op deze recensie