Beetje gedateerd

Jokie 25 juni 2024
Omdat ik 'Hoe je een beter mens wordt' van Henk Smeijsters zo goed vond was ik benieuwd naar zijn andere boeken. Deze is uit 2013 en hoewel sommige stellingen daarin nog steeds opgeld doen, zijn er ook stukken bij die toch wel gedateerd aandoen. Het boek is opgebouwd uit 6 delen en elk deel bestaat uit een aantal korte stukken, een soort mini-essays.
Het deel over politiek ('Politiek tussen onderbuikgevoel en calculerend verstand') is het minst relevant want het meest achterhaald. Saillant detail: Smeijsters beweert hier dat Wilders nooit echt van invloed zal zijn op de politiek, omdat hij nooit politieke verantwoordelijkheid zal nemen. Ha!
Verder was mij de relatie tussen de meeste stukken in dit deel en het thema 'gelukkig met minder' niet direct duidelijk. Dat geldt ook voor sommige stukken over muziek, die ik soms ook niet helemaal kon volgen (de muziek van Wagner en Mahler als verbeelding van wat er maatschappelijke allemaal mis was en is). Een niet onaardig boek maar wel wat gedateerd dus.

Meer recensies van Jokie