Lezersrecensie
Ingehaald door het verleden
Stalking is nog steeds een onderschat gevaar voor mensen die er mee te maken krijgen. Het maakt grote inbreuk op het gevoel van veiligheid van slachtoffers. Daarnaast veroorzaakt dit grote veranderingen in het leven van de gedupeerde die steeds over zijn schouder achterom kijkt.
Annet Hulst rolde in 2003 de boekenwereld in. Toen bestond een website met recensies van romantische boeken nog niet en werd ze initiatiefnemer van Chicklit en later Vrouwenthrillers. Ze werkt als IT risicomanager bij een bank en is sinds 2021 als schrijfdocent en schrijfcoach verbonden aan de Online Schrijfschool van Marelle Boersma. Hulst debuteerde in 2020 met de young adult Privacy Live en schrijft naast thrillers ook verhalenbundels.
In Onder water worden alle registers opengetrokken met protagonist Joy die een nieuwe start in haar leven probeert te maken door haar baan op te zeggen en weer bij haar ouders te gaan wonen in Leiden. Hier wordt ze ingehaald door haar verleden waar zij geen goede herinneringen aan heeft. Een bedreigend appje zorgt voor het oprakelen van haar, o zo goed, bewaarde en pijnlijke geheim. Wat kan Joy doen en is ze opgewassen tegen haar stalker die haar leven drastisch in de war stuurt?
Het plot is geschreven in de ik-vorm en wordt verteld vanuit Joy en Hij. Deze schrijfwijze zorgt ervoor dat we deze personages langzaam leren kennen en er spanning rondom hun persoon wordt opgebouwd. Zo worden we vanaf het begin in het verhaal meegesleurd om erachter te komen wie de bedreigende onbekende is die Joy in de gaten houdt. Het maakt nieuwsgierig naar de achtergrond van deze mysterieuze persoon en daarnaast naar het grote geheim van Joy. Door de steeds wisselende perspectieven en flashbacks is er voldoende afwisseling voor het opbouwen van spanning. Hulst weet voldoende dwaalsporen aan te brengen in Onder water, zodat we tot het laatst aan toe gissen wie Hij kan zijn en natuurlijk werken de gebruikte cliffhangers hier ook aan mee. Eigenlijk is Joy de enige die we goed leren kennen. Ze weet wel wat ze wil voor de toekomst, maar komt naïef in haar handelen over dat niet altijd erg realistisch is. Deze tegenstrijdigheid in haar karakter zorgt voor een verhaal dat meerdere kanten op kan. Joy voelt zich niet gehoord door haar ouders, voelt zich eenzaam en zoekt naar antwoorden en steun bij oude vrienden. Ze evolueert volop. Hulst weet de spanning rond haar persoon hoog te houden door de worstelingen die Joy met zichzelf voert. De dreiging richting het einde wordt steeds groter en tot het laatst aan toe weten we niet hoe het gaat aflopen. De ontknoping is absoluut onverwacht. Wat beter had gekund waren de overgangen naar verschillende locaties, af en toe is niet goed duidelijk waar Joy zich bevindt.
Weerbaarheid, leren nee zeggen en eigen grenzen aangeven en om hulp durven vragen zijn belangrijke thema’s in Onder water die helaas nog altijd zeer actueel zijn.
Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.
Annet Hulst rolde in 2003 de boekenwereld in. Toen bestond een website met recensies van romantische boeken nog niet en werd ze initiatiefnemer van Chicklit en later Vrouwenthrillers. Ze werkt als IT risicomanager bij een bank en is sinds 2021 als schrijfdocent en schrijfcoach verbonden aan de Online Schrijfschool van Marelle Boersma. Hulst debuteerde in 2020 met de young adult Privacy Live en schrijft naast thrillers ook verhalenbundels.
In Onder water worden alle registers opengetrokken met protagonist Joy die een nieuwe start in haar leven probeert te maken door haar baan op te zeggen en weer bij haar ouders te gaan wonen in Leiden. Hier wordt ze ingehaald door haar verleden waar zij geen goede herinneringen aan heeft. Een bedreigend appje zorgt voor het oprakelen van haar, o zo goed, bewaarde en pijnlijke geheim. Wat kan Joy doen en is ze opgewassen tegen haar stalker die haar leven drastisch in de war stuurt?
Het plot is geschreven in de ik-vorm en wordt verteld vanuit Joy en Hij. Deze schrijfwijze zorgt ervoor dat we deze personages langzaam leren kennen en er spanning rondom hun persoon wordt opgebouwd. Zo worden we vanaf het begin in het verhaal meegesleurd om erachter te komen wie de bedreigende onbekende is die Joy in de gaten houdt. Het maakt nieuwsgierig naar de achtergrond van deze mysterieuze persoon en daarnaast naar het grote geheim van Joy. Door de steeds wisselende perspectieven en flashbacks is er voldoende afwisseling voor het opbouwen van spanning. Hulst weet voldoende dwaalsporen aan te brengen in Onder water, zodat we tot het laatst aan toe gissen wie Hij kan zijn en natuurlijk werken de gebruikte cliffhangers hier ook aan mee. Eigenlijk is Joy de enige die we goed leren kennen. Ze weet wel wat ze wil voor de toekomst, maar komt naïef in haar handelen over dat niet altijd erg realistisch is. Deze tegenstrijdigheid in haar karakter zorgt voor een verhaal dat meerdere kanten op kan. Joy voelt zich niet gehoord door haar ouders, voelt zich eenzaam en zoekt naar antwoorden en steun bij oude vrienden. Ze evolueert volop. Hulst weet de spanning rond haar persoon hoog te houden door de worstelingen die Joy met zichzelf voert. De dreiging richting het einde wordt steeds groter en tot het laatst aan toe weten we niet hoe het gaat aflopen. De ontknoping is absoluut onverwacht. Wat beter had gekund waren de overgangen naar verschillende locaties, af en toe is niet goed duidelijk waar Joy zich bevindt.
Weerbaarheid, leren nee zeggen en eigen grenzen aangeven en om hulp durven vragen zijn belangrijke thema’s in Onder water die helaas nog altijd zeer actueel zijn.
Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.
2
Reageer op deze recensie