Over de essentie van het leven

Jokie 23 juni 2024
Ditmaal geen boek met interviews over hoe je te verhouden tot het leven, maar het persoonlijke relaas van de schrijver vanaf het moment dat hij, vanuit het niets, de diagnose acute leukemie krijgt. Wat volgt is niet alleen een verslag van wat er fysiek met hem gebeurt, maar vooral ook wat een levensbedreigende ziekte mentaal met je doet. Hoe ga je mentaal om met zo veel pijn, met wantrouwen in je eigen lijf en met de dood die voortdurend op de loer ligt. Lips gaat heel diep, zo diep dat hij een moment heeft waarop hij het leven los wil laten. Gelukkig doet hij dat toch niet, in plaats daarvan maakt hij ons deelgenoot van zijn existentiële strijd, al is strijd niet het woord wat hij zelf wil gebruiken.
Soms raakt hij geestelijk zo los van de werkelijkheid dat ik hem even niet meer kan volgen. Maar dit is toch vooral een boek dat inzicht biedt in wat leven is, en in die zin ook heel troostrijk is.

Meer recensies van Jokie