Waarom zou je (ook nog) creatief worden?

Jokie 30 juli 2024
Omdat het goed voor je is! Mijn waardering van dit boek is erg subjectief, omdat ik al creatieve dingen doe en veel in dit boek dus al bekend is voor mij. Maar als je 'iets creatiefs' wilt doen maar niet goed weet wat, of als je je afvraagt: waarom zou ik dat willen? Ik ben niet creatief! Dan is dit boek een aanrader. Het is geschreven door twee 'gewone vrouwen' die iets creatiefs doen, dus niet door een psycholoog of een neuroloog of een andere ..loog. De één (Rosemary) breit en kleit, de ander (Arzu) maakt zelf boeken. Zij merkten dat zij in tijden van stress of andere mentale problemen veel baat hebben bij het met je eigen handen maken van iets. Dan gaat het niet om een groot kunstwerk, maar om gewone handvaardigheid, handwerk of wat voor naam je het maar geeft. Breien, haken, borduren, kleien, tekenen, schrijven, zelfs koken, het komt allemaal voorbij. Bij 'craftfulness' (akelig woord) gaat het om de tao van het maken. Het heeft een zelfde effect als mindfulness; uit veel onderzoeken, die hier kort worden aangestipt, blijkt dat iets met je handen doen stress reduceert, je meer zelfvertrouwen geeft, je humeur verbetert. Ook de korte citaten van 'crafters' (ik benadruk nog maar eens dat het hier niet gaat om kunstenaars) bevestigen dit.
Deel I gaat over de theorie van handvaardigheid en creativiteit. Deel II behandelt vragen als: hoe maak je tijd en ruimte voor creativiteit en hoe je de kritische stem in je hoofd kunt overwinnen. En in Deel III wordt een aantal projecten voor beginners beschreven, die je zou kunnen proberen om te kijken of het wat voor je is: weven, breien, een boekje maken, tekenen, schrijven, een potje kleien en 'verstellen en mazen'.
Ik las het zelf omdat ik af en toe even vergeet dat met je handen werken niet altijd iets nuttigs hoeft op te leveren en om weer wat inspiratie te krijgen om iets op te pakken, want soms blijf ik gewoon maar lui zitten lezen....in boeken over creativiteit bijvoorbeeld.

Meer recensies van Jokie