Bekend kinderboek in modern Young Adult jasje

Joke Zwier 13 september 2024
Alice in Wonderland van Lewis Carroll is een bekend kinderboek uit 1865 en wordt gezien als een sprookje. Met Versplinterd heeft A.G. Howard dit verhaal in een modern jasje gegoten als Young Adult met absurde landschappen en duistere, wonderlijke personages die hun persoonlijk doel nastreven.

Liddell vloek
Alyssa Gardner groeit samen op met haar vader en bezoekt dagelijks haar moeder in een psychiatrisch ziekenhuis. Sinds een tijdje is ze bang om net als haar moeder gek te worden, daar ze insecten en bloemen verstaat die tegen haar praten. Op zoek naar een mogelijkheid dit te stoppen hoort Alyssa haar moeder uit. De Liddell vloek die al eeuwenlang op hun familie bestaat, is er de oorzaak van dat moeder en dochter deze geluiden horen. Alyssa mag vooral niet op zoek gaan naar Wonderland waar gevaar voor haar dreigt. Aangezien pubers vaak tegendraads zijn is dát nu net wat zij gaat doen, dankbaar gebruikmakend van de door haar moeder verstrekte aanwijzingen. Zo komt Alyssa terecht in het konijnenhol, gezamenlijk met haar buurjongen Jeb die haar gevolgd is. Hier beleven ze angstaanjagende, wonderlijke en magische avonturen die in gang gezet zijn door nederling Morpheus. Er ontspant zich een grillige wedloop om de macht in het nederrijk, zoals Wonderland door de bewoners genoemd wordt.

Geheimen en misverstanden
Het verhaal zit vanaf het begin vol actie en mooie dialogen. Het wordt verteld vanuit de ietwat excentrieke Alyssa en het is net alsof je er zelf bij bent met Alyssa die als een marionet aangestuurd wordt door haar nederlinggids. Ze heeft een eenzaam leven, waarin alles draait om haar ‘gekke’ moeder. Steun en toeverlaat Jeb is er altijd, maar zelfs hij weet niet waarom haar moeder in een inrichting zit. Geheimen voor elkaar zorgen voor misverstanden waaruit beiden hun lesje leren.

Goed en slecht
Howard is een meester in het verweven van macabere en melancholische situaties in het verhaal. Goed en slecht zijn nauw verbonden met elkaar door verschillende personages in het plot van Versplinterd. Morpheus weet met zijn dubbele agenda, de wereld van Alyssa en Jeb volledig op zijn kop te zetten door zijn uitgestippelde queeste voor de twee. Maar niet alleen dat, beide mannen hebben een oogje op Alyssa wat voor meerdere pijnlijke situaties zorgt. Alyssa groeit tijdens de zoektocht, leert hoe ze voor zichzelf op moet komen en wat ze wil met haar toekomst. Hetis een prettig leesbaar verhaal met een toegankelijke, beeldende en vooral fantasierijke stijl dat past bij Young Adult. Er zitten genoeg spannende momenten in die inventief opgelost worden om de aandacht vast te houden. Echte diepgang bevat het verhaal niet, maar dat is op zich niet storend. Voor mij was het genieten met deze sinistere en soms creepy hervertelling van Alice in Wonderland, dat het waard is om verfilmd te worden. Dit verrassende boek heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt naar de andere twee delen van deze trilogie. Versplinterd zit vol boodschappen, als ontdek wie je zijn wilt in het leven en laat je geluk niet van anderen afhangen Dit maakt dat dit Young Adult boek, waarin waanzin nooit veraf is, ook voor volwassenen leuk is om te lezen.

Meer recensies van Joke Zwier