Het succes van een formule 1 team

Joke Zwier 08 augustus 2024

“Leiderschap tonen, het teamgevoel bewaken, nooit bang zijn voor een uitdaging of een eigenwijze outsider aannemen die het establisment durft uit te dagen dat zijn allemaal kernwaarden binnen ons team, die zijn geïnstalleerd door onze oprichter Dietrich Mateschitz.”

Feestteam
Het boek beslaat een periode van twintig jaar en is verdeeld in 21 hoofdstukken, erboven staan titels die slaan op een belangrijk moment in dat jaar voor Red Bull Racing. Het bevat treffende kleurenfoto’s van belangrijke momenten uit de Red Bull geschiedenis. Het verhaal begint in 2004 als Red Bull oprichter Dietrich Mateschitz het noodlijdende Jaguar-team opkoopt. “Onze stap om volledig eigenaar te worden van een Formule 1 team is zakelijk gezien een slimme set voor Red Bull.” Door andere formule 1 teams worden ze eerst niet serieus genomen, maar meer als een feestteam gezien. De tijd zou leren dat dit niet bepaald klopte.

Creëren van een winnaarsmentaliteit
In 2005 is er dan de RB1, de eerste raceauto van Red Bull Racing, in feite een ‘erfenis’ van Jaguar voor het team dat in de kinderschoenen stond. Christian Horner komt als nieuwe teambaas erbij, de jongste manager ooit van een F1-team. Guenther Steiner als technisch operationeel directeur helpt het team te reorganiseren en vertrekt eind 2008. Ook Adrian Newey, ontwerper en technisch directeur is er vanaf het begin bij betrokken. Helmut Marko, de rechterhand van Mateschitz voor zijn autosportbedrijf, is adviseur van de Formule 1-teams van Red Bull en de baas van het Red Bull talentenprogramma voor coureurs. Het creëren van een winnaarsmentaliteit startte door de cultuur binnen een slecht presterend team te veranderen. Iets wat met vallen en opstaan gebeurde en zo de fundamenten en structuur voor de toekomst legden. In 2006 is er dan eindelijk het eerste podium, maar het team zou langere tijd geplaagd worden door wisselende prestaties en slechte motoren.

Darth Vader en zijn stormtroopers
Red Bull als marketing bedrijf wist niets van het ontwerpen of bouwen van een raceauto of hoe een F1-raceteam gerund moest worden. Wel hoe ze een marketing campagne moesten opzetten, wat ze met ‘Darth Vader en zijn stormtroopers’ vooraf aan de race in 2005 in Monaco lieten zien. Over de Formule 1, de teams en zijn coureurs is genoeg te schrijven en er verschijnen jaarlijks meerdere boeken over deze sport. Sinds Max Verstappen de arena van de Formule 1 betrad is de populariteit van de F1 in Nederland en wereldwijd enorm gestegen. Met Het inside verhaal van Red Bull Racing wordt het verhaal van de ontwikkeling van dit jonge raceteam verteld. Ben Hunt interviewde hiervoor Christian Horner. In het voorwoord, geschreven door Horner geeft deze aan dat Red Bull een opmerkelijke reis in relatief korte tijd heeft afgelegd. Speerpunten daarbij zijn geweest:

Darth Vader en zijn stormtroopers
Red Bull als marketing bedrijf wist niets van het ontwerpen of bouwen van een raceauto of hoe een F1-raceteam gerund moest worden. Wel hoe ze een marketing campagne moesten opzetten, wat ze met ‘Darth Vader en zijn stormtroopers’ vooraf aan de race in 2005 in Monaco lieten zien. Ze gebruikten deze figuren uit StarWars ze als marketing thema. Het was een pr-stunt die menig wenkbrauw deed fronsen, maar wel de aandacht op Red Bull richtte.

Tijdens het lezen geniet je van de manier hoe de gang van zaken binnen een raceteam beschreven wordt. Als fan herbeleeft je diverse belangrijke wedstrijden en de strijd tussen verschillende bekende coureurs die hun gevecht op de baan soms met een DNF (Did not finish) moesten bekopen. Een duel dat op de baan begint en soms een heel seizoen voortduurt. Als een concurrerend team het gevoel heeft dat er ontwikkelingen hebben plaatsgevonden die volgens de regels niet toegestaan zijn, wordt het meteen aangevochten. Red Bull heeft dit in de loop van de jaren meerdere keren ervaren als zij weer wat nieuws vonden om de auto sneller te maken. Om vervolgens door de FIA op de vingers getikt te worden met als gevolg het aanpassen van de regels in Formule 1.

Het is leuk om te lezen welke ontwikkeling Red Bull Racing vanaf eind 2004 doormaakte tot op heden. Sinds Max Verstappen het ene record na het andere verbreekt voor het team en op weg is naar zijn vierde wereldkampioenschap staat Red Bull volop in the picture. En wat is er dan leuker als Formule 1 fan om over de ontwikkeling die dit team maakte in Het inside verhaal van Red Bull Racing te lezen. Het was een pr-stunt die menig wenkbrauw deed fronsen, maar wel de aandacht op Red Bull richtte.

Deze recensie verscheen eerder op Bazarow.

Meer recensies van Joke Zwier