Kwaliteit boven kwantiteit

Joke Zwier 16 juli 2024
Een uitspraak die ik graag met jullie deel is “Slaap je niet, dat rust je toch”. Een opmerking die velen eerder gehoord zullen hebben en die mij altijd bijgebleven is doordat mijn schoonmoeder deze vaak herhaalde. In Rustig slapen komt deze uitspraak in een heel ander daglicht te staan door de toelichting en inzichten die erbij gegeven worden. Langer blijven liggen als je niet meer kan slapen leidt namelijk tot een gefragmenteerde en onrustige slaap. Niet doen, zegt slaaptherapeut en auteur Ingrid Verbeek. Bij slaap gaat het om kwaliteit boven kwantiteit, omdat het meeste herstel plaatsvindt in de eerste vijf uren van de slaap.

Oefeningen
Uitgangspunt voor dit boek is dat als je meer kennis hebt over slaap, je rustiger kunt gaan slapen. Dit zelfhulpboek is gericht op het verbeteren van je slaap tijdens verschillende fases van het leven en staat vol met voorbeelden uit de praktijk. Het begint met een inleiding waarin aangegeven wordt, dat voor goede slapers de eerste vier hoofdstukken interessant zijn en zij de rest van het boek kunnen gebruiken om een goede slaper te blijven. Slaap je slecht, dan is het advies het hele boek te lezen en de oefeningen in het boek te doen. Verbeek gaat in op het mysterie van de slaap, zorgen voor een goede basis, het verbeteren van slaapkwaliteit, omgaan met piekeren en om hulp durven vragen. Rustig slapen bevat 12 hoofdstukken, die je in willekeurige volgorde kunt lezen. In het boek staan veel figuren die de teksten verduidelijken. Een lijst met nuttige websites en literatuur om te raadplegen is aan het eind van Rustig slapen opgenomen.

Gedragsverandering
Motivatie om een betere slaper te worden, moet uit jezelf komen en een van de adviezen die Ingrid Verbeek geeft is dat dit zelfhulpboek nog betere resultaten geeft als je gesteund wordt door je omgeving. Het bevat voorbeelden uit haar persoonlijke leven en uit haar jarenlange ervaring als somnoloog-slaaptherapeut. Daarnaast worden er tips gegeven vanuit de praktijk bij gezinnen, zoals meer bewegen, later of juist vroeger naar bed gaan of bijvoorbeeld ontspanning zoeken in iets wat je leuk vindt. Om een gedragsverandering te kunnen bewerkstelligen is het in kaart brengen van je slaapgedrag nodig. Door een slaapevaluatielijst in te vullen in het boek krijg je inzichten in hoe je slaap is. Achterin het boek staan bijlagen die hiervoor gebruikt kunnen worden. Vergeet niet dat een gezonde leefstijl met veel beweging een belangrijk voorwaarde is om goed te kunnen slapen.

In een revalidatie programma had ik geleerd om ademhalings- en ontspanningsoefeningen te doen bij slaapproblemen. En laten deze oefeningen nu volop voorkomen in Rustig slapen en zo voor mij weer een fijne opfrisser te zijn. Tip: kijk bij de oefeningen vooral wat bij je past en hou het resultaat op lange termijn in de gaten. Vul na een tijd opnieuw een slaapdagboek en evaluatielijst in.
Deze recensie verscheen eerder op Bazarow.

Meer recensies van Joke Zwier