Nieuw motoravontuur

Joke Zwier 17 augustus 2024
Een lang gekoesterde wens, ‘op de motor naar de Dolomieten’ heb ik kortgeleden uitgevoerd. 4250 Kilometer via secundaire/bergwegen met sterk wisselend wegdek (gaten), haarspeldbochten en allerlei weertypes. Het was soms een slijtageslag, maar daarom niet minder mooi. Mijn droom een wereldreis maken is er niet van gekomen, voor Noraly Schoenmaker wel. In haar boek Keerpunt vertelt zij over haar negen maanden durende motorreis waarin ze 25 landen aandeed en 36.000 km op haar Royal Enfield, genaamd Basanti, reed. Het idee voor haar reis werd geboren op een bruiloft die ze bijwoonde in India in 2018.

Als motorrijdster zijnde herken ik veel van de ervaringen van Schoenmakers, wat maakt dat ik volop geniet van dit boeiende reisverslag van haar motoravontuur. Ze komt zichzelf regelmatig tegen, maar weet met tegenslagen om te gaan en geniet volop van onverwachte ontmoetingen met reizigers en de locale bevolking. Uitdagingen treft ze aan in de vorm van douaneformaliteiten, grensovergangen en motorpech.

Voor in het boek kun je op een kaart de route zien die aanving in Delhi, India en haar eerst naar Maleisië voerde. Daar aangekomen zette ze alles in het werk om een krat te laten maken voor Basanti om deze naar Oman te verschepen. Om haar motor van de luchthaven af te krijgen was bemiddeling van de hoteleigenaar, tevens eigenaar van het vliegveld, nodig. Vandaar ging haar reis verder via verschillende landen naar Kirgizië. Van te voren had ze zich niet gerealiseerd hoeveel verschillende weersomstandigheden ze zou treffen. Zomerhandschoenen tevoren ‘ontvangen als cadeau in India’ waren in de bergen niet geschikt. Behulpzame mensen schoten te hulp wanneer ze ‘door de kou bevangen’ moeite had om verder te gaan. Regelmatig werd ze thuis bij mensen uitgenodigd op de thee en kreeg daar dan eten aangeboden. Schoenmaker prikkelde de nieuwsgierigheid van veel mensen en kreeg regelmatig de vraag of ze alleen was.

Je kunt je nog zo goed voorbereiden door reserveonderdelen mee te nemen, maar je kunt nooit alles voor zijn. Dit was iets wat Schoenmaker vaker ervoer. Het gevoel van vrijheid maakt dat ze iedere keer weer nieuwsgierig naar het onbekende op de motor stapte. Ik kon mij goed verplaatsen in haar twijfel waar ze aan begonnen was. En toch zette ze door en leerde snel bij.

Het verhaal bevat terugblikken naar Schoenmakers gemaakte reizen voor het baggerbedrijf waarvoor ze werkte en waar de basis voor interesse in Centraal-Azië werd gelegd. Daarnaast blikt zij terug op haar relatiebreuk die tijdens haar reis een plekje begint te krijgen. Boven elk hoofdstuk staat een passende titel en hoeveel kilometers ze al heeft gereden. In duidelijke taal vertelt zij over haar hartelijke ontmoetingen met mensen van de plaatselijke bevolking en vriendelijke mensen die bereid waren om te helpen bij pech. In vogelvlucht verhaalt ze over plaatselijke bezienswaardigheden en de manier waarop het er aan de grenzen aan toe gaat. In de praktijk leerde ze offroad rijden en sleutelen aan haar motor. Door zoveel mogelijk op tijd onderhoud te plegen en onderdelen vooruit te bestellen kon ze blijven rijden.
Op You Tube is Schoenmakers te volgen op haar reisvlog Itchy Boots. Haar volgende reis gaat van Patagonië naar Alaska.

In Keerpunt zijn verbinding maken met onbekende mensen, jezelf terugvinden en niet bang zijn om aan iets onbekends te beginnen belangrijke speerpunten.

Deze recensie verscheen eerder op Boeken-cast.nl

Meer recensies van Joke Zwier