Adembenemende duistere thriller

Joke Zwier 21 september 2024
Lucy Foley is geen onbekende meer in boekenland. Foley debuteerde in 2015 met Het boek van gevonden voorwerpen, een roman. Daarna legde zij zich toe op het schrijven van thrillers en ze heeft vanaf 2019 bijna elk jaar een boek geschreven waaronder ook Het appartement. Met Het hotel maakt Foley opnieuw de verwachtingen waar van een spannende, mystieke thriller vol onverwachte wendingen. Dit keer een verhaal waarin een legende tot leven komt in de vorm van een dreiging door vogels die de sfeer bepaalt en waar de plaatselijke bevolking bang van is. Wie dan meteen denkt aan The Birds van Alfred Hitchcock zit er gedeeltelijk naast, maar de dreiging lijkt er wel op.

Het hotel geeft voeding aan de angst voor bijgeloof en haalt het verleden boven bij de plaatselijke bevolking uit Tome. Het is juni 2025 en de opening van The Manor, een spiritueel, luxe resort aan de kust van Dorset. Het staat tegen een oeroud bos aan en is bedoeld voor welgestelde mensen. Het wordt gerund door Francesca Meadow, opgegroeid in het landhuis dat eerder op de plek stond. Alles moet kloppen van de ambitieuze, excentrieke eigenaresse die neerkijkt op arbeiders.

Al tijdens deze avond, waarin het ook nog eens Zonnewende is, dreigt zij ingehaald te worden door haar verleden, waarin zij geen lieverdje was. Wandelaars verstoren ruw de openingsceremonie en roepen: “Wat ons betreft horen deze bossen veel meer aan ons toe dan ze ooit aan u zullen toebehoren.” Vanaf hier is de tendens gezet en wordt dreiging vanuit ‘De Vogels’ gevoeld. Met deze legende maakte Francesca kennis in haar jeugd, maar ze geloofde hier niet in. ‘De Vogels’ zorgen dat dingen rechtgezet worden en regelen dit al eeuwenlang op hun eigen manier. Alleen kan Francesca er nu niet meer om heen, en haar vreselijke geheimen dreigen blootgelegd te worden.

Het hotel wordt verteld rondom de Zonnewende en bestrijkt de dag ervoor, de Zonnewende zelf en de dag erna. Er zijn flashbacks naar 2010 via het Zomerdagboek en daardoor ga je steeds heen en weer in de tijd. Door de continue wisselende perspectieven wordt je nieuwsgierig naar wat er zich heeft afgespeeld. Bladzijde na bladzijde sla je sneller om en de voorvallen worden steeds vreemder. Eenmaal ontdekt uit welke hoek de dreiging vandaan komt, ga je deze begrijpen. Foley zorgt voor extra spanning door de vele plotwendingen, gebruik van bijnamen, ‘rare bosgeluiden’, cliffhangers en subtiele beschrijvingen van incidenten die genoeg aan de verbeelding van de lezer overlaten.

De personages passen goed bij deze mysterieuze thriller waarin niets is wat het lijkt en ogenschijnlijk normale mensen veranderen in monsters als de situatie ernaar is. Francesca is een manipulatief kreng met meerdere gezichten. Ze is goed in het naar haar hand zetten van mensen en houdt van stomme, volgzame mensen waar ze macht over heeft. “Ik draag duisternis in me mee, een gewelddadige duisternis die ik heel lang in bedwang heb gehouden; een inktzwarte bodemloze put vol, als ruwe olie die diep, diep onder de grond begraven is.” Door het verhaal heen zitten meerdere thema’s als alcoholisme, drugsgebruik, misleiding en misbruik verweven. Eenmaal begonnen in het boek leg je het niet vlug weg en blijf je door lezen om erachter te komen wie er achter de merkwaardige acties zitten en waarom.

Met een glimlach op mijn gezicht sla ik de laatste pagina om nu ik het raadsel van ‘De Vogels’ ontsluierd heb.

Het hotel is een adembenemende duistere thriller vol onverwachte plotwendingen en mysterieuze momenten.
Voor Boeken-cast gelezen.

Meer recensies van Joke Zwier